تبیان، دستیار زندگی
فند 85 ) امروز ، دوشنبه هفتم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هشتم صفر 1428 هجری قمری و بیست و ششم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: *** اعدام مانی ، آمو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 7 اسفند 85 )


امروز ، دوشنبه هفتم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با هشتم صفر 1428 هجری قمری و بیست و ششم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***


اعدام مانی ، آموزگار معنویت

1730 سال پیش در چنین روزی در سال 277 میلادی ، « مانی» اندیشمند بزرگ ایرانی و بانی مكتب «مانیكیسم» پس از پنج ماه زندان اعدام شد.

اعدام مانی نتیجه نفوذ بیش از حد روحانیون آیین زرتشت در دستگاه دولت ساسانی ایران بود.مانی كه افكار او از شرق تا چین و در غرب، تا اروپا را فراگرفته بود ، عقیده داشت كه معنویت و مادیت همیشه در تضاد هستند و همه مشكلات جهان و مسائل بشر از مادیات و مادی گری سرچشمه می گیرد .

او یکی از مدعیان پیامبری در ایران بود که در دوران سلطنت شاپور اول ساسانی خود را به عنوان پیامبر خداوند باریتعالی معرفی کرد و کتابی را به نام" ارژنگ " یا " ارتنگ" به طرفداران خود عرضه نمود .

وی مكتب (ایسم) خود را برپایه معنویت ، خوبی ، راستگویی ، دفاع از حقیقت و نیز اعتدال و میانه روی در زندگانی روزمره قرارداده بود و از این جهت است كه برخی مورخان و فلاسفه وی را «آموزگار معنویت» لقب داده اند.او تاكید داشت كه مادیات انسان را اسیر و برده نفس خود می كند، و خود خواهی و جاه طلبی فردی را به وجود می آورد.وی همچنین اعتقاد داشت كه برای جلوگیری از ورود مادیات به وجود انسان باید به آموزش و پرورش كودك توجه شود تا «انسان»، غیر مادی پرورش یابد .

مانی بر پایه تعالیم ادیانی چون " زرتشت ، بودا ، مسیحیت ، یهود " به ارایه کتاب مقدس خود پرداخت و در آن با استفاده از نقاشی و استفاده از مفاهیم بصری ، مفاهیم و اندیشه های دینی - فلسفی خود را عرضه کرد .

مانی معتقد بود مردم بوسیله نقاشی بهتر مفاهیم این دین رامی فهمند . در کتاب ارژنگ همه چیز بر اساس نور و ظلمت بنا گردیده است. وی در زمان هرمز اول ، دستگیر شد و سر انجام پس از پنج ماه حبس در گذشت .

***


وفاتسلمان فارسی (ره)

1392 سال پیش در چنین روزی در سال 36 ه.ق ، سلمان در سن 250 سالگی – و بنابر نقلی در سن 350 سالگی (1) -- در مدائن از دنیا رفت .(2)

سلمان نخستین ایرانی بود كه اسلام آورد و قبل ازآن «روزبه» نام داشت اما پس ازپذیرفتن اسلام،

او را سلمان بن الاسلام و سلمان پاک و سلمان محمدی لقب داده اند (3)و در خطاب به او گفته اند :«السلام علیک یا من خلط ایمانه بأهل البیت الطاهرین ».(4)

امیرالمومنین (ع) فرمودند :« سلمان از کسانی بود که بر حضرت زهرا (ع ) نماز خواند ».(5)

همچنین امام صادق (ع) فرمودند :« سلمان علم اول و آخر را درک کرد ، و او دریایی است که هر کس را از آن بهره ای نیست ، و او از ما اهل بیت است ».(6)

شرح حال آن بزرگوار در کتاب های مختلف بیان شده است ، . سلمان فارسی درمیان پیشتازان اسلام و یاران والای پیامبر(ص) مقامی ممتازداشت و همچنین درمیدانهای جنگ با دشمنان اسلام شخصیتی توانمند و رشید ازخود بروزداده بود. شركت فعال سلمان درجنگ خندق و پیشنهاد وی مبنی برحفرخندق بدورشهرمدینه شاهدی برتدبیراو درمیدانهای پیكاراست.

سلمان پس ازرحلت حضرت محمد (ص) و درزمان خلافت و امامت حضرت علی (ع) به ولایت مداین منصوب شد و درهمین مقام بود كه با زندگی وداع كرد و به حضرت حق پیوست.

در بزرگواری مقام و قدر او همین اندازه بس که مولا امیرالمومنین (ع) شخصاً ، وسایل غسل و کفن او را آوردند و او را غسل داده و کفن نمودند و بر او نماز خوانده و دفن نمودند .(7)

آمده است که جبرئیل -- در مورد سلمان -- به پیامبر(ص) عرضه داشت :«اشتیاق بهشت به سلمان بیشتر از اشتیاق او به بهشت است ».(8)

***


درگذشت اِبن نُباته

660 سال پیش درچنین روزی درسال768 ه.ق ، « اِبن نُباته» شاعرو نویسنده عرب درگذشت.او ازمحضردرس بسیاری ازفضلا و ادیبان عصرخود بهره برد و مدتی هم كاتب دارُ الاِنشای شهردمشق بود.

ابن نُباته دركناركارهای دیوانی و دولتی به سرودن شعرپرداخت. شعراو آكنده ازصنایع بدیعی است و انعكاس چندانی ازاوضاع زمان درآنها مشاهده نمی شود.

***


تولد ویکتور هوگو، خالقبینوایان

205سال پیش درچنین روزی در سال1802میلادی ، ویكتور هوگو نویسنده و شاعر بزرگ فرانسوی بدنیا آمد.

پدرش کنت هوگو ژنرال ارتش ناپلئون بود . خانواده هوگو در سال 1811 به اسپانیا رفتند ولی بعدها دوباره به پاریس بازگشتند وهوگو در این شهر تحصیلات مقدماتی را طی کرد.

او ابتدا شعر می سرود و همین اشعار هم شهرت فوق العاده ای در ابتدای کار به وی اعطا کرد . هوگو پیرو سبک تازه رمانتیسیسم بود و با آنکه پیش از او رمانتیسیسم در آثار دیگر نویسندگان نیز ظاهر شده بود ، اما چون ویکتور هوگو در ترویج این سبک پیشقدم شده بود و دراین راه سعی وافری داشت ، لذا او را به عنوان مبتکر رمانتیسیسم می شناسند .وی در سال 1841 میلادی به عضویت آکادمی فرانسه در آمد و در سال 1848 نماینده مجلس این کشور شد .

در کودتای 2 دسامبر 1851 به خصومت با پرنس رئیس جمهور (ناپلئون سوم) پرداخت و کوشید تا مقاومت را سازمان دهد؛ اما چون همه چیز به ناکامی انجامید، به بروکسل رفت.

دیری نگذشت که واکنش تندی روی داد: لوئی ناپلئون بناپارت فرمان نفی بلد او را امضا کرد و او در اجرای این فرمان هفده سال، تا 1870، بیرون از فرانسه به سر برد.

هوگو پس از پایان حکومت ناپلئون سوم در سپتامبر 1870 به فرانسه بازگشت .از ویکتورهوگو آثار بسیاری در نظم ونثر به عنوان شاهکار ادبی به جای مانده است و بسیاری از فرانسویان هنوز نیز آثار او را می ستایند .

با حسابی كه كرده اند ، هوگو در طول عمر خود هر روز 100 سطر نثر و 20 سطر نظم نوشته است. معروفترین داستانهای او « گوژ پشت نتردام » و « بینوایان » هستند كه هنوز تجدید چاپ می شوند و به همه زبانهای جهان ترجمه شده اند.

او سرانجام در روز جمعه 22 ماه مه 1885 در خانه خویش در کوچه ایلو در پاریس درگذشت. علاقه مردم به هوگو به قدری بود كه در مراسم تدفین او بیش از دو میلیون نفر شركت كردند كه تا آن زمان در تاریخ جهان بی سابقه بود.

***


سالگشت انتشار مانیفستکمونیسم

159 سال پیش در چنین روزی در سال 1848 میلادی ، کارل مارکس و فردریک انگلس مانیفست کمونیسم را منتشر کردند .

آندو این مانیفست -- که به عقیده شان نسخه درمان تمامی دردهای بشری بود -- را، برپایه تامین برابری كامل اقتصادی ــ اجتماعی انسانها منتشر كردند . آنها اعتقاد داشتند برای رسیدن به آن هدف ، مالكیت خصوصی اراضی و وسائل تولید ( سرمایه ) باید لغو ، آموزش و پرورش ودرمان رایگان و برابر، و بازنشستگی به همه مردم تعمیم داده شود و هرگونه تبعیض و نیز ترس از بیكاری از میان برود و ....

در واقع این دو اندیشمند توصیه كردند كه برنامه ریزی اقتصادی كلان در دست جامعه ( دولت ) باید باشد.

در فرضیه كمونیسم هر گونه اسثتمار و تبعیض مطلقا مردود است و رفع تفاوت رفاه میان شهر نشین و روستا نشین را با ادغام وهمسو ساختن توسعه كشاورزی و صنعت تاكید می كند. كار كردن نوجوانان را غیر انسانی می داند و تاكیذ بر تحصیل و كسب دانش و فن برای نوجوانان دارد و ....

ماركس برای متمایز ساختن سوسیالیسم خود از فرضیه های مشابه ، آن را سوسیالیسم بر پایه مطالعات علمی و ادامه تحولات تاریخ اعلام داشت و به همین سبب به سوسیالیسم علمی معروف شده است. ماركس سوسیالیسم را جانشین منطقی كاپیتالیسم( سرمایه داری ) می داند كه خروج آن از صحنه ( به زعم ماركس ؛ نابودی اش ) اجتناب ناپدیر است .

ماركس نابودی كاپیتالیسم را نتیجه جدال لاینقطع طبقات مختلف اجتماعی پیش بینی می كند كه خود كاپیتالیسم باعث بوجود آمدن این طبقات بوده است و سرمایه دار را برتر می سازد. ماركس كاپیتالیسم را گرفتار تضاد از درون می بیند كه این تضاد نابودی آن را تسریع می كند. وی اشاره دارد كه هرچه شكاف( جدایی ) میان دارا و نادار بیشتر شود جدال طبقاتی شدیدتر و انقلاب نزدیكتر می شود. به باور ماركس، این جدال طبقاتی به پیروزی طبقه زحمتكش خواهد انجامید كه زحمت و رنج این طبقه است كه تولید ثروت می كند و در نطام كاپیتالیستی، این طبقه زحمتكش( كارگر ) كمترین سهم را از این ثروت می برد ، واین ثروت است كه میان انسانها كه مساوی به دنیا می آیند فاصله می اندازد . هرچه سطح فهم وآگاهیهای اعضای طبقه زحمتكش كه اكثریت جامعه را تشكیل می دهند افزایش یابد تحمل كاپیتالیسم كمتر و انفجار اجتماعی نزدیكتر می شود.

***


تشکیل کنگره برلین ، برای تقسیم آفریقا

122 سال پیش در چنین روزی در سال 1885 میلادی ، کنگره برلین تشکیل شد .

در این كنگره كه به ریاست بیسمارك صدراعظم المان تشكیل شده بود و جلسات آن مدتها طول كشید نمایندگان 15 كشور اروپایی شركت داشتند.

هدف اصلی از تشكیل این كنفرانس این بود كه به آلمان هم سهمی از افریقا داده شود و تقسیم آفریقا به طریق مسالمت آمیز صورت گیرد.این کنگره ، نیجریه را به انگلستان و كنگو را به بلژیك بخشید .در حاشیه این كنگره ساخت و پاخت متعدد در قبال مناطق دیگر جهان مخصوصا چگونگی سلطه برچین نیز صورت گرفت.

البته کشور کنگو سالها بعد در سال 1960 از بلژیک جدا شد و استقلال یافت و همچنین کشور نیجریه  در سال 1963 اعلام استقلال نمود.

***


تولد ورکور ، خالق خاموشی دریا

105 سال پیش در چنین روزی در سال 1902 میلادی ، ورکور ( ژان برولر ) نویسنده بر جسته فرانسوی متولد شد .

وی را شاید بتوان یکی از بهترین رمان‌نویسان ژانر ادبیات مقاومت در فرانسه قلمداد کرد . او در دفاع از فرانسویان در برابر نیروهای ارتش نازی کتب ادبی زیبایی نگاشت که تا سالها در ذهن فرانسویان باقی ماند .

کلمه‌ ورکور در چند سال‌ مبارزه‌ نهانی، علاوه‌ بر مفهوم‌ جغرافیایی خود یک‌ معنی‌ تاریخی‌ نیز یافته‌ بود. به‌ همین‌ دلیل ژان‌ برولر نخواست‌ آن‌ را ترک‌ کند.

کتاب "خاموشی دریا"(LE SILENCE DE LAMER) را ورکور در سال 1942به شکلی مخفیانه به چاپ رساند. خاموشی دریا در واقع داستان جنگ جهانی دوم است. داستان کسانی که برای مبارزه با آلمانی‌ها می‌جنگند. اما فرانسه و تفکر آن در اسارت فرو رفته است. این داستان سرشار از احساس و وقار و لبریز از درد و امید باعث شهرت فراوان ورکور گردید . نسخه سینمایی ایت کتاب در سال 1948 توسط ژان پیر ملویل کارگردان نام‌دار سینمای فرانسه ساخته شد که با تحسین فراوان منتقدین سینمایی مواجه شد.

ورکور پس از خاموشی دریا آثار دیگری نیز منتشر کرد. از آن جمله: "رویا"، "شمال"، "سلاح‌های شب"، "رنج‌های وطنم" و ... ولی هیچ یک از آثار او به اندازه کتاب خاموشی دریا برای فرهنگ‌دوستان و مخاطبین فرانسوی و غیرفرانسوی تاثیرگذار نبوده است. وی در سال 1991 درگذشت.

***


سالروز ایجاد «لوفت وافه»

72 سال پیش در چنین روزی در سال 1935 میلادی ، نیروی هوایی رایش سوم موصوف به «لوفت وافه » ایجاد شد .

المان از دوسال پیش از آن ، یعنی تقریبا از آغاز به قدرت رسیدن هیتلر به تهیه مقدمات ایجاد نیروی هوایی سرگرم شده بود و خلبانان آلمانی در محلی سری در شوروی سرگرم تمرین بودند.

طبق قرارداد «ورسای» ، المان از داشتن نیروی هوایی محروم شده و نیروی زمینی آن نیز كه اسلحه محدود داشت نمی توانست از یكصد و ده هزارتن تجاوز كند و نیروی دریایی اش هم محدود به گارد ساحلی بود و این وضعیت در طول جمهوری « وایمار » ادامه داشت كه هیتلر قرارداد ورسای را لغو كرد و مسلح كردن آلمان را از سر گرفت و «ورماخت» ارتش رایش را به وجود آورد.

از آن زمان تا سال 1938 هر سال آلمان یك هزار و یكصد هواپیمای تازه وارد خدمت نیروی هوایی خود می كرد . به گونه ای كه در سال 1939 با بیش از سه هزار هواپیما به لهستان حمله برد. هرمان گورینگ كه تاسیس «لوفت وافه» را در 26 فوریه 1935 اعلام داشت تا لحظه شكست آلمان در آخر اوریل 1945 بر این نیرو كه سپاه چتر باز هم جزئی از آن بود فرماندهی می كرد. بمباران لندن مهمترین كاری بود كه لوفت وافه انجام داد.

***


بمباران برلین

62 سال پیش در چنین روزی در سال 1945 میلادی ، ایالت متحده آمریکا دو ماه و دو روز پیش از افتادن برلین به دست ارتش سرخ و خودكشی هیتلر ، به طور گسترده ای شهر برلین آلمان را مورد تهاجم هوایی خود قرار داد .

مردم شهر زیر بمباران بى امان نیروهاى هوایى متفقین، در آن شرایط هول انگیز از گرسنگى مى مردند، و برلین كه آلمانیها روزگارى به شكوه و زیبایى آن مى نازیدند، هر روز بیشتر به ویرانه اى غرق در آتش و دود تبدیل مى شد.

***


کنفرانس تاریخی ژنو

62 سال پیش درچنین روزی در سال 1945 میلادی ، كنفرانس تاریخی ژنو در همین شهر ، در سویس با شركت وزیران خارجه 19 كشور جهان آغاز شد.

در این كنفرانس وزیران امور خارجه كشورهای آسیایی، اروپایی، و امریكا درباره مسایل خاور دور به تبادل نظر و مذاكره پرداختند.

كنفرانس ژنو بعد از77 روز با موفقیت نسی به پایان رسید؛ گفتنی است كه نماینده چین اولین بار در این كنفرانس بین المللی شركت داشت.

***


درگذشتعلی اکبر دهخدا

61سال پیش درچنین روزی درسال 1324 ه.ش ، علی‌اكبر دهخدا، یامیرزاعلی‌اكبرخان قزوینی ، نویسنده، شاعر، پژوهشگر، لغت‌شناس و از آزادی‌خواهان دوران مشروطه، كه طی 45 سال كوشش پی‌گیرانه توانست بزرگ‌ترین گنجینه‌ی لغت‌شناسی فارسی را با نام لغت‌نامه گرد آورد درگذشت.

میرزاعلی‌اكبرخان قزوینی، فرزند خان‌بابا‌ قزوینی، در سال 1297 قمری در تهران به دنیا آمد. هنگامی كه ده‌ساله بود، پدر را از دست داد و زیر نظر مادر به فراگیری دانش پرداخت. در جوانی نزد شیخ‌غلام‌حسین بروجردی، استاد زبان عربی و علوم دینی و سپس شیخ‌هادی نجم‌آبادی آموزش دید و به مدرسه‌ی علوم سیاسی راه یافت.

از آن‌جا كه دانش‌آموخته‌های آن مدرسه به كار در وزارت امور خارجه فراخوانده می‌شدند، او همراه معاون‌الدوله‌ی غفاری به بخارست رفت و دو سال در جایگاه دبیر سفارت ایران در بالكان به كار پرداخت و در این زمان توانست با زبان فرانسه و دانش جدید بیش از پیش آشنا شود. بازگشت دهخدا به ایران با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران برای دست‌یابی به نظام مشروطه همراه بود وی با توجه به خصوصیات آزادیخواهی خود به مشروطه خواهان پیوست.

علّامه دهخدا همراه با میرزا جهانگیر خان شیرازی روزنامه سیاسی - انتقادی صور - اسرافیل را در تهران منتشر كرد. دهخدا با نوشتن مقالاتی كوتاه و انتقادی با عنوان چَرَند و پَرَند در این روزنامه، جایگاهی خاص در میان مردم بدست آورد.

آن نوشته‌ها همراه با سرمقاله‌هایی كه می‌نوشت، در بیداری و هوشیاری مردم نقش چشم‌گیری داشت.نوشته وی بیشتر با امضای دَخو؛ و گاه با نام نخود همه آش و روزنومه چی در روزنامه چاپ می شد.

اما با سركوبی جنبش مشروطه و بسته شدن مجلس شورای ملی به فرمان محمدعلی‌شاه، روزنامه‌ی صوراسرافیل بسته شد و دهخدا همراه بسیاری از آزادی‌خواهان از ایران تبعید شد.

او نخست به فرانسه و سپس سوئیس رفت و در آن‌جا توانست سه شماره از صوراسرافیل را منتشر كند. سپس به تركیه رفت و روزنامه‌ای به نام سروش را تا 15 شماره منتشر كرد.

هنگامی كه آزادی‌خواهان از گوشه و كنار ایران، به‌ویژه تبریز، اصفهان و گیلان، به سوی تهران به راه افتادند و سرانجام محمدعلی‌شاه را بركنار كردند، دهخدا از سوی مردم كرمان و تهران به نمایندگی مجلس شورای ملی برگزیده شد و با درخواست مردم و سران مشورطه از تركیه به ایران آمد و به مجلس رفت. اما پس از جنگ جهانی اول از كار سیاسی كناره گرفت و تا سال 1320 خورشیدی مدیر مدرسه‌ی علوم سیاسی بود.

دهخدا پس از بركنار شدن از مدیریت مدرسه‌ی علوم سیاسی، به كارهای پژوهشی خود افزود. اما با اوج گیری جنبش ملی كردن نفت از پشتیبانان دكتر مصدق شد و مقاله‌ها و گفتارهایی در پشتیبانی از دولت مصدق در روزنامه‌ها نوشت. آن نوشته‌ها و پشتیبانی‌ها باعث شد كه پس از كودتای 28 مرداد 1332، فرمان قطع حقوق او را صادر شود و او را دو بار برای بازجویی به دادستانی ببرند. دهخدا در پی آن رفتارهای نادرست به سختی صدمه دید و بیماری آسم او بازگشت. سرانجام، دهخدا در هفتم اسفند 1334 خورشیدی در خانه‌ی خویش واقع در خیابان ایرانشهر درگذشت و دو روز بعد در ابن بابویه شهر ری به خاک سپرده شد .

از آثار او می توان به :لغت نامه دهخدا ،امثال و حکم ،مقالات روزنامه صور اسرافیل که مجموعه «چرند و پرند» آن بارها به چاپ رسیده است ، ترجمه عظمت و انحطاط رومیان ، ترجمه روح القوانین ، فرهنگ فرانسه به زبان فارسی ، ابوریحان بیرونی ، تعلیقات بر دیوان ناصر خسرو ، دیوان سید حسن غزنوی ، تصحیح دیوان حافظ ، تصحیح دیوان منوچهری ، تصحیح دیوان فرخی ، تصحیح دیوان مسعود سعد ، تصحیح دیوان سوزنی ، تصحیح لغت فرس اسدی ، تصحیح صحاح الفرس ، تصحیح دیوان ابن یمین ، تصحیح یوسف و زلیخا ، پندها و کلمات قصار ، دیوان شعر، اشاره کرد.

***


تولد هوشنگ کامکار

60 سال پیش در چنین روزی در سال 1325 ه.ش ، هوشنگ کامکار، از آهنگ سازان نامدار کشورمان ، در شهر سنندج متولد شد . وی موسیقی را نزد پدرش استاد حسن کامکار آموخت و مدت 2 سال در هنرستان عالی موسیقی تهران به تحصیل موسیقی پرداخت . در سال 1354به اخذ درجه لیسانس در رشته آهنگسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نایل آمد و سپس در کنسرواتوار سانتاچی چیلییای رم به تحصیل کنترپوان و فوگ پرداخت و درجه لیسانس موسیقی را در ایالات متحده آمریکا از دانشکده سانفرانسیسکو دریافت کرد .

آثار موسیقائی منتشر شده ی او به سبک موسیقی ملی ایران عبارتند از نوارهای کاست : بهاران آبیدر ، گل همیشه بهار ، کجائید ای شهیدان خدائی ، پیروزی بهمن ، موسیقی پل آزادی ، در گلستانه ، به یاد حافظ ، برتارک سپیده و شباهنگام . در میان ساخته های هوشنگ کامکار (( کجائید ای شهیدان خدائی )) که بر اساس اشعار مولانا و برای ارکستر سمفونیک ساخته شده و موسیقی متن فیلم (( پل آزادی )) را میتوان نام برد که در دومین جنشواره سینمائی فجر برنده ی جایزه اول شده است . ایشان همچنین سرپرست گروه کامکارها می باشند. از اعتقادات جالب ایشان این است که به خواننده به چشم یک ساز نگاه می کنند. و به همین علت در گروه کامکارها خوانندگان هم از خود خانواده کامکارها هستند. برجسته ترین اثر ایشان آلبوم در گلستانه با صدای شهرام ناظری و اشعار سهراب سپهری می باشد. تالیفات او عبارتند از : ترجمه ی کتاب ارکستراسیون اثر ریمسکی کورساکوف ، فوگ و انواسیون اثر جان ورال ، هارمونی قرن بیستم اثر پرسی چتی و موسیقی کلاسیک - رمانتیک کنترپوان مُدال اثر دیوید بویدن .

***


درگذشت استاد حسین تهرانی

33 سال پیش در چنین روزی در سال 1352 ه. ش ، حسین تهرانی مدرس و نوازنده برجسته تنبک درگذشت.وی از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته ضرب (تمبک) و از شاگردان کلنل علینقی وزیری بود.او در تبنک‌نوازی تحول‌های اساسی ایجاد نمود. استاد حسین تهرانی برای اولین بار گروه تنبک نوازی را تشکیل داد و برای آنها قطعاتی را تنظیم کرد که خود موجب پیشرفت هنرجویان می گردید . او دستوری برای اموزش ضرب تدوین کرد که پوست تنبک را از لحاظ طنین صدا به سه قسمت میکرد و با انگشت گذاری روی ناحیه مرکزی ، ناحیه میانی و ناحیه کناری هنرجویان توانستند به اسانی فرق صوتی و طنین این سه نقطه مختلف را متوجه شوند . تهرانی برای 10 انگشت مجموع دستان چپ و راست اعتبار خاصی قائل بود و تاًکید داشت که نوازنده تنبک باید از هر کدام این انگشتان در جای خود به موقع بهره گرفته و از آن استفاده نماید . اصولا امر نواختن ضرب با دستورات این استاد بی نظیر به اوج اعلای خود رسید

از آثار منتشر شده? او می‌توان به این‌ عناوین اشاره کرد:

کاست «ضرب آهنگ» که در طرف اول او صدای لوکوموتیو را با تنبک ایجاد کرده است و در طرف دوم قطعه? زرد ملیجه را با سنتور استاد فرامرز پایور اجرا کرده‌است.

کاست «ضرب اصول» هم کاری است از استاد پایور به همراهی تنبک استاد تهرانی که آهنگ زیبای «چهار مضرابی ماهور» اثر استاد ابوالحسن صبا هم در آن موجود است.

***


استقلال سرزمین صحرا

31سال پیش درچنین روزی در سال 1976 میلادی ، جبهه آزادیبخش پولیساریو استقلال سرزمین صحرا را با نام جمهوری دموكراتیك صحرا اعلام كرد.

جمهوری عربى صحرا با بیش از دویست و هشتاد و چهار هزار متر مربع وسعت درغرب آفریقا و در ناحیه صحرایى و ساحل شرقى اقیانوس اطلس، بین کشورهاى الجزایر، مراکش و موریتانى قرار دارد.

این کشور در سال 1884میلادی به مستعمره ای تمام عیار برای اسپانیا تبدیل شد .پس از گسترش مبارزات چریك های آزادیخواه در مغرب در سال 1975 میلادی اسپانیا، مغرب و موریتانی موافقت نامه ای امضا كردند.

به موجب این موافقت نامه اداره سرزمین صحرا به دو كشور مغرب و موریتانی واگذار شد. اما مردم این سرزمین خواهان استقلال كامل بودند از این رو با مبارزات مستمر خود پس از خروج كامل اسپانیایی ها از كشورشان به استقلال كامل دست یافتند.

این کشور در سال 1982م به عضویت‏ سازمان وحدت آفریقا درآمد و آن را صحراى غربى نامیدند.

***


اعلام آتش بس در جنگ خلیج فارس

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1991 میلادی ، در جریان جنگ خلیج فارس ، از سوی عراق اعلام آتش بس شد . صدام حسین با اعلام پذیرش آتش بس خواستار قطع حملات هوایی کشور های آمریکا و انگلیس به این کشور شد .

صدام حسین همچنین تصریح کرد که با وقوع آتش بس از کویت خارج خواهد شد . این جنگ به " جنگ نفت " معروف است زیرا آمریکا و انگلیس به این بهانه توانستند با مجوز سازمان ملل تجهیزات و نیروهای نظامی خود را در منطقه مهم و نفت خیز خلیج فارس مستقر کنند.

هر چند جنگ نفت یک ونیم دهه قبل بوقوع پیوست و جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت ایالات متحد? امریکا فرماندار این جنگ بود که صدام حسین را با سرنیز? زور و قدرت نظامی از عراق راند، اما اکنون پسر وی ، با براه انداختن جنگ دیگر، صدام را به بند کشید وعراق را در اشغال نیروهای خود درآورد. شعله های آتش این جنگ توسط فرزند وی ، همچنان در عراق زبانه می کشد.

***


درگذشت آیت الله میرزا هاشم آملی

14سال پیش درچنین روزی در سال 1371 ه.ش ، آیت الله میرزا هاشم آملی از عالمان نام آور حوزه علمیه قم درگذشت.

وی در یکی از روستاهای آمل دیده به جهان گشود . ایشان پس از فراگیری علوم مقدماتی نزد استادان بزرگوار خویش چون علامه نائینی و علامه آقا ضیا عراقی و اخذ درجه اجتهاد به تدریس در حوزه‌های آمل، تهران، قم و نجف پرداختند .

آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی، یکی از بزرگان شهرستان آمل و از استادان بزرگ فقه و اصول در حوزه‌های نجف و قم است.آن عالم بزرگوار همچنین به تربیت عالمان بسیاری همت گماردند که مهمترین آنها در حال حاضر آیت الله جوادی آملی است .

ایشان سرانجام در ششم اسفند 1371 ه.ش ، بدرود حیات گفت . پیکر پاکش را در جوار کریمه اهل بیت (ع) حضرت فاطمه معصومه (س) در قم به خاک سپردند .

از آیت الله آملی تألیفات متعددی باقیست جمله كَشفُ الحَقایِق؛ مَجمَعُ الاَفكار؛ و مُنتَهَی الاَفكار؛ را می توان برشمرد.

***

منابع :

روزنامک

مهر

تقویم شیعه

صداوسیما

پیمان ملی

سالنامه موسیقی ایران :ج 1و2

ایرانگار

ویکی پدیا

دانشنامه جزیره

بخارا

کتاب نیوز

سایت ایرانیان بلژیک

سایت حوزه

پی نوشت:

- مراقدالمعارف :ج1

2- الوقایع الحوادث :ج صفر

3- سلمان بن الاسلام

4- قسمتی از زیارت حضرت سلمان – بحارالانوار :ج 99

5-اختصاص

6- اختصاص

7- الوقایع الحوادث :ج 5

8-بحارالانوار :ج18