تبیان، دستیار زندگی
شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام، پس از حضور با برکت امام هشتم علیه السلام در خراسان برای زیارت چهره تابناک ایشان از نقاط مختلف، به سوی ایران حرکت می کردند. حضرت احمد بن موسی(علیه السلام) نیز در همین سال ها(198-203 ه. ق) با جمع زیادی از برادرزادگان و م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد باعزم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه شاه چراغ/عکس نوشت

شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام، پس از حضور با برکت امام هشتم علیه السلام در خراسان برای زیارت چهره تابناک ایشان از نقاط مختلف، به سوی ایران حرکت می کردند. حضرت احمد بن موسی(علیه السلام) نیز در همین سال ها(198-203 ه. ق) با جمع زیادی از برادرزادگان و محبان اهل بیت علیهم السلام، به قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام از مدینه حرکت می نمایند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند.

محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
شاه چراغ

عنوان: امین ولایت
نام: احمد
لقب: سید السادات
کنیه: ابوعبدالله
پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
مادر: امّ احمد
تاریخ ولادت: نامشخص
تاریخ شهادت: بین سال های 203 تا 218 هجری قمری

از مدینه تا شیراز

شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام، پس از حضور با برکت امام هشتم علیه السلام در خراسان برای زیارت چهره تابناک ایشان از نقاط مختلف، به سوی ایران حرکت می کردند. حضرت احمد بن موسی(علیه السلام) نیز در همین سال ها(198-203 ه. ق) با جناب سید امیر محمد عابد و سید علاءالدین حسین(برادران ایشان) و جمع زیادی از برادرزادگان و محبان اهل بیت علیهم السلام، به قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام از مدینه حرکت می نمایند تا از طریق شیراز به طوس عزیمت کنند. در بین راه نیز عده کثیری از شیعیان به آنان ملحق می شوند.

ترس مأمون از حرکت کاروان بنی هاشم

خبر حرکت این کاروان  به مأمون دادند. وی ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان آن ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد. لذا دستوری صادر کرد به تمام حاکمان مناطق که در هر کجا قافله بنی هاشم رسیدند، مانع از حرکت شوند و آن ها را به سمت مدینه برگردانند. به هرکجا این حکم رسید قافله حرکت کرده بود تا اینکه کاروان بنی هاشم به شیراز رسید.

پایان عمر شریف:

حاکم شیراز که به دنبال جناب احمد بن موسی بود وی را پیدا کرد و با او درگیر شد. جناب احمدبن موسی پس از درگیری با ماموران حکومتی، با ضربه شمشیری که بر سر او وارد شد، به شهادت رسید.

مهم ترین اتفاق حیات جناب احمدبن موسی:

بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام، مردم با شناختی که از جناب احمد بن موسی داشتند، برای بیعت با ایشان اقدام کردند.

جناب احمد بن موسی به مردم گفتند:

ای مردم بدانید که پس از پدرم، علی بن موسی الرضا امام، خلیفه به حق و ولی خداست. بر من و شما واجب است که از ایشان اطاعات کنیم. (معارف و معاریف، ج1، ص795)



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.