تبیان، دستیار زندگی
با داشتن تنها ۲۱ سال سن برای اولین بار در رقابت های قهرمانی جهان در لاس وگاس حضور پیدا کرد و توانست مقابل بزرگان کشتی دنیا مقتدرانه قد علم کند. او با کسب یک مدال برنز ارزشمند در خاک آمریکا که ارزش آن کمتر از طلا نبود از ظهور یک پدیده در کشتی ایران خبر داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم سن و سال ترین پدیده ایران در المپیک

با داشتن تنها 21 سال سن برای اولین بار در رقابت های قهرمانی جهان در لاس وگاس حضور پیدا کرد و توانست مقابل بزرگان کشتی دنیا مقتدرانه قد علم کند. او با کسب یک مدال برنز ارزشمند در خاک آمریکا که ارزش آن کمتر از طلا نبود از ظهور یک پدیده در کشتی ایران خبر داد...

مصاحبه: وحید رجبی-بخش ورزشی تبیان
علیرضا کریمی

فقط عبدالرشید سعدالله یف ملقب به تانک روس بود که توانست در مرحله نیمه نهایی نوار پیروزی های کریمی جوان را پاره کند تا او در نهایت به مدال برنز جهان بسنده کند.
خرداد ماه سال جاری و درست در اوج تمرینات شاگردان خادم برای حضور در المپیک، تیم ملی با نفرات اصلی خود به جام جهانی آمریکا اعزام شد.پدیده با اخلاق و محجوب کشتی ایران اما در جام جهانی 2016 آمریکا چهره ای کاملا متفاوت از مسابقات جهانی لاس وگاس از خود نشان داد و با قبول سه شکست نمایش ناامیدکننده ای داشت.
کریمی در بازگشت به ایران خستگی روحی و روانی ناشی از حضور در اردوهای متوالی تیم ملی و فشار تمرینات را مهمترین دلیل نمایش ضعیف خود دانست و به عملکرد دور از انتظار خود اذعان و بابت آن از مردم عذرخواهی کرد.او این قول را نیز داد که پس از چند روز استراحت و دوری از تمرینات بار دیگر پرقدرت تر خود را برای حضور در المپیک آماده کند.
جوان کرجی کشتی ایران که راه و رسم کشتی را زیر نظر محمد کرمانی مربی سازنده ای که قهرمانانی چون علیرضا حیدری را به ورزش ایران تحویل داده در حال حاضر با انگیزه ای زیاد تشنه مدال طلای المپیک است.مهمترین رقیبش در این راه بدون شک همان تانک روس است اما کریمی  عزم خود را جزم کرده تا اینبار او باشد که نوار پیروزی های کشتی گیر قلدر روس را پاره می کند آن هم نه در مسابقات جهانی بلکه در میدانی بزرگ به نام المپیک.

جوان کرجی کشتی ایران که راه و رسم کشتی را زیر نظر محمد کرمانی مربی سازنده ای که قهرمانانی چون علیرضا حیدری را به ورزش ایران تحویل داده در حال حاضر با انگیزه ای زیاد تشنه مدال طلای المپیک است.مهمترین رقیبش در این راه بدون شک همان تانک روس است اما کریمی  عزم خود را جزم کرده تا اینبار او باشد که نوار پیروزی های کشتی گیر قلدر روس را پاره می کند آن هم نه در مسابقات جهانی بلکه در میدانی بزرگ به نام المپیک.


کریمی برای حضور در المپیک از سد بزرگانی چون احسان لشگری با تجربه مقتدرانه و بدون هیچ حرف و حدیثی گذشت و صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک ریو شد.

علیرضاکریمی دارنده 2 مدال طلای جوانان جهان ،برنز بزرگسالان جهان و طلای آسیا و نماینده وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد ایران در رقابت های المپیک 2016 ریو در گفتگویی خواندنی با تبیان از حال و هوای خود در واپسین روزها مانده به اولین حضورش در آوردگاه بزرگی به نام  المپیک 2016 می گوید که در ادامه می خوانید:

کشتی را از چند سالگی و زیر نظر کدام مربی آغاز کردید؟

22 سال سن دارم و کشتی را از 9 سالگی در باشگاه "شفق" کرج زیر نظر استاد محمد کرمانی آغاز کردم. قبل از آن مدت کوتاهی ژیمناستیک کار می کردم، اما چون پدرم و عموهایم کشتی می گرفتند و علیرضا حیدری نیز در اوج دوران آمادگی خود به همان باشگاه شفق می آمد و در آنجا تمرین می کرد، به کشتی علاقمند شدم و به سمت این رشته کشیده شدم.

دیدن علیرضا حیدری چهره پرافتخار کشتی ایران تا چه میزان در آمدنت به کشتی نقش داشت؟

دیدن علیرضا حیدری و این که او توانسته بود به افتخارات زیادی دست یابد تاثیر زیادی در علاقمند شدنم به کشتی داشت.حیدری کشتی گیر مورد علاقه من و بسیاری از جوانان بود و خیلی از جوانان کرجی بخاطر او به سمت کشتی آمدند.

الگوی فنی شما در کشتی کدام یک از کشتی گیران است؟

همیشه زیرگیری های علیرضا حیدری و علیرضا دبیر را خیلی دوست داشتم و فیلم کشتی های آن ها را گیر می آوردم و نحوه زیر گیری های آنها را تمرین می کردم تا بتوانم مثل آنها عمل کنم. اگر الان خوب زیر می گیرم بخاطر همان تمرینات است.

از اینکه زیر نظر رسول خادم کار می کنی چه احساسی داری و انگیزه ات از تحمل فشارهای سنگین تمرینات او چیست؟

واقعا کار کردن با خادم بسیار مشکل است و باید سختی بکشی تا به موفقیت برسی، اما این سختی

ها ارزشش را دارد، چرا که در آخر منجر به نتیجه  مطلوب می شود. من همیشه سعی می کنم تمرینات را با هر سختی که دارد با موفقیت پشت سر بگذارم تا به اهداف بزرگی که در سر دارم برسم.

این روزها سخت در حال تمرین هستید تا عازم المپیک شوید.از احساست در آستانه اعزام به این آوردگاه بزرگ بگو؟

به هر حال المپیک بزرگترین رویدادی است که هر ورزشکاری آرزو دارد در آن شرکت کند و به مدال برسد.من هم از این قاعده مستثنی نیستم و همه این فشار تمرینات را تحمل می کنم به این امید که در المپیک به هدفم که همان خوشرنگ ترین مدال است برسم.از اینکه می توانم به عنوان نماینده کشتی ایران در المپیک حاضر باشم احساس بسیار خوبی دارم و امیدوارم با کسب نتایج خوب و شاد کردن دل مردم شایسته این افتخار باشم.انگیزه زیادی برای رسیدن به مدال طلا دارم و به مردم قول می دهم بهترین کشتی هایم را بگیرم.

در رقابت های جام جهانی آمریکا عملکرد ضعیفی داشتی و علت آن را خستگی از فشار تمرینات عنوان کردی.آیا پس از گذشت حدود 2 ماه به وضعیت مطلوب روحی و بدنی  برای حضور در المپیک رسیده اید؟

در خلال تمرینات پر فشار تیم  ملی عازم جام جهانی شدیم و این در حالی بود که وارد فاز سرعتی تمرینات نشده بودیم و بدنمان مهیای حضور در مسابقه نبود. به همین دلیل نتوانستم بر روی تشک خوب ظاهر شوم، اما در آستانه  المپیک، تمرینات روند سرعتی به خود گرفته و ان شاء الله با ادامه این روند و همچینن ریکاوری مناسب به بهترین شرایط ممکن برسم.خدا را شکر در وضعیت خوب بدنی و روحی قرار دارم.

بدون شک مهمترین رقیبت در المپیک کسی نیست جز سعدالله یف روس.چه برنامه ای برای مبارزه با او و جبران شکست مسابقات جهانی داری؟

در مسابقات جهانی هم می توانستم سعدالله یف را شکست دهم، ولی بر اثر اشتباهات خودم در

نهایت شکست خوردم. تجربه ام نسبت به مسابقات جهانی بسیار بیشتر شده و با آنالیزی که به همراه کادرفنی تیم  ملی از مبارزات این کشتی گیر داشتیم، مطمئناً برای برد مقابل او به روی تشک خواهم رفت.امیدوارم با توجه به شناخت خوبی که از این حریف دارم انتقام شکست مسابقات جهانی را در المپیک از او بگیرم.

 می دانی که سعدالله یف ملقب به تانک روس است و روس ها حساب ویژه ای روی مدال طلای او بازکرده اند.مطمئنا کار سختی مقابل او خواهی داشت.

بدون شک او یکی از بهترین کشتی گیران حال حاضر روسیه است اما من در مسابقات جهانی هم می توانستم او را ببرم و فقط به کم تجربگی و اشتباهات خودم باختم.انشاالله این بار او را از سر راه بر می دارم و شکستش می دهم.

هدفت از حضور در المپیک چیست؟آیا برای مدال طلا به ریو می روی؟

هنوز سن خیلی کمی دارم و اهداف بزرگی در سر دارم تا در کشتی به آن ها برسم.هدفم این است که در دو تا سه المپیک به مدال طلا برسم. اولین هدفم طلای المپیک 2016 ریو است و امیدوارم بدشانسی نیاورم و به این هدفم برسم.من در هر مسابقه ای که حاضر می شوم فقط به فکر طلا

هنوز سن خیلی کمی دارم و اهداف بزرگی در سر دارم تا در کشتی به آن ها برسم.هدفم این است که در دو تا سه المپیک به مدال طلا برسم. اولین هدفم طلای المپیک 2016 ریو است و امیدوارم بدشانسی نیاورم و به این هدفم برسم

هستم و اصلا به نقره و برنز فکر نمی کنم.هیچ هراسی از حضور در المپیک و مبارزه با بزرگان کشتی دنیا ندارم و با هدف کسب بهترین نتیجه به برزیل می روم.

آیا در کنار ورزش حرفه ای به تحصیل هم مشغولی؟

بله.در حال  حاضر در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد شهریار مشغول به تحصیل هستم و هدفم ادامه تحصیل در کنار ورزش است.

الگوی اخلاقی ات در ورزش چه کسی است؟

محمد طلایی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان الگوی اخلاقی ام است. وقتی در تیم ملی با او کار می کردم واقعا حتی یک بار هم از او بد اخلاقی ندیدم. در دوره ای که من بودم امثال یونس سرمستی، پیمان یار احمدی، حسن یزدانی و ... در تیم ملی نو جو ا نان بودند که واقعا بهترین نسل کشتی ایران در چند سال اخیر زیر نظر این مربی تربیت شد.

حمایت مسئولان از کشتی در آستانه المپیک چگونه بوده است؟

قهرمانان ورزش ایران مشکلات زیادی در زندگی شخصی دارند، اما متاسفانه توجهی به مشکل ورزشکاران از جمله کشتی گیران نمی شود. جردن باروز کشتی گیر شاخص آمریکایی سال گذشته گفت به فکر المپیک 2020 است. این نشان می دهد که او دغدغه ای به جز ورزش کردن ندارد، اما در کشور ما ورزشکار علاوه بر این که سختی های تمرین و مسابقه را باید تحمل کند باید به فکر مشکلات شخصی خودش هم باشد و هیچ کس نیست که به داد آنها برسد.البته با تصویب قانون استخدام قهرمانان ورزشی در دستگاه های دولتی گام خوبی در این زمینه برداشته شد اما امیدوارم حمایت ها از رشته هایی چون کشتی بیش از پیش شود.

وضعیت سایر آزادکاران اعزامی به المپیک چگونه است و چه نتایجی را برای کشتی آزاد ایران در المپیک پیش بینی می کنید؟

خدا را شکر همه بچه ها با تمام وجود تمرین می کنند و همگی عزم خود را جزم کرده اند تا برای شاد کردن دل مردم بهترین کشتی ها را بگیرند.کشتی ورزش رکوردی نیست و نمی توان در آن دست به پیش بینی زد.انشاالله در روز مبارزه همه ما خوب کشتی بگیریم و مشکلی برای هیچ کدام از کشتی گیران بوجود نیاید.البته امیدوارم داوری هم برای کشتی گیران ایران مشکل ساز نشود و شاهد قضاوت های عادلانه باشیم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

طی یک سال اخیر همه کشتی گیران حاضر در اردوی تیم ملی واقعا از جان و دل مایه گذاشتند تا کشتی ایران بهترین نتایج را در المپیک کسب کند.کادر فنی تیم ملی و در راس آن ها رسول خادم نیز زحمات زیادی برای کشتی گیرا می کشد تا ما بتوانیم نتایج خوبی را بدست بیاوریم.از مردم عزیزمان می خواهم همه ما را دعا کنند تا بتوانیم مزد زحماتمان را بگیریم و سربلند به کشور بازگردیم.