تبیان، دستیار زندگی
رییس اتحادیه صنفی دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به نکته هایی برای خرید گوشی همراه اشاره کرد و گفت: واحد شکایت مردمی این اتحادیه به شکایت از عرضه کنندگان دستگاه های تلفن همراه مربوط به هر نشان تجاری به سرعت رسیدگی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم خرید از عرضه کنندگان مجاز گوشی همراه

رسیدگی فوری به شکایتها

تلفن

غلامحسین کریمی خراسانی امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شماره تماس 66763035 برای رسیدگی سریع به شکایت های مردم از عرضه کنندگان گوشی های تلفن همراه از هر نشان تجاری در نظر گرفته شده است و مردم می توانند شکایت های خود را افزون بر مراجعه حضوری از طریق این شماره با اتحادیه در میان بگذارند.

** نکته هایی برای خرید گوشی همراه
رییس اتحادیه صنفی دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به شهروندان توصیه کرد برای خریدهای خود چند نکته را رعایت کنند تا در صورت بروز مشکل بتوان برای راحت تر حقوق آنان را پیگیری کرد.
کریمی خراسانی خرید از فروشگاه های دارنده مجوز از اتحادیه، دریافت فاکتور فروش از فروشنده، رجیستر کردن گوشی (وارد کردن کد دستگاه) و دریافت برگه خدمات پس از فروش را از موارد مهم هنگام خرید گوشی تلفن همراه ذکر کرد.
وی گفت: رعایت این موارد باید به فرهنگ مصرفی مردم تبدیل شود تا میزان خلاف در جامعه کاهش یابد.
رییس اتحادیه صنفی دستگاه های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران افزود: طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) به طور جدی دنبال می شود تا زمینه پیدایش کالای قاچاق به طور کلی از بین برود.
طرح رجیستری یا کددار کردن گوشی تلفن همراه برای مقابله با قاچاق تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است. این طرح یک بار دیگر در سال 1385 اجرا شد که در عمل با شکست روبرو و متوقف شد.
وی اجرای طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه و رعایت موارد پیش گفته از سوی خریداران را از عوامل مهم در کاهش کالای قاچاق برشمرد.
چندی پیش سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز مرحله آزمایشی اجرای طرح کددار کردن (رجیستری) گوشی تلفن همراه در کشور خبر داد.
قاسم خورشیدی یادآوری کرد اردیبهشت امسال ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرای این طرح را تصویب کرد و دو ماه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرصت داد این طرح را اجرا کند.
وی افزود: در جلسه نهم تیرماه ستاد، این مصوبه پیگیری شد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی کامل و جامع از روند اجرای این طرح ارایه کرد. قرار شد مرحله آزمایشی این طرح در اسرع وقت و یکی دو ماه بعد نیز عملیات اصلی آن اجرا شود.
کریمی خراسانی یادآوری کرد: اکنون که تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به پنج درصد کاهش یافته است واردکنندگان دیگر نباید به سوی قاچاق بروند اما اگر تمایل به واردات قاچاق بود باید با شدت با آن مبارزه کرد.
این فعال بازار تلفن همراه تاکید کرد دولت به هیچ عنوان مخالف ورود فناوری های تازه به کشور نیست و قصد ندارد مانعی برای فعالیت هیچ نشان تجاری در کشور ایجاد کند.
وی گفت: هرکس بخواهد برای فروش اپل در ایران اقدام کند باید مدارک لازم برای تهیه مجوزها را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل دهد. آنها نیز پس از تایید مجوز فعالیت می دهند.
کریمی خراسانی اعلام کرد سیاست اپل در هیچ کجای دنیا اعطای نمایندگی خدمات پس از فروش نیست و این شرکت به طور مستقیم خدمات پس از فروش را بر عهده دارد و فقط فروشگاه ها می توانند برای عرضه گوشی های این شرکت اقدام کنند.
پیش از این خورشیدی در مورد جمع آوری گوشی های آیفون به دنبال اجرای طرح رجیستری گفته بود: بر اساس قانون نظام صنفی، هر کالایی که می خواهد در کشور توزیع داشته باشد باید نمایندگی و زنجیره تامین و ارایه خدمات پس از فروش داشته باشد. گوشی های تلفن همراه آیفون محصول شرکت آمریکایی اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد و به همین دلیل سرویس دهی به این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است.
وی افزوده بود: با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، به گوشی های تلفن همراه آیفون که جدید وارد می شوند و قصد دارند از اپراتورهای سه گانه سرویس بگیرند، سرویس دهی نخواهد شد؛ مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تاسیس شود.
یازدهم مردادماه نیز مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نمایندگی اپل تایید نشده است؛ در واقع ثبت سفارش داشته که زمان آن تمام شده است.
بر پایه آمارها تاکنون نزدیک 138 میلیون خط تلفن همراه توسط سه اپراتور ارتباطی در کشور واگذار شده که از این میزان 70 میلیون خط، فعال است.



www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .