تبیان، دستیار زندگی
یک تحقیق جدید نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز به اندازه قند در شیوع چاقی در سراسر جهان نقش دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت قرمز به اندازه قند باعث چاقی می شود

یک تحقیق جدید نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز به اندازه قند در شیوع چاقی در سراسر جهان نقش دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان
گوشت قرمز

چربی ها و کربوهیدرات ها انرژی کافی برای رفع نیازهای ما تامین می کنند و سریع تر از پروتیین ها هضم می شود. به این ترتیب انرژی ذخیره شده در گوشت یا بعدا استفاده می شود و یا اگر مازاد بر نیاز بدن باشد، به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می شود.

به عبارت دیگر، مصرف زیاد گوشت به اندازه چشمگیری در بزرگ شدن محیط دور کمر دخیل است.
'ونپنگ یو' دانشجوی دکتری دانشگاه آدلاید در یک مطالعه دسترسی به قند و گوشت و تاثیر آن را بر میزان چاقی در 170 کشور بررسی کرد و متوجه ارتباط پررنگی میان آنها شد.

این محقق پس از در نظر گرفتن تفاوت های میان کشورها از جمله سطح شهرنشینی، فعالیت بدنی و مصرف کالری، متوجه شد که دسترسی به گوشت و مصرف آن می تواند عامل 13 درصد میزان چاقی باشد که این میزان به اندازه نقش قند در چاقی است

این محقق پس از در نظر گرفتن تفاوت های میان کشورها از جمله سطح شهرنشینی، فعالیت بدنی و مصرف کالری، متوجه شد که دسترسی به گوشت و مصرف آن می تواند عامل 13 درصد میزان چاقی باشد که این میزان به اندازه نقش قند در چاقی است.

وی در توضیح تحقیق خود در وب سایت دانشگاه آدلاید گفت: اعتقاد بر این است که چربی ها و کربوهیدرات ها عوامل عمده چاقی هستند.

وی افزود: چربی ها و کربوهیدرات ها در رژیم های غذایی امروزی انرژی کافی را برای تامین نیازهای روزانه ما فراهم می کنند؛ اما با توجه به دیر هضم بودن پروتیین گوشت در قیاس با چربی و کربوهیدرات، انرژی حاصل از پروتیین مازاد می شود و در نتیجه به چربی تبدیل و به صورت چربی در بدن ذخیره می شود.

این تحقیق متفاوت از پژوهش قبلی در زمینه ارتباط میان گوشت با چاقی است که در آن چربی گوشت با مشکلات چاقی ارتباط داده شد. در این تحقیق جدید عنوان می شود که پروتیین گوشت به طور مستقیم عامل چاقی است.

نتایج این تحقیق در هجدهمین کنفرانس بین المللی در زمینه تغذیه و علوم غذایی در زوریخ سوییس ارائه شد. همچنین دو مقاله از این تحقیق در نشریه BMC Nutrition و مجله Nutrition & Food Sciences چاپ شده است.


منبع : ایرنا