تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد دارید به پابوس امام رضا (ع) بروید و تصمیم دارید از مسیر شاهرود گذر کنید ، بد نیست پس از اینکه به شاهرود می رسید ، مسیرتان را کج کنید و در فاصله 25 کیلومتری شمال شاهرود به دیدن چشمه های هفت رنگ بروید.دیدن این چشمه ها هم فال است و هم تماشا ؛ یعنی هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیرت زدگی در چشمه هفت رنگ مجن

اگر قصد دارید به پابوس امام رضا (ع) بروید و تصمیم دارید از مسیر شاهرود گذر کنید ، بد نیست پس از اینکه به شاهرود می رسید ، مسیرتان را کج کنید و در فاصله 25 کیلومتری شمال شاهرود به دیدن چشمه های هفت رنگ بروید.دیدن این چشمه ها هم فال است و هم تماشا ؛ یعنی هم خستگی راه را از تنتان به در می کند و هم می توانید از خواص درمانی آب آن استفاده کنید. خصوصا اینکه این منطقه بسیار خوش آب و هواست و برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان هم گزینه مناسبی است . رنگین کمانی از رنگ ها که چشم را می نوازد و تابلویی از حیرت را پیش رویتان می گذارد. بلی اینجا چشمه های هفت رنگ مجن است ؛ جایی در دنیای حقیقی و البته در داخل کشور عزیزمان ایران.

به کوشش علیرضا عابدینی - بخش گردشگری تبیان
چشمه هفت رنگ مجن

موقعیت:

در25 کیلومتری شمال شاهرود ، در منطقه فرحزاد شرقی و در رشته کوه البرز شرقی، در نزدیکی های شهر مجن و در میان شکاف دره های دامنه قله 4000 متری شاهوار ، دره ای وجود دارد که در ادامه به دو دره کوچکتر تقسیم می شود .در یکی از این دره ها آب سفید چشمه ای جاری است که آشامیدنی است و در دره دیگر چشمه های رنگی قرار دارد. این چشمه ها در محلی روبروی باغات منطقه گردشگری فرحزاد و در فاصله 5 کیلومتری از سه راهی مجن و در فاصله 4 کیلومتری شمال شرقی فرحزاد قرار دارند.

آب و هوا:

این منطقه به خاطر واقع شدن در مسیر ارتباطی گرگان و شاهرود و همچنین داشتن آب و هوای خنک ، از دیرباز مورد توجه گردشگران و مردم اطراف بوده و دارای آب و هوای نیمه خشک سرداست و به دلیل چنین ویژگی های اقلیمی از تنوع گیاهی بسیاری برخوردار است ، به طوری که ضمن رویش مرتعی شاهد رویش برخی از گونه های جنگلی نیز هستیم.

چشمه هفت رنگ مجن

وجه تسمیه:

وجه تسمیه فرحزاد به دلیل سرسبزی مزارع و باغات منطقه است و وجه تسمیه چشمه هفت رنگ نیز به واسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی گوناگون به رنگهای مختلف دیده می شود. سرمه ای، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، جیوه ای و قهوه ای از رنگ هایی است که در این چشمه ها دیده می شود. دلیل تنوع رنگی این چشمه ها به خاطر عبور و جوشش آب از دل خاک و کانی های معدنی منطقه است که نیازمند مطالعه زمین شناسی بیشتر است.

شود .در یکی از این دره ها آب سفید چشمه ای جاری است که آشامیدنی است و در دره دیگر چشمه های رنگی قرار دارد. این چشمه در محلی روبروی باغات منطق   گردشگری فرحزاد و در فاصله 5 کیلومتری از سه راهی مجن واقع است

مهمترین ماده معدنی چشمه هفت رنگ گوگرد است که قبل از رسیدن به چشمه های معدنی بوی خاص آن به مشام می رسد . از یکی از این چشمه ها که از کانسارهای گوگردی عبور می کند از فاصله ای دور بوی گوگرد حس می شود .از آنجایی که بسیاری از مواد معدنی از خود گاز و بخارهایی ساطع می کنند ، می توان با آزمایشات نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد .برخی از چشمه های درحال جوشش ، دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می شود که به آسانی قابل تشخیص است .

چشمه هفت رنگ مجن


سرانجام آب این چشمه ها با رنگ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و تقریباً آب صابون مانندی را تشکیل می دهند و با آب سفید چشمه تلاقی پیدا می کنند و هر چقدر از محل دورتر می شوند رنگ آنها به سفیدی بیشتری می گراید، تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرو(Garu) اثری از رنگ و بوی آن یافت نمی شود.
آب گوگردی این چشمه ها خاصیت دارویی دارد و در قدیم اهالی منطقه جهت درمان بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه ها استفاده می کردند.

تبت اثر به عنوان منطقه نمونه گردشگری

چشمه های هفت رنگ در سال 1386 به همراه فرحزاد ، به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شده است. این چشمه ها در کتاب قابلیت های سرمایه گذاری استان سمنان جهت جذب سرمایه گذار معرفی شده و در چندین مرحله در رسانه ها و مطبوعات معرفی شده است. همچنین سالانه بالغ بر 5000 نفر از این جاذبه بازدید می کنند ولی در صورت اصلاح راه دسترسی، این میزان گردشگر، چندین برابر خواهد شد . در حال حاضر بیشتر تیم های کوهنوردی و طبیعت گردان از آن بازدید می کنند. چشمه هفت رنگ از نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حائز ارزش و اهمیت شناخته شده و در صورت آمادگی سرمایه گذار ، نسبت به تأمین زیرساخت های گردشگری مورد نیاز ، مساعدت خواهد شد.

چشمه هفت رنگ مجن

نقش چشمه درآب درمانی

علی ای حال یكی از اهداف توسعه گردشگری بخش آب درمانی است كه در بیشتر كشورهای جهان دراین بخش سرمایه گذاری کلان صورت گرفته و بازدهی قابل توجهی داشته است.از این منظر و با توجه به اینکه این چشمه در موقعیت مناسبی بین استان های سمنان و گلستان واقع شده و در کنار یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قله شاهوار می باشد می بایست جهت مشکل جاده دسترسی ، سرویس بهداشتی و امكانات رفاهی منطقه فرحزاد و چشمه هفت رنگ مجن جهت سرمایه گذاری اقدام گردد تا با توسعه گردشگری آن و با واگذاری زمین و احداث استخر تفریحی ، استخر فیزیوتراپی، كانال عروقی، وان عروقی ، استنشاق درمانی انفرادی و عمومی، گِل درمانی ، دوش درمانی ، سونای خشك ، پرتودرمانی، اشعه u.v ، مطب پزشك عمومی ، پزشك تخصصی پوست و پزشك ریوی ، مجتمع آب درمانی آقایان و بانوان ومجتمع ورزشی روباز به عنوان یکی از بهترین چشمه های آب درمانی کشور و یک جاذبه درمانی - ورزشی به جایگاه واقعی خود نائل شود.


منابع : ایسنا، سیری در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، میراث فرهنگی سمنان، شاهرودگردی