تبیان، دستیار زندگی
قید گروه سنی روی فیلم و سریال ها چند سالی است در کشور ما باب شده اما هنوز شکل درست و اصولی نگرفته. برای همین فیلمی مثل «دراکولا» که موضوعش اعتیاد است و خونخواری در آن یافت می شود، فاقد علامت هشدار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم های نامناسب برای بچه ها+جدول

یک فهرست از فیلم هایی که نباید بچه ها ببینند

قید گروه سنی روی فیلم و سریال ها چند سالی است در کشور ما باب شده اما هنوز شکل درست و اصولی نگرفته. برای همین فیلمی مثل «دراکولا» که موضوعش اعتیاد است و خونخواری در آن یافت می شود، فاقد علامت هشدار است.

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
لانتوری

خانواده های زیادی با اعتماد به بامزگی سابق رضا عطاران و به گمان این که قرار است یک فیلم کمدی ببینند، به سینما می روند اما در طول نمایش فیلم فقط باید نگران بچه شان باشند... .
فهرست پیش رو مرور فیلم و سریال هایی است که مناسب بچه ها نیستند. 

فیلم  

کارگردان

بازیگران

 گروه سنی

خلاصه داستان

 چرا مناسب نیست؟

 وضعیت فیلم

دراکولا

رضا عطاران

رضا عطاران، لوون هفتوان، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلابلوکات، امید روحانی

14+

یک دراکولا به همراه زن و فرزندش در تهران زندگی می کند. او مدت خون آشامی را ترک کرده بوده اما بتازگی دور از چشم زنش به عادت قبل بازگشته. یک شب مرد معتادی به نام جواد را شکار می کند و...

فیلم دراکولا قرار است اعتیاد را امری منکوب بداند ، برای رسیدن به این منظور آن را مساوی خون آشامی می داند. فیلم بخاطر صحنه های خون آشامی و اعتیاد مناسب همه گروه های سنی نیست

در حال اکران

لانتوری

رضا درمیشیان

نوید محمد زاده، باران کوثری ، مریم پالیزبان، بهرنگ علوی و....

16+

فیلم داستان یک زورگیر خیابانی است که گروهی به نام لانتوری تشکیل داده و از آدم های پولدار اخاذی می کند، او درگیر عشق دختری به نام مریم می شود. ماجرایی که در نهایت اسید پاشی و قصاص عضو در برابر عضو را به همراه دارد.

فیلم صحنه های خشن فراوان دارد. سکانس اسیدپاشی و در ادامه مقدمه چینی برای قصاص حتی موجب ترس مخاطبان بزرگسال می شود.

در حال اکران

سریال آسپرین

فرهاد نجفی

علیرام نورایی، مجید صالحی، همایون ارشادی، فرخ نعمتی، زیبا بروفه و ...

16+

تیمی چهارنفره از نخبه‌های علم روانشناسی، مخفیانه‌ای پروژه‌ای تحقیقاتی به نام آسپرین را پیگیری می‌کنند که درباره بیماران مبتلا به فراموشی است، اما نتایج تحقیقات چیزی نیست که آنها انتظارش را می‌شکند. سال‌ها بعد یکی از پزشکان به نام صبوری به تنهایی پروسه تحقیقاتی را ادامه می‌دهد اما با شکست روبرو می‌شود. همه چیز آشفته می‌شود، به ویژه وقتی نیما مردی که در این آزمایشها دچار آسیبهای فراوانی شده، در صدد کشف گذشته خود بر می‌آید... .

این سریال تا الان فقط به یک دلیل قید گروه سنی بر آن وارد شده: استفاده از الفاظ رکیک! «آسپرین» با چه مجوزی این قدر راحت فحش می دهد؟!

در حال توزیع در شبکه نمایش خانگی

آبنبات چوبی

محمد حسین فرحبخش

رضا عطاران، سحرقریشی، هنگامه حمید زاده، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی، شقایق فراهانی، میلاد کی مرام

16+

فیلم داستان دختری سرکش از خانواده ای سنتی است که تاب شرایط را ندارد و فرار می کند.

گول اسم رضا عطاران را نخورید ، او در «آبنبات چوبی» نقشی کاملا جدی دارد. اما آن چه باعث می شود قید گروه سنی بخورد صحنه قتل است و تجاوز.

در نوبت اکران

فروشنده

اصغر فرهادی

شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی، بابک کریمی ، مینا ساداتی

16+

فروشنده روایتگر داستان زوج جوانی است که در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند. رابطه آنها پس از نقل مکان به خانه‌ای که پیشتر زنی به نام آهو در آن ساکن بوده است، به خشونت کشیده می‌شود.

به گواه معدود افرادی که فیلم را دیده اند فروشنده اصغر فرهادی تصویری گزنده از جامعه را نشان می دهد اما به خاطر صحنه تجاوز و مستتر بودن این مفهوم در کل فیلم نباید توسط بچه ها دیده شود

در نوبت اکران

هفت ماهگی

هاتف علیمردانی

حامد بهداد، باران كوثری، پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری

14+

فیلم هفت ماهگی داستان خانواده ای را به تصویر می کشد که در آن پر از جنگ و جدل و بحث و دعواست بر سر وفاداری یا خیانت. یا زن به شوهرش خیانت می کند و یا مرد به همسرش. یا به هم مشکوک هستند یا قصد ایجاد رابطه ای جدید در کنار رابطه ی زناشویی شان را دارند.

فیلم سعی می کند به ورطه قبح شکنی نیفتد اما نشانه هایی که در آن وجود دارد هرگز مناسب بچه ها نیست.

در نوبت اکران

من

سهیل بیرقی

لیلا حاتمی ، امیر جدیدی ، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی ، مانی حقیقی

15+

فیلم درباره دختری است به نام آذر که برای رسیدن به پول از هیچ روشی فروگذار نیست

فیلم من چند سکانس دارد که مناسب بچه ها نیست ؛ ارتباط آذر با دیگران و رد و بدل کردن مواد مخدر مهم ترین دلیلی است که باید قید گروه سنی بخورد.

در نوبت اکران

آخرین بار کی سحر را دیدی؟

فرزاد موتمن

فریبرز عرب‌نیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، علیرضا ثانی فر، بهاران بنی‌احمدی

12+

صبح است. مادری سراسیمه وارد کلانتری می‌شود و به افسر نگهبان می‌گوید دختر جوانش سحر، دیشب به خانه بر‌نگشته و...

فیلم پلیسی است و معضل فرار دختران از خانه و نیز اعتیاد جوانان را به چالش می کشد ؛ پس بدیهی است که دیدن صحنه  های سیاه جامعه مناسب هر کسی نیست.

در نوبت اکران

ابد و یک روز

سعید روستایی

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش

12+

فیلم داستان خانواده ای از طبقه فرودست جامعه است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و خواهر کوچک به اجبار تن به ازدواج داده

ابد و یک روز فیلم تلخی است و تصویری گزنده از واقعیت های جامعه نشان می دهد. منتهی هر کسی دل تماشای این همه تلخی را ندارد و اصلا مناسب بچه ها نیست.

در نوبت پخش در شبکه خانگی

نیم رخ ها

زنده یاد ایرج کریمی

بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، رویا نونهالی، هومن سیدی، امیرحسین رستمی، بهاران بنی احمدی

12+

فیلم روایتگر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمرش را سپری کند و در ادامه آن رقابتی بین مادر و همسر این مرد جوان رخ می‌دهد.

زنده یاد کریمی در نیم رخ ها حکایت زندگی خود را به تصویر کشیده که اجل مهلت نداد آن را در سینماها تماشا کند. فیلم اتفاقا در عین تلخی پر از امید است اما مناسب بچه ها نیست.

در نوبت پخش در شبکه خانگی

ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا

عبدالرضا کاهانی

مهنار افشار، طناز طباطبایی، مهران غفوریان، سحر دولتشاهی

-

-

-

نظر دادن درباره این فیلم بر اساس مصاحبه ای است که سید ضیاء دری عضو سابق شورای پروانه نمایش اعلام کرده بود و گفته بود:« مطمئنم اگر شما فیلم جدید کاهانی را ببینید، می‌گویید که این فیلم نباید اکران شود!»