تبیان، دستیار زندگی

15 فایده بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی

بازی‌های ویدئویی از یک راه طولانی می‌آیند، از سال 1970 میلادی که عناوین ساده ی بازی وجود داشت. افراط و زیاده روی در انجام بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی برای سلامتی مضر است، ولی انجام متعادل این بازی‌ها نه تنها ضرری ندارد، بلکه مفید نیز است. تحقیقات نشان می‌دهد فواید این بازی‌ها فراتر از سرگرمی و هماهنگی چشم و دست است. در اینجا 15 فایده شگفت‌انگیز این بازی‌ها را می‌گوییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بازی های کامپیوتری، فواید بازیهای کامپیوتری،

جراحان بهتری را به عرصه می‌آورند

در صورتی که فکر می‌کنید خواسته ی شما از پزشک جراح تان این است که به جای بازی کردن، تازه ترین یافته های پزشکی را مطالعه کند، ممکن است با خواندن این مقاله تغییر عقیده دهید. یک تحقیق بر روی متخصصان لاپاراسکوپی نشان داد کسانی که بیش از سه ساعت در هفته بازی می‌کنند، 32 درصد کمتر از همکاران خود دچار خطا در هنگام عمل لاپاراسکوپی می‌شوند.

در غلبه بر اختلال دیسلکسیا کمک می‌کنند

دیسلکسیا (Dyslexia) یا خوانش پریشی، یک نوع ناتوانی در یادگیری است که به صورت داشتن مشکل در خواندن و نوشتن دیده می‌شود.
یک مطالعه نشان داده است دنبال کردن مراحل مختلف بازی‌ها، به خوانش پریش‌ها در بهبود درک مطالب خوانده شده کمک می‌کند. محققان بر این باورند که انجام بازی‌هایی که به طور مداوم در حال تغییر محیط هستند، نیاز به تمرکز شدید دارد.

گاهی به علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری، انگ منزوی بودن زده می‌شود، اما در واقع ظهور بازی‌های آنلاینی که نیاز به چند بازیکن دارد، شکل جدیدی از اجتماعی بودن را در بازیکنان هنگام تعامل با هم برای حل مشکلات ارائه کرده است

 

بینایی شما را بهبود می بخشند

"زیاد نزدیک تلویزیون ننشین". این جمله‌ی مشترک تمام والدین است که پشتوانه‌ی علمی زیادی ندارد. محققان دریافته ‌ند که انجام متعادل بازی‌های کامپیوتری، نه تنها فشاری به چشم‌ها وارد نمی‌کند، بلکه بینایی فرد را بهبود نیز می‌بخشد.

در یک بررسی معلوم شد انجام بازی‌های کامپیوتری برای مدت 10 هفته، با افزایش توانایی تشخیص طیف‌های مختلف رنگ خاکستری همراه بود. در یک تحقیق دیگر، تعدادی از افراد مبتلا به تنبلی چشم، چشم سالم خود را بستند و فقط با چشم تنبل خود بازی کردند. این کار باعث بهبودی چشمگیری در تنبلی چشم شد.

در کارتان پیشرفت می‌کنید

از آنجایی که انواع خاصی از بازی‌ها، فرد هدایت کننده (بازیکن) را تشویق می‌کنند و یا برای او پاداش در نظر می‌گیرند، برای فرد یک امنیت اجتماعی ایجاد می‌کنند. محققان متوجه شده اند که بازیکن می‌تواند یک همبستگی انگیزشی را با اهداف خود در دنیای واقعی نشان دهد. بلبداهه سازی در یک بازی همچنین می‌تواند منجر به این شود که فرد در بحران ها، سریع تر روی پای خود بایستد.

بازیکنان می‌توانند مجذوب تاریخ شوند

بسیاری از بازی‌ها از حوادث تاریخی واقعی استفاده می‌کنند. شخصیت ها و مکان ها می توانند موجب ایجاد علاقه ی کودک در کشف بیشتر فرهنگی که در آن غوطه ور گشته اند شود. به گفته ی محققان والدینی که کتاب، نقشه و دیگر منابع مرتبط با بازی را تهیه کرده اند گزارش داده اند که کودکانشان بیشتر درگیر یادگیری شده اند که منجر به درک مادام العمر تاریخ می‌شود.

ممکن است روند پیری را کند کنند

معلوم شده است که به اصطلاح "بازی‌های مغز" شامل حل مسئله، حافظه و قطعات پازل بر روی بازیکن های مسن تاثیر مثبتی دارد. در یک مطالعه، تنها ده ساعت بازی موجب افزایش عملکرد شناختی در افراد 50 ساله و بیشتر شد. بهبودی که برای چند سال به طول می انجامد.

به کاهش درد کمک می‌کنند

در بین همه ی ما این کار متداول است که با توجه به چیزهای دیگر، ذهنمان را از درد منحرف کنیم. اما این تنها دلیل توصیه به بازی به عنوان بهبود دهنده درد نیست. بازی در حقیقت می‌تواند پاسخ ضد درد را در بالاترین سیستم غشایی ما ایجاد کند. به طور همه جانبه تر و بهتر همین دلیلی است که انتظار می رود که سیستم های مجازی واقعی یک روز در بیمارستان ها به عنوان ضدعفونی کننده های دست استفاده شوند.

شما را برای روابط اجتماعی جدید آماده می‌سازد

گاهی به علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری، انگ منزوی بودن زده می‌شود، اما در واقع خلاف این درست است. ظهور بازی‌های آنلاینی که نیاز به چند بازیکن دارد، شکل جدیدی از اجتماعی بودن را در بازیکنان هنگام تعامل با هم برای حل مشکلات ارائه کرده است. مطالعات نشان داده است که بازی‌ها همچنین می توانند جمع کننده ی دوستان در کنار هم باشند. حدود 70 درصد از بازیکنان حداقل هر چند وقت یک بار به همراه دوست شان بازی می‌کنند.

کنترل دستی بازیهای کامپیوتری

موجب تحرک بچه‌ها می‌شوند

بعضی بازی‌ها سطح واکنش کل بدن را افزایش می‌دهند (کل بدن را درگیر می‌کنند)، حتی کسانی که به یک کنترل دستی ساده نیاز دارند وادار به فعالیت بدنی می‌شوند. بازی‌های ورزشی مثل بسکتبال، تنیس و یا حتی اسکیت بورد می‌تواند به کودک در بدست آوردن مهارت، حتی در خارج از منزل کمک کند.

ممکن است تعادل افراد مبتلا به ام.اس را بهبود ببخشند

از آن جا که بیماری ام اس یک اختلال در اعصاب مولتیپل است، اغلب مشکلاتی در تعادل بدن ایجاد می‌کند که هیچ دارویی برای درمان قطعی آن تولید نشده است. با این حال یک مطالعه نشان داد همه بیماران مبتلا به ام اس که بازی‌هایی که نیاز به واکنش فیزیکی دارند و یک صفحه ی تعادل دارند را انجام می‌دهند بعدها بهبودی را نشان می‌دهند.

شما یک تصمیم گیرنده‌ی سریع می‌شوید

همه ما می‌دانیم افرادی که به نظر CPU (پردازش گر مرکزی) سریع‌تری دارند، قادر به بازیابی اطلاعات و واکنش در کسری از ثانیه هستند. برای برخی، ممکن است این توانایی از طریق بازی تقویت شده باشد. از آنجا که در این نوع بازی‌ها، اطلاعات جدید به طور مداوم به نمایش گذاشته می‌شوند، بازیکنان مجبور به انطباق با سرعت آن هستند. یک بررسی نشان داد بازیکنانی که سریعا با سرعت های مختلف بازی منطبق شدند، 25 درصد بیشتر به سوالات درباره ی یک تصویر واکنش دادند. البته این در مقایسه با افرادی است که بازی نمی‌کنند.


ممکن است هوس‌ها را محدود کنند

افراد مبتلا به زیاده‌روی کردن در پرخوری، مصرف سیگار و یا نوشیدنی ها، با انجام این بازی‌ها بهتر می‌توانند به توانایی کنترل خود دست پیدا کنند. یک تحقیق دانشگاهی، کاهش 24 درصدی میل به فساد و گناه بعد از یک بازی پازل را نشان داد.

استرس را کاهش می‌دهند

در حالی که بعضی از بازی‌ها سبب القاء استرس می‌شوند (به خصوص زمانی کاراکترتان برای زمان زیادی مغلوب شود)، اما خلاف این موضوع می‌تواند درست باشد. در یک مطالعه‌ی مهم، پیگیری روند بازیکنان بیش از شش ماه و اندازه‌گیری ضربان قلب آن‌ها در عناوین خاص، کاهش بیش از 50 درصدی پاسخ آدرنالین را نشان داد.

کمتر احتمال دارد بازیکنان بازی‌ها قلدر شوند

هر چند این موضوع بحث برانگیز است، ولی برخی محققان اظهار کرده‌اند که بازی‌های اکشن انگیزه‌ی یک فرد قلدر را به خوبی کاهش می دهند. یک مطالعه که در آن بازیکنان هر دو نقش قهرمان و یا فرد شرور را به عهده داشتند نشان داد کسانی که رفتار شخصیت بد را کنترل می کردند، احساس ندامت بیشتری از کارهای خود داشتند.


می‌تواند به صحبت کردن اوتیسمی‌ها کمک کند

معلوم شده است، بازیکنانی که از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که تمام بدن را برای کنترل حرکات صفحه‌ی نمایش درگیر می‌کند بیشتر در جشن‌های پیروزی با هم سن و سالان خود مشغول می‌شوند که در حال حاضر گاهی اوقات برای مقابله با عدم ارتباط اجتماعی بیماران دچار اوتیسم به کار گرفته می‌شود. یک مطالعه همچنین نشان داد که به اشتراک گذاشتن فضایی با چند بازیکن نیز می‌تواند به افزایش تعامل اجتماعی افرادی که دچار این اختلال هستند منجر شود.

در مطلب دیگری در مورد "مضرات انجام بیش از حد بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی" برایتان صحبت خواهیم کرد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.