تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت هنرمند فقید «پرویز کلانتری» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم یادبود تصویرگر «تصمیم کبری» برگزار شد

مراسم بزرگداشت هنرمند فقید «پرویز کلانتری» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

بخش هنری تبیان
پرویز کلانتری

مراسم بزرگداشت هنرمند فقید «پرویز کلانتری» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان ایران و جمعی از هنرمندان از جمله ایرج اسکندری، علی شیرازی، رضا کیانیان، پویا راد، محمد سریر، رضا نامی، علی اکبر صادقی، حسین محجوبی، محمدرضا اسلامی و عبدالحسین مختاباد عصر امروز در گالری آرت سنتر برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از زنده یاد کلانتری به عنوان هنرمند جاودانه یاد کرد و  اظهار داشت: من توفیق پیدا کردم در دوران بیماری از نزدیک او را ملاقات کنم و روحیه با نشاط و سرزنده او حتی در دوران بحران بیماری را مشاهده کنم. وی در صحنه بین المللی حضور فعال داشت و آثارش در نگارخانه های جهان و سازمان ملل وجود دارد.

وی یادآور شد: ما ملتی با فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله هستیم و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند، به همین جهت هم خوشبخت هستیم که هنرمندان ما آثارشان را در عرصه بین المللی ارائه کرده و تقدیر می شوند.

جنتی بیان داشت: کلانتری از بنیانگذاران مکتب سقاخانه بود و نقاشی های کویر را با عشق و علاقه آفرید که تماما فضای بومی دارد.

در بخش دیگر این مراسم وحید ملک بنیانگذار آرت سنتر ضمن بیان این مطلب که قرار بود یک سال و نیم پیش که مرحوم کلانتری در همین مکان برای هانیبال الخاص سخنرانی داشت، دومین بزرگداشت را برای او بگیریم گفت: امروز یقین داریم اگر نه خودشان بلکه روحشان اینجا حاضر است.

وی در ادامه به کتابی از آثار این هنرمند که به چاپ رسیده اشاره کرد و بیان داشت: امسال در بی ینال جایزه معماری به زنده یاد کلانتری اهدا شد.

رضا کیانیان در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: در این چند ماه اخیر هنرمندان زیادی را از دست دادیم اما دو نفر بودند که شباهت زیادی به یکدیگر داشتند پرویز کلانتری و عباس کیارستمی. همان طور که وقتی تک درختی بالای کوه را می بینیم یا جاده ای مارپیچ یاد عباس کیارستمی می افتیم وقتی کویر و کاهگل می بینیم بی اختیار یاد پرویز کلانتری برایمان تداعی می شود.

وی ادامه داد: وقتی کلانتری اولین نمایشگاهش را با عنوان سیاه روی سیاه برپا کرد مشخص بود با هنرمندی جسور طرف هستیم. اما بعد از آن خانه هایی در دل کویرها خلق کرد که امضای او شد. بعدها وقتی کوچ عشایر را کار کرد بسیار زیبا بود اما به قدر کافی راز نداشت. این آثار کویرها و کاهگل های او همیشه پر از راز است.

کیانیان یادآور شد: افراد دیگری با کاهگل کار کردند ولی هر جا کاهگل ببینیم یاد کلانتری می افتیم، کلانتری به سنت ها پایبند بود اما در تابلوهای او یک سکوت هست که همین سکوت راز کارهای اوست. گویی در تابلوهای او جهان کلا ایستاده و ساکن شده و تنها همان قطعه برای دیدن است. این برهوت و سکوت و تنهایی رازی است که او را جاودان می کند.

بر اساس این گزارش، پخش فیلم هایی با پرتره پرویز کلانتری، نمایش آثاری از دوره های مختلف این هنرمند، یک اثر دیده نشده از دهه 30 که توسط کلانتری خلق شده، بخش های دیگر این مراسم بود.


منبع: فارس