تبیان، دستیار زندگی
مدیران جدید تلویزیون برای بهبود وضعیت نا به سامان این رسانه تصمیم گرفته اند تغییر و تحولات دوران مدیریتی پیشین را سر و سامان دهند. بازگشت شبکه پنج به شبکه تهران اولین اقدام این مدیران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل Z به دوره پیش از سرافراز

مدیران جدید تلویزیون برای بهبود وضعیت نا به سامان این رسانه تصمیم گرفته‌اند تغییر و تحولات دوران مدیریتی پیشین را سر و سامان دهند. بازگشت شبکه پنج به شبکه تهران اولین اقدام این مدیران است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
 شبکه تهران

مدیران جدید تلویزیون در مواجهه با زمین سوخته‌ای که از تیم مدیریتی سابق به جا مانده چاره‌ای ندارند جز اینکه از دکمه کنترل z استفاده کنند و همه چیز را به روال سابق برگردانند. مدیران جدید حالا بعد از جاگیر شدن سر پست‌هایشان متوجه شده‌اند هرآنچه تیم سرافراز به عنوان اقدام اساسی برای تغییر انجام داده‌اند، اشتباه بوده. یعنی تنها زمانی می‌توانند این شرایط را مجددا احیا کنند که وضعیت را به دوره پیش از سرافراز برگردانند و همه چیز را از نو بسازند. بازگرداندن شبکه تهران به شبکه پنج و حذف آن از روی کانال اچ دی، اولین قدم مدیران جدید در این زمینه است.تیم محمد سرافراز با انگیزه حذف و ادغام شبکه‌ها به میدان آمده بودند و در این مسیر چندین شبکه را حذف و ادغام کردند و حالا مدیران جدید به این نتیجه رسیده‌اند که این روش منطقی نیست و باید به عقب برگشت.

سیر حرکتی شبکه تهران

زمانی که تیم مدیریتی محمد سرافراز در تلویزیون به میدان آمدند، روی این مسئله تاکید داشتند که تلویزیون زیادی بزرگ و گسترده شده و باید برای کوچک‌سازی این سازمان هرکاری لازم است بکنند. در اولین قدم، شبکه تماشا را در شبکه نمایش ادغام کردند. بعد از آن سراغ شبکه بازار و شما رفتند. سیاست مدیران این بود که شبکه پنج باید رویکردی اقتصادی پیدا کند و شبکه بازار در آن ادغام شود. شبکه بازار حذف شد اما عملا چنین ادغامی اتفاق نیفتاد. شبکه پنج که تا آن زمان به صورت شبکه‌ای استانی تحت عنوان «شبکه تهران» فعالیت می‌کرد، سراسری شد و با اسم شبکه اقتصادی فعالیتش را ادامه داد. بعد از مدتی این کمبود احساس شد که بالاخره تهران هم نیاز به شبکه دارد. شبکه اچ‌دی که صرفا به صورت آزمایشی برای آشنایی با فرمت اچ‌دی تاسیس شده بود، تبدیل شد به شبکه تهران!

بازگشت شبکه تهران به پنج

از این به بعد تلویزیون یک شبکه پنج داشت و یک شبکه تهران! یعنی حالا باید برای دو شبکه برنامه‌سازی صورت می‌گرفت اما با بضاعت کمی که تلویزیون داشت مگر می‌شد چنین کاری کرد؟ شبکه پنج (اقتصادی) دو سه تا برنامه اقتصادی تولید کرد اما برای بقیه ساعات روز تکلیف مشخصی نداشت. نه سریال جدیدی تولید کرده بود که حداقل با رویکرد اقتصادی روی آنتن ببرد و نه برنامه جذابی در کنداکتور داشت. این بود که شروع کرد به پخش سریالهای قدیمی و تکراری شبکه‌های دیگر! از طرف دیگر شبکه تهران هم غیر از دو سه تا برنامه مرتبط با تهران، چیز دیگری در چنته نداشت. سریالهای روز روی آنتن را تکرار میکرد و مدام فیلم سینمایی و کارتون پخش می‌کرد! دو تا شبکه داشتیم که اگر زوایدشان را کنار می گذاشتیم به راحتی می‌توانستند یک شبکه باشند؛ اتفاقی که مدیران جدید خیلی زود به آن رسیدند. هفته پیش اعلام شده که شبکه پنج دوباره به همان شبکه تهران تبدیل می‌شود و با همان ساختار قبلی به کارش ادامه می‌دهد. این یعنی اولین کنترل z مدیران جدید به دوره پیش از سرافراز.

بازگشت شما؟

از طرف دیگر اعلام شده که قرار است شبکه جدید دیگری هم زیرمجموعه معاونت امور استان‌ها راه اندازی شود تا اخبار مربوط به شهرهای دیگر استان تهران را پوشش دهد. طبیعتا منظور مدیران جدید از این شبکه، یک جورهایی بازگرداندن شبکه شماست؛ شبکه‌ای که در دوره مدیریت سرافراز به دلیل اینکه نیازی به وجودش نبود، تعطیل شد. احتمالا یکی از اقدامات مهم مدیران برای بازگشت به دوره پیش از سرافراز همین بازگرداندن شبکه شماست.

همپوشانی نمایش و اچ‌دی؟

در خبری که با اسم انتقال تمام ماموریت‌های شبکه تهران (HD) به شبکه پنج از سوی معاونت سیما منتشر شد، چند نکته مهم وجود داشت. یکی از نکات این بود که «شبکه تهران فعلی که به صورت اچ دی برنامه‌های خود را روانه آنتن می‌کند تغییر ماموریت داده و با چینش جدول پخش جدید به پخش جدیدترین فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های روز دنیا مبادرت می‌کند.» البته شبکه اچ‌دی همین اواخر هم ساختاری کاملا سینمایی پیدا کرده بود و هفته فیلم سینمای کلاسیک یا بازیگران مطرح سینمای جهان را برگزار می‌کرد. حالا هم که به صورت رسمی چنین عملکردی برای آن در نظر گرفته شده، طبیعتا با شبکه نمایش تداخل پیدا می‌کند. یعنی ما دو تا شبکه داریم که فیلم‌ سینمایی روی آنتن می‌برند! در این صورت واقعا حضور شبکه نمایش لازم است؟ اصلا چرا باید شبکه اچ‌دی فیلم‌های روز جهان را پخش کند در صورتی که همین الان در شروع بازیهای المپیک، همه دلشان میخواهند بازی ها را با کیفیت چندین برابر بهتر تماشا کنند!

تغییر در سایر شبکه‌ها

هفته پیش اعلام شده که شبکه پنج دوباره به همان شبکه تهران تبدیل می‌شود و با همان ساختار قبلی به کارش ادامه می‌دهد. این یعنی اولین کنترل z مدیران جدید به دوره پیش از سرافراز. از طرف دیگر اعلام شده که قرار است شبکه جدید دیگری  هم  زیرمجموعه معاونت امور استان‌ها راه اندازی شود تا اخبار مربوط به شهرهای دیگر استان تهران را پوشش دهد. طبیعتا منظور مدیران جدید از این شبکه، یک جورهایی بازگرداندن شبکه شماست.

در بخش دیگر این خبر اعلام شده:«تصمیم دیگر معاونت سیما مبنی بر تغییر ساختار برخی شبکه‌های سیماست که هنوز مدل جدید آن قطعی نشده ولی برای شبکه‌های یک، دو، پنج، آموزش و قرآن در نظر گرفته شده است.» هنوز مشخص نیست شبکه یک به چه صورتی قرار است تغییر کنند و عملکرد متفاوتی داشته باشند. چون تکلیف شبکه یک تا حد زیادی روشن است و هیچ مدیری نتوانسته تغییر زیادی در آن ایجاد کند. شبکه دو مدتهاست نیاز به تغییر اساسی دارد و کماکان با همان کنداکتور نخ‌نمای قبلی جلو می‌رود. شاهد این ادعا، همین بازپخش سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» در باکس اصلی است. شبکه آموزش، یکی از مهمترین شبکه‌هایی است که نیاز به تغییر دارد. هنوز معلوم نیست مدیران برای چه اصرار دارند چنین شبکه‌ای به کارش در تلویزیون ادامه دهد. در این چند سال، نه اقدام مثبتی در آن صورت گرفته و نه تغییری در ساختارش به وجود آمده اما کماکان با همین وضعیت ناراحت، به حیاتش ادامه می دهد. قطعا مدیران جدید باید یک فکر اساسی به حال آن بکنند.

نمایش و تماشا چه می‌شوند؟

درست است که در خبر منتشر شده از سوی معاونت سیما درباره تغییر و تحولات احتمالی، صحبتی از شبکه نمایش و به میدان آمدن دوباره شبکه تماشا به میان نیامده اما انتظار می‌رود که مدیران جدید برای این مسئله هم دنبال راه حل باشند. مدیران سابق، زمانی دست به ادغام این دو شبکه زدند که شبکه نمایش، با قدرت زیادی در حال حرکت بود و شبکه تماشا هم به خاطر پخش سریالهای خارجی، توانسته بود مخاطبان را به سمت خودش جلب کند اما حذف شبکه تماشا و ادغام با شبکه نمایش، وضعیت جدیدی به وجود آورد که اصلا به نفع هیچ کدامشان نبود. زمانی که مدیران جدید به میدان آمدند، زمزمه‌هایی درباره بازگشت شبکه تماشا مطرح شد. حتی کانال تلگرامی این شبکه تاسیس شد و خبررسانی می‌کرد. شنیده می‌شد که با حذف شبکه آی فیلم از روی گیرنده‌های دیجیتال، قرار است شبکه تماشا، مجددا احیا شود و شبکه نمایش به حالت قبل برگردد. هنوز در این رابطه هیچ خبر خاصی ابلاغ نشده و هنوز اقدامی صورت نگرفته اما احتمالا قدم بعدی این مدیران در همین زمینه باشد.

فعلا باید صبر کنیم

هنوز نمی‌شود درباره اینکه اقدامات مدیران جدید، درست است و به نفع تلویزیون پیش می‌رود یا نه نظر قطعی داد. اوایل دوره محمد سرافراز، زمانی که درباره کوچک سازی و ادغام صحبت به میان آمد،همه منتظر بودند وضعیت چند درجه‌ای بهتر شود و حال تلویزیون رو به بهبود رود اما در ادامه، چنین اتفاقی نیفتاد و شرایط بدتر از قبل شد. حالا هم در نقطه شروع تغییرات مدیران جدید، می‌توانیم امیدوار باشیه نتیجه به نفع تلویزیون باشد اما فعلا باید صبر کرد.


منبع: هفت صبح