تبیان، دستیار زندگی
دکتر حسن روحانی : از بستن دهان منتقدان و رقیبان به خدا پناه می برم/ نقد رسانه ها موجب تقویت دولت است/ باید تحمل ها را بالا ببریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت با رسانه ها چه کرد؟

دکتر حسن روحانی : از بستن دهان منتقدان و رقیبان به خدا پناه می برم/ نقد رسانه ها موجب تقویت دولت است/ باید تحمل ها را بالا ببریم.

آزاده مرنی - بخش ارتباطات تبیان

منتقدان دولت, روحانی, روحانی و رسانه ها, منتقدین, توقیف شد, توقیف روزنامه, قانون, 9 دی, برجام, ظریف,

"راه مقابله با فساد آزادی دادن به رسانه ها و مطبوعات است و اتکا به نظارت های فرهنگی کافی نیست." ، "باید به رسانه ها مقداری آزادی عمل دهیم." ، "امروز در کشور ما نهادهای نظارتی مختلفی وجود دارند که این نهادها بر عملکرد دولت نظارت می کنند اما معتقدم نظارت رسانه های جمعی بر عملکرد دولت موثرتر است." ، "دوست دارم پیشرفت رسانه  ای به گونه ای باشد که خواست مردمی در آن به وجود آید چرا که اگر در عصر حاضر توجهی به نیاز جوانان نشود، آنان نیازهای خود را از راه دیگری تأمین می کنند که شاید راه درستی نباشد." ، "آزادی رسانه ها یکی دیگر از عوامل برای جلوگیری از فساد است." این جملات تنها گوشه ای از شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی درباره رسانه ها در سال 1392 است.

منتقدان دولت، روحانی، روحانی و رسانه ها، منتقدین، توقیف شد، توقیف روزنامه، قانون، 9 دی، برجام، ظریف،

اینفوگرافیک وعده های دولت روحانی / برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

شعارهایی که پس از گذشت قریب به 4 سال ؛ باید به ارزیابی میزان تحقق آنها پرداخته شود و از آن جایی که رسانه ها در حال حاضر از قدرتی ژرف و جهانی برخوردارند و رسانه های ایران نیز از این مهم مستثنا نبوده و جایگاه خاصی دارند ؛ ضرورت این ارزیابی بیش از پیش آشکار می شود.
دکتر حسن روحانی از نخستین روزهای اعلام نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری سال 92، همواره بر ضرورت تعامل صمیمانه دولت و رسانه ها تاکید داشته و معتقد بود باید ارتباط دولت و رسانه ها ارتباطی دوسویه باشد یعنی رسانه ها برای پیشبرد اهداف اقشار مختلف جامعه و نظام به دولت کمک کنند و انتظارات مردم را به دولت منعکس نمایند. وی معتقد است : "توقیفِ رسانه ، آخرین راه است." اما آیا به راستی دولت یازدهم توقیف را آخرین راه می داند؟

  • روحانی و منتقدانروحانی و منتقدان
  • توقیف ها
    "به خدا پناه می برم از بستن دهان منتقدان ..." این جمله را رئیس جمهور در مرداد سال 1392 گفت که بهانه ای بزرگ شد برای افرادی که بعدها رسانه هایشان توسط دولت توقیف شد. البته برخورد با منتقدان توسط دولت ها امر جدیدی نبوده و در دوره های پیشین هم با بهانه ها و سطح های مختلفی از توقیف ها مواجه بوده ایم؛ اما شاید چون دولت یازدهم از ابتدای امر با موج عظیمی حمایت همه جانبه و آزادی بیان گسترده ای را به اصحاب رسانه وعده داده بود ؛ انتظار نمی رفت که تنها پس از  گذشتِ 2 ماه ، اولین روزنامه توقیفی در این دوره را شاهد باشیم که البته این موضوع آغازی شد بر موج توقیف ها و تذکرات به رسانه های منتقد دولت.

    * لیست رسانه های توقیف و یا فیلتر شده در دولت یازدهم

    عنوان رسانهسال توقیف / فیلتر
    روزنامه "بهار"
    1392
    روزنامه "آسمان"
    1392
    روزنامه "9 دی"
    1392
    روزنامه "مردم امروز"
    1393
    روزنامه روزنامه "روزان"
    1393
    سایت "قانون آنلاین"
    1393
    روزنامه "ابتکار"
    1393
    ماهنامه "زنان امروز"
    1394
    هفته نامه "یالثارات"
    1394
    سایت "جهان نیوز"
    1395
    روزنامه "قانون"
    1395


    عملکرد دولت در قبال رسانه ها ابعاد مثبت و منفی فراوانی داشته است که به اجمال اشاره ای به آنها می کنیم. البته در این میان خیل کثیری از رسانه ها نیز با تذکرات کتبی و یا قطع یارانه های دولتی از مسیر اصلی خود منحرف و یا محدود و در نهایت چراغ نقد رسانه ها کم سو شد. این روند از آغاز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 رنگ و بوی خاصی به خود گرفت زیرا هر رسانه ای که کوچکترین خُرده ای به اتفاقات مذاکرات هسته ای می گرفت با تقابل سریع دولت مواجه می شد و این موضوع تا جایی پیش رفت که بلافاصله بعداز پخش زنده گفتگوی رئیس جمهور از رسانه ملی ، درباره "مذاکرات هسته ای" معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقیف و تذکر به سه رسانه منتقد توافق هسته ای (روزنامه کیهان ، روزنامه 9 دی و پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز) خبر داد که این مسئله نیز با توجه به وعده های دولت روحانی درباره حمایت از منتقدان ، به دور از انتظار اصحاب رسانه بود.

  • انتقاد ، قبل و بعد از برجامانتقاد ، قبل و بعد از برجام
  • نقاط مثبت رسانه ای دولت یازدهم
    با توجه به آنچه که گفته شد دولت روحانی در تحقق وعده های رسانه ای خود چندان موفق نبوده و اهالی رسانه دل خوشی از روند حاکم بر نظارت و واکنش های دولت به منتقدان ندارند. اما در این میان دولت اموری را نیز در زمینه مطبوعات به ورطه عمل کشانده که حائز قدردانی می باشد. هیات نظارت بر مطبوعات در سال 93 مجموعا بالغ بر 1100 مجوز صادر کرد که این رقم در سال 92 ، 726 رسانه ثبت شده است.
    همچنین از مجموع 1160 رسانه که مجوز فعالیت گرفته اند ، تعداد 701 رسانه در حوزه مکتوب ، 432 مجوز در حوزه رسانه  های برخط مجوز انتشار دریافت کرده اند.
    ضمن این که از مجموع 701 رسانه ، پنج روزنامه ، 25 هفته  نامه ، 36 دو هفته نامه ، 234 ماهنامه ، 48 دوماهنامه ، 279 فصلنامه ، 71 دوفصلنامه و سه رسانه برای انتشار به صورت سالنامه مجوز دریافت کردند و از مجموع 432 مجوز برای رسانه های برخط ، 4 مجوز در حوزه خبرگزاری ها و 428 مجوز در حوزه پایگاه های خبری صادر شد.
    در سال 93 معاونت مطبوعاتی با تاکید بر ماده 7 قانون مطبوعات، اعلام کرد که سایت های خبری فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات، مسدود می شوند و مدیران این سایت ها به مراجع صالحه قضایی معرفی خواهند شد.