تبیان، دستیار زندگی
نکوداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی، شارح نهج البلاغه برای نخستین بار در زادگاهش شهر ششتمد از توابع شهرستان سبزوار برگزار شد.نکوداشت شارح نهج البلاغه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکوداشت شارح نهج البلاغه

نکوداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی، شارح نهج البلاغه برای نخستین بار در زادگاهش شهر «ششتمد» از توابع شهرستان سبزوار برگزار شد.

بخش نهج البلاغه تبیان

علی بن زید بیهقی

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس از سبزوار، استاد دانشگاه فردوسی مشهد در نکوداشت ابوالحسن علی بن زید بیهقی که صبح امروز در زادگاهش شهر ششتمد آر توابع شهرستان سبزوار برگزار شد، با بیان اینکه وجود دانشمندان و ادبیان بسیار زیاد در دیار بیهق مانع از شهرت ابوالحسن علی بن زید بیهقی شده است، اظهار کرد: توجه به کتاب ابوالفضل بیهقی سبب شد تا ابوالحسن علی بن زید بیهقی در سایه ابوالفضل بیهقی قرار گیرد و اگر زندگی ابوالحسن بیهقی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که از نظر وسعت دانش در حوزه های مختلف به هیچ عنوان با دیگر مفاخر عصر خود قابل مقایسه نیست، بلکه در آن دوران دارای شهرت بی حدواندازه ای در بین مردم دیار بیهق بوده است.

سلمان ساکت با بیان اینکه ابوالحسن بیهقی بیش از ٨٠ عنوان کتاب نوشته است، افزود: میزان زیادی از این کتاب ها در زندگی نامه ابوالحسن بیهقی اشاره  شده و زندگی نامه هم به صورت مستقیم به دست ما نرسیده است و در کتاب شارح التجارب نوشته است.

وی ادامه داد: بعد از کتاب شارح التجارب کتاب های دیگری هم به رشته تحریر در آمده است، ولی متأسفانه برخی از کتاب های ارزشمند ابوالحسن بیهقی موجود نیست.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برخی از کتاب های ابوالحسن بیهقی به دلیل بی توجهی و گذر زمان از بین رفته است، بیان کرد: از گذشته تاکنون تعداد اندکی از کتاب های بیهقی به دست ما رسیده و اگر همین تعداد محدود کتاب را مورد بررسی قرار دهیم به نکات بسیار ارزشمندی می رسیم، بنابراین هر مطلب از این کتاب های بزرگان برای ما ایرانیان به عنوان افتخاری بزرگ محسوب می شود.

ساکت مهم ترین دلیل ماندگاری شخصیت ابوالحسن بیهقی را تاریخ نگاری دقیق دانست و عنوان کرد: اکنون کتاب تاریخ بیهقی از این شخصیت برجسته باقی مانده و تمامی مورخان بعد از بیهقی از این کتاب به نیکی نام  برده اند که این نشان دهنده شخصیت خاص ابوالحسن بیهقی در آن دوران است.

وی با بیان اینکه از ابوالحسن بیهقی بالغ بر ٦ کتاب باقی  مانده است، تصریح کرد: این کتاب ها تاکنون منتشر نشده و کتاب معارج نهج البلاغه به عنوان نخستین شرح نهج البلاغه تلقی می شود که توسط ابوالحسن بیهقی نوشته شده و در حال حاضر دو کتاب از شرح نهج البلاغه بیهقی در کتابخانه های شهرستان سبزوار باقی  مانده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.