تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از شما داوطلبان عزیز با این که تقریباً می دانید که چگونه امتحان داده و احتمالاً چه نتیجه ای خواهید گرفت، تا حدی نگران و سر در گم بوده و برای مشخص شدن نتیجه آزمون لحظه شماری می کنید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

بسیاری از شما داوطلبان عزیز با این که تقریباً می دانید که چگونه امتحان داده و احتمالاً چه نتیجه ای خواهید گرفت، تا حدی نگران و سر در گم بوده و برای مشخص شدن نتیجه آزمون لحظه شماری می کنید.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

اگر چه نگرانی شما قابل درک و طبیعی است، اما می توانید در این روزها در کنار فعالیت های بسیاری از جمله ورزش و تفریح، کارهای دیگری نیز انجام دهید تا آرامش بیشتری داشته و همچنین از زمان و نیروی خود به نحو موثری استفاده کنید.

ما پیش از این بارها درباره قانون جذب و نقش آن در رسیدن به اهداف برای شما صحبت کرده ایم، اما از آنجایی که شما اکنون در مرحله خاصی از رسیدن به اهداف خود هستید و از طرف دیگر از نظر فکری هم ممکن است تا حدی درگیر نتیجه آزمونتان باشید.

لازم دانستیم تا برای همه شما عزیزان، چه کسانی که امتحان را به خوبی گذرانده، چه کسانی که از آزمون خود راضی نیستند و چه دانش آموزان عزیزی که هنوز آزمون سراسری را تجربه نکرده اند، مطالب دیگری درباره قانون جذب و نقش ذهن و انرژی آن در رسیدن انسان ها به هدف بگوییم.


حتماً شما به دنبال اهدافی هستید و برای رسیدن به آن ها تلاش می کنید، و احتمالاً هدف شما از شرکت در کنکور نیز تحقق بعضی از این اهداف است. در این مطلب سعی ما بر آن است تا شما را با روش هایی که افراد بسیاری در سراسر دنیا با کمک آن ها به موفقیت های بزرگی رسیده اند، آشنا کنیم. پس شما هم امتحان کنید و از نتایج آن لذت ببرید.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

خود را لایق موفقیت بدانید

برای رسیدن به موفقیت، باید خود را لایق موفقیت و توانگری بدانید و به توانا بودن خود ایمان داشته باشید تا بتوانید قدم های بعدی را با اطمینان و قدرت تمام بردارید.

بدانید که ذهن انسان دارای قدرت نهفته ای است که اگر به آن دست یابد، می تواند کارهای فوق العاده ای را انجام دهد و لازمه دست یابی به این قدرت درونی، باور آن است و خبر خوب این که شما هم می توانید به این قدرت دست پیدا کنید برای رسیدن به این توانایی، فقط باید این باور را در خود ایجاد کنید که قدرتمند هستید و می توانید به قدرت ذهنی که در شما نهفته است دست پیدا کنید و بر مشکلات غلبه کنید، پس همیشه با خود این عبارات را تکرار کنید: من توانا هستم و قدرت ذهنی ام، بزرگترین مشکلات را از مقابلم بر می دارد.

درباره آینده فکر کنید

اولین و مهم ترین تمرینی که می توانید داشته باشید، جهت یابی برای آینده است تا بیشتر درباره آینده تان بدانید. این موضوع، یکی از معمول ترین صفات رهبران و انسان های موفق است.

نتایج تحقیقات روی تعداد زیادی از افراد موفق مشخص کرد که آینده نگری، یکی می اندیشند که به کجا می روند و آن را با موقعیت کنونی مقایسه می کنند، همچنین به این فکر می کنند که در آینده چه تغییراتی باید انجام شود و چه تغییراتی نباید صورت گیرد.

مردم موفق تصور واضحی از اینکه که هستند، چه می خواهند و قصد به دست آوردن آن چه را می می خواهند، دارند.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

در چه فعالیتی موفق ترم؟

اگر می خواهید یک فعالیت جدید را شروع کنید، ولی نمی دانید که چه کاری را انجام دهید و برای انتخاب هدف خود بین چند گزینه سر در گم هستید، هدفی را انتخاب کنید که در آن زمینه تجربه داشته و آن را دوست دارید.

 ابتدا هدف خود را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید تا مرحله به مرحله موفقیت را احساس کنید. حتماً این اهداف را به ترتیبی که باید به آن ها دست یابید در جایی یادداشت کنید و هر روز به آن ها مراجعه کنید و سعی کنید تخمین بزنید که چند درصد از هدف های کوچک (تقسیم شده) برآورده شده است.

با توجه به تجربه قبلی، مشکلات کار را بسنجید و برای آن ها راه حل پیدا کنید و اشتباهاتی را که در گذشته از شما سر زده است، یادداشت کنید و سعی کنید که از آن ها اجتناب کنید.

نقاط قوت کار خود را هم یادداشت کنید و به دنبال بهبود آن ها باشید.

به یاد داشته باشید که همیشه می توانید هر کاری را که به خوبی انجام داده اید باز هم بهتر انجام دهید، و به عبارت دیگر، بهبود یک فرآیند پایان ناپذیر است.

از سختی ها نهراسید

انسان های بزرگ و موفق همیشه از شرایط به نفع خود استفاده می کنند، حتی اگر یکی از این شرایء شکست یا مشکلات بسیار باشد، زیرا آن ها از شکست تجربیاتی جدید می آموزند و قوی تر و راسخ تر به سمت موفقیت حرکت می کنند. هر چه مشکلات یک هدف بیشتر باشد رقبا هم کمترند پس از شرایط نترسید، زیرا آن چه مهم است، اراده و قدرت شماست.

شمایی که به اراده و قدرت الهی متصل هستید، بنابراین، شما قدرتمندید و فقط باید این قدرت را طلب کنید.

پشتکار و آینده نگری

موفقیت با خطر کردن و اراده قوی امکان پذیر است، نه با راحت طلبی، البته خطر کردن به معنی بدون فکر عمل کردن نیست، بلکه در عین حال که ریسک می کنید باید پیش بینی های لازم را انجام دهید و برای شکست احتمالی جایی را در محاسبات خود باز کنید. برای جلوگیری از شکست یا مقابله با شکست احتمالی، برنامه ریزی کنید، بنابراین، با این باور که خدا شما را یاری می کند و اطمینان به موفقیت، خود را دلگرم به کار نگه دارید و بزرگترین مشکلات را با قدرت از مقابل خود بردارید.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

علاقه به هدف

برای موفقیت باید عاشق کار و هدف خود باشید، البته بدون علاقه به هدف هم می توان موفق شد، ولی این موفقیت، عمیق و پرشکوه نخواهد بود.

ناامید نشوید

همیشه به یاد داشته باشید که آینده را نمی توان پیش بینی کرد، پس همیشه امکان به وجود آمدن شرایط مساعد یا فوق العاده ای وجود دارد که در محاسبات ما نمی گنجد، بنابراین، در سخت ترین شرایط هرگز ناامید نشوید. بعضی از وقت ها در حالی که تلاش می کنید، کمی صبر و بی خیالی نتایج مثبت فوق العاده ای دارد. همیشه به خدا توکل کنید و از نتایج معجزه آسای آن بهره مند شوید.


رویاها برای روان، مانند اکسیژن برای ریه ها هستند، اگر به سمت آن ها حرکت کنیم هورمون های شادی آزاد خواهند شد و با نادیده گرفتن آن ها احساسات بد را تقویت کرده ایم.

ناامیدی و افسردگی شاید چیزی جز دلسرد شدن ذهن شما نسبت به امکان شکل گرفتن رویاهایتان نباشد.

شاید فکر کنید که در حال حاضر رویایی ندارید و به خاطر بی توجهی به رویاهایتان دلسرد و افسرده هم نیستید، ولی اگر به گذشته خود نگاه کنید خواهید دید که در زندگی خود نسبت به کارهای مختلفی شور و شوق داشته اید، اما چون برای به دست آوردن آن برنامه ریزی و تلاشی نکرده بودید خود به خود آن ها را نادیده گرفته اید.

رویاهایتان را نادیده نگیرید

بعضی از افراد به خود دروغ می گویند و این گونه به خود تلقین می کنند که آنچه اکنون دارند همان چیزی است که می خواسته اند، مانند فردی که می خواهد مدیر یک سازمان بزرگ باشد و برای خود کار کند، اما در عمل فقط به یک سرپرستی ساده و کار کردن با دستمزدی ناچیز رضایت می دهد.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

این فرد در حقیقت به ناخودآگاه خود می گوید که مدیر شدن راهی طولانی و خسته کننده است و برای رسیدن به آن، استرس زیادی را برای بالا رفتن از پله های ترقی باید تحمل کنم، پس بهتر است که از خیر آن بگذرم، حتی بعضی از افراد، کم کم به دروغی که به ناخودآگاه خود می گویند اعتقاد پیدا می کنند. و دچار تضادی می شوند که به افسردگی شدید منجر می شود. تا زمانی که رویاهای خود را زنده نکنید افسرده خواهید ماند.

البته نباید قناعت را با سرکوب رویاها اشتباه بگیرید. قناعت، ابزاری قدرتمند است و افرادی که این ابزار شگفت انگیز را دارند، راحت تر می توانند به اهداف والای خود دست پیدا کنند.

قبول مسولیت برد و باخت

شما باید بتوانید مهم ترین قانون موفقیت را در زندگی خود به کار گیرید. این قانون شاید بسیار ساده به نظر برسد، ولی به همان اندازه موثر است: "مسولیت هر برد و باخت زندگی خود را فقط به عهده بگیرید" این مسئله، مهم ترین پایه و اساس موفقیت است. باید بیاموزید که مسولیت صد در صد زندگی خود را به عهده بگیرید.

مهم نیست که هستید، چه می کنید و کجا هستید. شما و فقط خود شما مسول زندگیتان هستید.

افراد موفق هیچ گاه وقایعی را که در برابر آن ها روی می دهد، مقصر نمی دانند یا شرایط و دیگران را به خاطر عدم موفقیت خود سرزنش نمی کنند، و درعوض مسولیت صد در صد کنترل موقعیتی را که در آن قرار دارند، به عهده می گیرند و در نهایت زندگی خود را دگرگون می کنند.

تا زمانی که شما خود را مسول صد در صد زندگی و کارهای خودتان بدانید کنترل زندگی خود را در دست خواهید داشت و خواهید توانست که کارها را به سرانجام و نتیجه در خور آن برسانید.

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

شکست ها را نادیده بگیرید

اگر روی شکست ها و نقایص تمرکز کنید، آن ها بزرگتر خواهند شد و آن گاه شکست های بیشتری نصیب شما خواهد شد، پس راهی برای نادیده گرفتن شکست ها بیابید. اگر شکست ها سنگین هستند و فراموش کردن آن ها مشکل است. آن شکست ها را روی یک تکه کاغذ بنویسید و سپس آن کاغذ را نابود کنید و توجه خود را از آن برگردانید و فکر کردن و صحبت کردن درباره آن ها را متوقف کنید، ضمناً از کسانی که خاطرات آن شکست ها را در ذهن شما تداعی می کنند دوری نمایید و به سوی موفقیت حرکت کنید. بجنبید منتظرچه هستید!

بردن را نهادینه کنید

خوب است که موفقیت های قبلی خود را روی یک کاغذ یا حتی روی دیوار بنویسید و آن ها را ثبت کنید و یک بایگانی از آن ها داشته باشید و با هر کس که می توانید درباره آن ها صحبت کنید و کامیابی های خود را جشن بگیرید، همچنین خود را به این مسئله عادت دهید که موفقیت های دیگران را ببینید و روی آن ها تمرکز نمایید. هر چه بیشتر روی موفقیت تمرکز کنید، آن را بیشتر کسب خواهید کرد.

همین الان، این کار را انجام دهید. در آینده ای نزدیک پیشرفت ها و موفقیت های دیگر خود را نیز لمس خواهید کرد.

اکنون آن را انجام دهید

یکی از خصوصیات مردم موفق، اقدام سریع و بدون وقفه پس از هدف گزینی است. این موضوع باعث می شود تا در کار شما تعللی پیش نیاید و دچار شک و تردید نشوید.

ادامه دارد....

به خود ایمان داشته باش - قسمت اول

به خود ایمان داشته باش - قسمت دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:نیلوفر یاقوتی
منبع: پیک سنجش