تبیان، دستیار زندگی
کودکان کار جزو آن دسته از آسیب هایی است که هیچ مرزی نمی شناسد و می توان گفت تمام کشورهای دنیا با این معضل مواجه هستند، به طوری که سازمان جهانی کار اعلام کرده است که 215 میلیون کودک 5 تا 14 ساله در دنیا در دام کار گرفتار هستند. این پدیده آسیب های جدی را مت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ماه آینده هیچ کودک کاری در تهران نخواهیم دید؟


کودکان کار جزو آن دسته از آسیب هایی است که هیچ مرزی نمی شناسد و می توان گفت تمام کشورهای دنیا با این معضل مواجه هستند، به طوری که سازمان جهانی کار اعلام کرده است که 215 میلیون کودک 5 تا 14 ساله در دنیا در دام کار گرفتار هستند. این پدیده آسیب های جدی را متوجه نسل آینده هر کشوری می کند، اما رئیس سازمان بهزیستی کشور در تازه ترین اظهارنظر خود قول داده که کودکان کار در تهران از ماه آینده بازنشسته می شوند.

فرآوری شده توسط غزل کیانی - بخش اجتماعی تبیان
کودک کار


در ماه پایانی سال گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود که بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده 13 هزار کودک کار در شهر تهران وجود دارد که بدون شک این رقم افزایش یافته است که علت این افزایش برقرار نشدن همکاری بین بخش های ذی ربط در امر کودکان کار ست.
 ی تاکید کرده بود که تا زمانی که هماهنگی بین سایر بخش ها انجام نشود و هر کدام از دستگاه ها وظیفه قانونی خود را انجام ندهند، این موضوع  همچنان ادامه خواهد داشت.
 رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تعدادی از کودکان کار در سطح شهر باند بوده و یک شخص مسئول پخش و جمع آوری آن ها است، تصریح کرده بود: البته درصد کمی از این کودکان به این صورت هستند چراکه بیشتر این کودکان خانواده دارند، اما به دلیل فقر به اجبار توسط خانواده ها به کار مشغول می شوند.
 دانشور با تاکید بر اینکه عمده ترین دلیل به وجود آمدن این موضوع علاوه برعدم ناهماهنگی بین بخش ها ضعف شدید در قوانین است و باید اصلاح و جدی گرفته شود، عنوان کرده بود: امیدوارم با همکاری مجلس دهم و افرادی که به پای کار می آیند، حساسیت بر روی کودکان به خصوص کودکان کار بیشتر شود تا بتوانیم برخی از قوانین را اصلاح کنیم.


 
کودکان کار از ماه آینده بازنشسته می شوند


اما به تازگی رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی مشترک با قوه قضائیه، شهرداری تهران و نیروی انتظامی خبر داد که بر اساس آن و با ایجاد سه مرکز نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در تهران  که از ابتدای شهریور ماه به صورت رسمی آغاز به کار خواهند کرد، کلانشهر تهران از وجود کودکان کار و خیابانی پاک خواهد شد.
 انوشیروان محسنی بندپی گفت: با اجرای این طرح، کلیه کودکان کار و خیابانی از سطح شهر جمع آوری می شوند و تنها در صورت تایید و نظر مثبت قوه قضائیه مبنی بر غفلت خانواده ها برای به کار گیری کودکان در مشاغل مختلف، این کودکان به خانواده هایشان تحویل خواهند شد.

با اجرای این طرح، کلیه کودکان کار و خیابانی از سطح شهر جمع آوری می شوند و تنها در صورت تایید و نظر مثبت قوه قضائیه مبنی بر غفلت خانواده ها برای به کار گیری کودکان در مشاغل مختلف، این کودکان به خانواده هایشان تحویل خواهند شد


 وی تاکید کرد: بر اساس این طرح که از ابتدای شهریور ماه و با افتتاح سه مرکز در تهران رونمایی خواهد شد، نزدیک به هزار کودک کار و خیابانی پایتخت ساماندهی و از حقوق اجتماعی و حق تحصیل برخوردار خواهند شد.
 رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تا پیش ازاین نیز کودکان خیابانی توسط شهرداری و سازمان بهزیستی جمع آوری می شدند، اظهار داشت: در هر نوبت جمع آوری این کودکان، خانواده ها درخواست بازپس گیری کودکان را مطرح می کردند و با دستور قوه قضائیه کودک به خانواده تحویل می شد. اما دراین طرح، هماهنگی لازم با قوه قضائیه صورت گرفته است و تنها در صورت اثبات سهوی بودن اقدام خانواده، کودک به خانواده تحویل می گردد؛ در غیر اینصورت کودک در مراکز بهزیستی نگهداری خواهد شد و تمامی مراقبت های لازم از نگهداری، تامین غذا، مهارت آموزی، حرفه آموزی، اجتماع پذیری و تحصیل برایشان در نظر گرفته می شود.


تدوین برنامه و پروتکل برای جلوگیری از کار کودکان در کشور


محسنی بند پی همچنین از تدوین برنامه و پروتکل مشخص برای جلوگیری از کار کودکان در کشور خبر داد و گفت: پس از تهران، مشهد دومین کلانشهری است که جمع آوری، ساماندهی و آموزش کودکان کار به صورت یکپارچه در آن انجام می شود. این مراکز ویژه کودکان کمتر از 15 سال است و در صورت اثبات سواستفاده از کودکان برای کار و تامین معاش خانواده به هیچ عنوان امکان بازگشت آنها به خانواده هایشان وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، شهریور ماه را زمان پاکسازی چهره پایتخت از وجود کودکان کار اعلام کرد و این نوید را داد که از ماه آینده هیچ کودک کاری را در خیابان های شهر تهران مشاهده نخواهند کرد.


جمع آوری آمار کودکان کار تا بهمن سال 94


این اظهارات در حالی عنوان می شود که قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، شهریور ماه سال گذشته خبر از جمع آوری آمار کودکان کار تا بهمن سال 94 داده بود.
مرتضی میرباقری تاکید بر این که نیمی از کودکان کار از اتباع هستند، گفت: آماری که مجامع بین المللی درباره کودکان کار ایران ارائه می دهند 50 تا 60 درصد رتبه منفی بیشتری نسبت به آمار واقعی دارد، بنابراین تا بهمن ماه 94 تلاش می کنیم اعداد و ارقام مربوط به کودکان کار را اعلام کنیم.
وی بیان کرده بود: میان کودکان کار و کودکان اشتغال خلط مفهومی به وجود آمده است و همین امر موجب شده که سازمان های بین المللی عدد منفی بالایی را برای تعداد کودکان کار ایران مطرح کنند. کودک کار به کودکی گفته می شود که تحصیل نمی کند و برای امرار معاش خانواده کار می کند. اما کودکان اشتغال شامل کودکانی است که در حین تحصیل یا تعطیلات تابستانی در زمان اوقات فراغت در کنار خانواده به امرار معاش کمک می کنند.
وی با اشاره به تلاش های وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه آمار کودکان کار گفت: سازمان های بین المللی آماری چند میلیون نفری از کودکان کار ایران ارائه داده اند در این شرایط وزارت کار و رفاه اجتماعی یونیسف را متقاعد کرده است که آمار کودکان کار ایران میلیونی نیست.
حال باید منتظر نشست که امکان تحقق وعده رییس سازمان بهزیستی کشور با وجود اینکه هنوز آمار درست و شفافی از تعداد کودکان کار در کشور نیست، وجود دارد؟ و آیا اساسا می توان کودکان را از خانواده هایشان جدا کرده و در مراکز بهزیستی نگهداری کرد؟ و یا این که این طرح نیز مانند بسیاری از طرح های اجتماعی دیگر به شکست می انجامد و بعد از مدت کوتاهی باز هم دستان کوچک در سطح شهر و سر چهارراه ها به دنبال روزی می گردنند؟



منابع: مشرق/ ایسنا/ باشگاه خبرنگاران جوان