تبیان، دستیار زندگی
استاد علوم ارتباطات گفت:در نظام آموزش روابط عمومی باید سرمایه های انسانی را به سرمایه ارتباطی تبدیل کنیم چرا که ما افراد ارتباط گر نداریم ولی افراد آموزش دیده بسیار هست که این افراد فاقد ویژگی های ارتباطی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

70 درصد از فعالیت های روابط عمومی فاقد کیفیت های ارتباطی است

استاد علوم ارتباطات گفت:در نظام آموزش روابط عمومی باید سرمایه های انسانی را به سرمایه ارتباطی تبدیل کنیم چرا که ما افراد ارتباط گر نداریم ولی افراد آموزش دیده بسیار هست که این افراد فاقد ویژگی های ارتباطی هستند.

هومن بهلولی- روابط عمومی

حمید شکری خانقاه

به گزارش  روابط عمومی، حمید شکری خانقاه، شخصیت ارتباطی کارگزاران روابط عمومی و آموزش های ضروری را لازم و ملزوم در این حرفه عنوان کرد و گفت: از نظام آموزشی این انتظار است بجای افراد آموزش دیده، انسان های ارتباط گر بسازد.
70 درصد از فعالیت های روابط عمومی فاقد کیفیت های ارتباطی است 
این مدرس دانشگاه با اشاره به تحقیقات انجام شده، گفت: 70 درصد از فعالیت های روابط عمومی در کشور ما فاقد کیفیت های ارتباطی است .
شکری افزود: آموزش های لازم ارائه و اجرا می شود ولی فردی که به عنوان فراگیر در قالب آموزش های ضمن خدمت یا تحصیلات دانشگاهی این آموزش ها را می بیند، هیچ بازخوردی ندارد .
وی با بیان این که نظام آموزش روابط عمومی و ارتباطات در کشور ما مشکلات بسیاری دارد، افزود: 60 درصد از بحث های مربوط به رشته روابط عمومی باید عملیاتی باشد و فقط 40 درصد آن باید تئوری باشد ولی در دانشگاه ها بیشتر به جنبه نظری پرداخته می شود .

** اساتید حرفه روابط عمومی به روز نیستند
این کارشناس علوم ارتباطات افزود: رشته های روابط عمومی با گرایش های مختلف در دانشگاه ها تدریس می شود و سازمان ها نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی برنامه هایی را اجرا می کنند ولی یک نگاه انتقادی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از اساتید نسبت به دانش علمی روابط عمومی در جهان «به روز» نیستند .
وی معتقد است رشته هایی در حوزه روابط عمومی به صورت قارچی در کشور رشد می کند در حالی که این رشته نیازمند کار و عمل است و جنبه های نظری بخشی از این رشته را تشکیل می دهد .

** جایگاه رو به رشد روابط عمومی در کشور 
شکری خانقاه افزود: روابط عمومی یک حرفه و جایگاهی رو به رشد در ایران دارد و رشته نوظهوری است که به طرف علمی شدن پیش می رود و اگر تا دیروز رشته ای به نام علوم اجتماعی داشتیم اما امروز رشته علوم ارتباطات جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. چون به طرف حرفه ای شدن حرکت می کنیم و لذا آموزش یکی از نیازهای امروز این رشته است .
وی افزود: تاکنون 10 همایش و سمینار بین المللی با موضوع روابط عمومی در کشور برگزار شده و بزرگترین صاحبنظران روابط عمومی با حضور در این سمینارها مسائل مهمی را مطرح و حتی به چالش کشیده اند و برپایی این سمپوزیوم ها کمک می کند تا جایگاه واقعی روابط عمومی ما نسبت به جهان مشخص شود .

** مشکلات آموزش روابط عمومی 
شکری خانقاه با اشاره به مشکلات آموزش روابط عمومی در کشورمان گفت: این رشته نوپا به صورت کپی از کشورهای خارجی وارد شده و هنوز روابط عمومی بومی نداریم و استانداردهای جهانی را همچنان با ویژگی های سنتی پیاده می کنیم .
وی از استاد محور بودن دانشگاه ها انتقاد کرد و افزود: نظام ارزیابی آموزشی هنوز در دانشگاه ها وجود ندارد و بسیاری از اساتید روابط عمومی در دانشگاه ها بر اساس مدرک و تجربه مشغول تدریس هستند در حالی که باید بر اساس فرایند یاددهی و یادگیری باشد .
عضو خانه روابط عمومی ایران درباره یکی دیگر از مشکلات این رشته گفت: سرمایه های انسانی در روابط عمومی فاقد شخصیت های ارتباط گرایانه است و حتی در برخی دانشگاه ها که به صورت تخصصی در این رشته تدریس می کنند، اساتید فن به صورت سنتی مباحث روابط عمومی را مطرح می کنند .
وی افزود: سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها مربوط به 30 سال پیش است و برخی اساتید تابع سرفصل های قدیمی نیستند و یکی از اساتید دانشگاه که در رشته ژاسی تدریس می کند، از این که سرفصل های ژاسی هنوز بر اساس ژس های سیاه و سفید است، گله مند بود .

** تدریس در رشته روابط عمومی نیازمند کار عملی در این حرفه 
شکری خانقاه در ادامه گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته به تدریس در دانشگاه ها مشغول می شوند ولی حتی یک روز سابقه کار در روابط عمومی را ندارند و شکاف میان نیازهای سازمانی و دروس دانشگاهی همچنان پابرجاست .
وی همچنین گفت: ضعف عمده ناکارآمدی نظام آموزش به نگرش مدیران روابط عمومی بستگی دارد و هنوز روابط عمومی جایگاه شایسته خود را در سازمان ها پیدا نکرده است .

** ایجاد ارتباط معنادار میان دانشگاه و سازمان ها 
این استاد دانشگاه خواستار ایجاد یک ارتباط معنادار میان دانشگاه ها و سازمان ها در موضوع روابط عمومی شد و گفت: در کشورهای اروپایی رشته ها و سرفصل های آموزشی بر اساس نیاز سازمان و جامعه تهیه می شود ولی در کشور ما اینگونه نیست و هنوز نیازهای سازمانی در حوزه روابط عمومی شناسایی نشده و لذا دانشگاه نیز کار خود را انجام می دهد .

** روابط عمومی نیازمند یک متولی است 
وی با بیان این که روابط عمومی در کشور متولی ندارد، گفت: روابط عمومی تحت تاثیر سازمان ها و شرکت های مردم نهاد و شرکت های خصوصی است و این مساله باعث عدم یکپارچگی در کار روابط عمومی است .
این استاد دانشگاه افزود: شورای عالی اطلاع رسانی دولت نتوانست به عنوان متولی روابط عمومی عملکردی داشته باشد و بخشنامه های آن در راستای عملکرد دولت است و زمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام می داد و حتی نشریه تخصصی در حوزه روابط عمومی منتشر می کرد ولی با جابجایی دولت ها این وظیفه نیز جابجا شد .

** کتابهای روابط عمومی به روز نیستند
وی گفت: هر سازمان و گروهی از دیدگاه خود روابط عمومی را جدی می گیرد و بر اساس خاستگاه خود به آن می پردازد و لذا هنوز این حوزه نظام مند نبوده و موجب بی نظمی اجرایی و آموزشی شده است .
شکری خانقاه افزود: یکی از مشکلات در حوزه انتشار کتاب های آموزشی در رشته روابط عمومی را به روز نبودن اساتید دانست و گفت: در چند سال اخیر موج تدوین کتاب در این حوزه شکل گرفته ولی مشکلاتی از جمله نوپا بودن این علم در کشورمان، بی انگیزه بودن اصحاب روابط عمومی در سازمان ها و بی میلی اساتید و دانشجویان باعث شده تا تلاش های کمتری در این حوزه محقق شود .