تبیان، دستیار زندگی
با برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک 2016 بیش از 10 هزار ورزشکار با 207 ملیت کار خود را در بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان آغاز می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریو شهر آرزوی ورزشکاران ایرانی

با برگزاری مراسم افتتاحیه المپیک  2016 بیش از 10 هزار ورزشکار با 207 ملیت کار خود را در بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان آغاز  می کنند.

بخش ورزشی تبیان

ریو 2016

کاروان ورزشی کشورمان با 63 ورزشکار در  14  رشته والیبال، جودو، قایق رانی، بوکس، پینگ پنگ،  وزنه برداری، دوچرخه سواری، شمشیربازی، دوومیدانی، کشتی، تکواندو، تیراندازی، تیر و کمان و شنا حضور پر رنگی خواهد داشت.

با توجه به شروع رسمی این بازی  ها در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به وضعیت نمایندگان کشورمان در سی و یکمین دوره رقابت های المپیک تابستانی.

والیبال- 12 نفر

کمتر از ٣ روز دیگر تا کسب اولین تجربه والیبال ایران در المپیک باقی مانده  و بالاخره 12  والیبالیست ایران طعم حضور در این رویداد بزرگ را  خواهند چشید.  این که والیبال ایران بالاخره المپیکی شد و اسم خود را به عنوان چهارمین رشته گروهی المپیک در تاریخ ثبت کرد، به تنهایی افتخار بزرگی است که تمام جامعه ورزش به این موضوع افتخار می کند اما حالا والیبالیست ها و این تیم ملی جاه طلب تر از همیشه شده است.

بازیکنان و روح تیم این باور را دارد که حتی سکوی المپیک هم دور از دسترس نیست و قطعا رسیدن به آن بسیار سخت خواهد بود، اما نشدنی نیست. سروقامتان ایران در گروه دوم رقابت  ها با  روسیه، لهستان، آرژانتین، مصر و کوبا هم گروه هستند. بعد از پایان دور گروهی تیم های اول تا چهارم هر گروه به صورت ضربدری با یکدیگر بازی خواهند کرد، به  طوری که تیم اول هر گروه با تیم چهارم گروه مقابل و تیم های دوم و سوم گروه  ها با هم بازی خواهند کرد.  4 تیم برنده این 4 بازی به مرحله نیمه نهایی می روند.

2 تیم پیروز نیمه نهایی راهی فینال  می شوند و بازنده  ها به رده بندی می روند که به این صورت تکلیف تیم های اول تا چهارم مشخص می شود. هر چند  در المپیک تیم های برزیل، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، روسیه، کوبا و لهستان به عنوان بهترین  های جهان حضور دارند اما با توجه به عملکرد تیم ملی ایران در 2 سال اخیر می توانیم به رویای کسب مدال تیمی در المپیک فکر کنیم.

وزنه برداری- 5 سهمیه

با حذف وزنه برداران روسیه، حالا مردان   آهنین ما این فرصت را دارند تا بهترین نتیجه تاریخ وزنه برداری ایران در رقابت های المپیک را رقم بزنند. بهداد سلیمی، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی و محمدرضا براری، وزنه برداران ایرانی هستند که شانس بسیاری برای کسب مدال دارند.

در دسته 85 کیلوگرم 2 رقیب اصلی کیانوش رستمی در یک سال اخیر به دلیل دوپینگ کنار رفته اند و یک نفر دیگر آن ها با محرومیت تیم روسیه در المپیک غایب است تا راه کسب مدال طلای المپیک برای این وزنه بردار هموارتر شود.

ایوان مارکوف از بلغارستان و آپتی آیوکادوف از روسیه به دلیل دوپینگ از حضور در المپیک محروم شدند.  آرتیم اوکولف روس که جدی ترین حریف رستمی محسوب می شد و حتی فدراسیون جهانی رقابت این 2 وزنه بردار را به جنگ تن به تن تشبیه کرده بود نیز در ریو غایب است.

در دسته  94 کیلوگرم جنگ اصلی میان سهراب مرادی، وازدیم استرالتسو از بلاروس و ادوارد زلینسکی از لهستان  برای کسب مدال طلای المپیک است که البته مرادی با رکوردهای خوبی که در تمرینات به ثبت رسانده، امیدها را نسبت به خود بیشتر کرده  و اما در دسته 105 کیلوگرم با نبود ایلیا ایلین قزاق و دیوید بجانیان روس کار برای محمدرضا براری اندکی آسان تر خواهد شد و این بهترین فرصت برای براری است تا از نبود ایلیا و بجانیان استفاده کند و بتواند بر روی یکی از سکوهای المپیک قرار بگیرد.

بدون تردید امسال هم نگاه همه ایرانیان به دسته فوق سنگین، نگاهی ویژه و خاص خواهد بود؛ جایی  که بهداد سلیمی پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت سنگین و اما و اگرهای فراوان توانست خود را به المپیک برساند، با توجه به این موضوع و وجود حریفی چون روسلان آلبگوف روس با اطمینان نمی شد از کسب دومین مدال طلای سلیمی صحبت کرد.  اما اکنون که آلبگوف حضور در المپیک را از دست داده شرایط برای سلیمی فراهم شده که راحت تر بتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

کشتی آزاد- 6  سهمیه

باز هم کشتی آزاد یکی از رشته های پر امید ایران در رقابت های المپیک خواهد بود. در وزن 57 کیلوگرم حسن رحیمی به عنوان یکی از بهترین های جهان شانس نخست کسب مدال طلا خواهد بود، به خصوص حالا که لبدوف هم در این وزن روی تشک نخواهد رفت. در وزن 65 کیلوگرم میثم نصیری برای ایران کشتی خواهد گرفت. نصیری، کشتی گیر آینده داری است اما مسلما تجربه کم او در عرصه های جهانی باعث شده تا او در بین مدعیان کسب مدال در این وزن نباشد. در وزن 74 کیلوگرم باز هم حسن یزدانی برای کسب مدال با رقبای خود سرشاخ   می شود. حضور نابغه ای به نام جوردن باروس در این وزن مهم ترین چالش المپیکی یزدانی خواهد بود. طبق قرعه یزدانی و باروس تا قبل از فینال به هم نخواهند خورد و اگر یزدانی به فینال برسد، به احتمال فراوان باید به مصاف این کشتی گیر قدرتمند و افسانه ای برود. در 85 کیلوگرم علیرضا کریمی انتخاب اول کادر فنی بوده؛ کشتی گیری که در میادین مختلف کاملا پر افت و خیز ظاهر   می شود و نمی توان از حالا در مورد موفقیت و یا عدم موفقیتش قضاوت کرد.

در این وزن شانس اول کسب مدال طلا، عبدالرشید سعدا... اف است. در وزن 97 کیلوگرم رضا یزدانی  با اما و اگرهای فراوان خودش را به ریو رسانده. در حالی در این وزن شاهد حضور یزدانی هستیم که هنوز هم کادر پزشکی تیم ملی کشتی با تردید در مورد بهبودی کامل او صحبت می کنند و با توجه به این مسئله شانس چندانی برای رسیدن به مدال در این وزن نخواهیم داشت  و در نهایت در وزن 125 کیلوگرم کمیل قاسمی برای ایران کشتی خواهد گرفت.
مسلما حضور بلال ماخوف روس و طاها اکگول ترکیه ای کار کمیل قاسمی را برای رسیدن به طلای المپیک بسیار سخت کرده اما کمیل بارها ثابت کرده که مرد روزهای سخت است و اگر روز خوبش باشد   می تواند پشت هر حریفی را به خاک بمالد.

کشتی فرنگی- 6 سهمیه

تیم ملی کشتی فرنگی با ترکیب المپیک 2012 راهی ریو شده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تیم مقابل نسل تغییر کرده و جوان شده رقبا کار خیلی سختی در پیش خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که همین تیم در کنار تشک بهترین مربی جهان را در اختیار دارد و مسلما حضور محمد بنا به عنوان سرمربی همه ایرانیان را به درخشش دوباره کشتی فرنگی در المپیک امیدوار کرده است. حمید سوریان در وزن 59 کیلوگرم یکی از امیدهای کسب مدال خواهد بود. هر چند  سوریان در رقابت های انتخابی به هیچ عنوان در حد و اندازه های نام خود کشتی نگرفت، اما این بار هم محمد بنا کنار او  ست تا وی با آرامش دومین طلای المپیکی خود را به دست آورد.

در وزن 66  کیلوگرم امید نوروزی هر چند رقبای خوبی دارد اما او نیز با حضور بنا، با روحیه ای متفاوت شاید بتواند مدال خوشرنگ المپیک لندن را تکرار کند. البته با توجه به تغییر اوزان المپیکی و حضور چندین کشتی گیر مدعی که قبلا در یک وزن بالاتر کشتی   می گرفتند ، کار  برای نوروزی سخت تر شده است. یکی از امیدهای اصلی ما در وزن 75 کیلوگرم خواهد بود.  اشک های سعید عبدولی در المپیک لندن را هنوز به یاد داریم اما حالا سعید با 4 سال پیش تفاوت های زیادی پیدا کرده است. عبدولی در کشتی به بلوغ لازم رسیده و حالا زمان طلایی شدن است.

در وزن 85 کیلوگرم حبیب اخلاقی، دوبنده تیم ملی را بر تن   می کند. وزن بدون مدعی این روزهای کشتی فرنگی، جولانگاه خوبی است که اخلاقی با غافلگیری رقبا بتواند در آن روی سکو برود. در وزن 98 کیلوگرم باز هم قاسم رضایی برای ایران به روی تشک   می رود. قاسم رضایی سومین طلایی کشتی فرنگی در لندن بود که امسال نیز این شانس را دارد تا باز هم در دومین المپیک زندگی خود راهی فینال شود، اگر در گروه الکسانیان قرار نگیرد.  البته قاسم رضایی با حضور محمد بنا باز هم   می تواند امیدوار باشد که حتی الکسانیان را شکست دهد اما به هر شکل این کشتی گیر نامدار ارمنی در وزن 98  کیلو شانس بالایی دارد که طلایی شود. تنها وزنی که در تیم کشتی فرنگی از هم اکنون   می توان دور طلایش را خط کشید، سنگین وزن است. بشیر باباجان زاده، کشتی گیر بسیار خوبی است اما حضور رضا کایالپ ترک و میهان لوپز کوبایی   می تواند این امید را ناامید کند که تیم ایران در ریو در این وزن صاحب طلا شود.  شاید قرعه ای مناسب در نهایت باباجان زاده را راهی فینال کند اما کسب مدال طلا کمی دور از ذهن و نشدنی است.

تیراندازی-5 سهمیه

تیراندازی ایران برای نخستین بار در طول تاریخ این رشته موفق شد برای حضور در المپیک  5 سهمیه را از آن خود کند تا در این رقابت ها فرصت حضور در 10  ماده را داشته باشد.  نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ، پوریا نوروزیان، گلنوش سبقت اللهی و الهه احمدی، 5 تیرانداز ایرانی حاضر در ریو خواهند بود. الهه احمدی، بخت اول کسب مدال تیراندازی در المپیک ریو، در المپیک لندن موفق شد راهی فینال شود و در نهایت با اختلاف کم نسبت به حریفان خود در رده ششم ایستاد.  الهه احمدی با حضور در راس رنکینگ جهانی در ? ماه متوالی ثابت کرد که اگر در ریو نیز در روزهای اوج خود باشد، می تواند نخستین بانو و تیرانداز ایرانی باشد که بر روی سکوی المپیک  می ایستد. نجمه خدمتی نیز با وجود جوانی در این سال َها نشان داده  که می تواند مهره ای قابل اعتماد برای تیراندازی ایران باشد اما او هم در کنار پوریا نوروزیان،  گلنوش سبقت اللهی و مه لقا جام بزرگ شانس کمتری برای کسب مدال دارد و  احتمالا رکوردشکنی، ارتقای امتیازات و البته کسب تجربه را می توان مهم ترین دستاورد این تیراندازان دانست.

دو و میدانی-10 سهمیه

احسان حدادی و محمود صمیمی در پرتاب دیسک، کاوه موسوی و پژمان قلعه نویی در پرتاب چکش، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، رضا قاسمی و حسن تفتیان در دوی 100 متر، محمد جعفر مرادی در دوی ماراتن، حمیدرضا زورآوند در 20 کیلومتر پیاده روی و محمد ارزنده در پرش طول، نمایندگان دو و میدانی ایران در این دوره از المپیک هستند.

مسلما در کسب سهمیه  فدراسیون دو و میدانی موفق کار کرده، اما رکوردهای کسب شده از سوی ورزشکاران در یک سال اخیر، چشم انداز زیاد روشنی از موفقیت در میدان ریو برای صاحبان سهمیه  ها ترسیم نمی کند. احسان حدادی، تنها دو و میدانی کار ایران است که افتخاری در سطح جهانی دارد.

رکورددار پرتاب دیسک آسیا علاوه بر مدال برنز رقابت های قهرمانی جهان در سال 2011، مدال نقره بازی های المپیک 2012 لندن را نیز تصاحب کرد تا دو و میدانی نیز به رشته های مدال آور تاریخ ورزش ایران در مهم ترین میدان ورزشی جهان اضافه شود. حالا به  نظر   می رسد احسان حدادی در ریو تنها نماینده دو و میدانی کشور است که   می توانیم برای کسب مدال المپیک به دستان پر توانش امید داشته باشیم.

تکواندو- 4  نماینده

فرزان  آشورزاده، یکی از صدرنشین های رنکینگ تکواندو و یکی از شانس های کسب مدال طلا  ست. هرچند  خیلی  ها   می گویند حریفان دست او را خوانده اند و کارش برای کسب مدال طلا سخت است اما مسئولان کمیته ملی المپیک روی مدال او حساب ویژه ای کرده اند.

او طلای بازی های آسیایی ٢٠١٤ و طلای 2 مرحله گرندپری منچستر و مکزیک و همچنین نقره گرندپری قزاقستان در سال  ٢٠١٤ را در کارنامه دارد. فرزان، امید اول تکواندوی ایران برای کسب مدال طلای ریو خواهد بود.   مهدی خدابخشی، پدیده تکواندوی جهان هم شانسش برای کسب مدال کمتر از آشورزاده نخواهد بود. سجاد مردانی،  تکواندوکار تهرانی تیم ملی اگر اتفاق خاصی نیفتد،   می تواند مدالی خوشرنگ را بر گردن بیاویزد.

شانس سجاد نسبت به فرزان و مهدی کمتر است. با این حال شاید در پیش بینی  ها مقابل نام او مدال طلا را ننویسند اما عقیده خیلی  ها این است که او   می تواند نقره یا برنز را بر گردن بیاویزد.  اما تنها بانوی تکواندوکار ایران در المپیک. درباره کیمیا علیزاده نظرها متفاوت است. بعضی  ها   می گویند او به مدال طلا   می رسد و نظر بعضی  ها هم این است که بی تجربگی او باعث   می شود تا رنگ مدالی که در ریو   می گیرد طلا نباشد. کیمیا غیر قابل پیش بینی است اما مدت هاست که مربی اش دارد روی مسائل روحی و روانی او کار   می کند.

جودو-2 سهمیه

جواد محجوب و سعید مولایی، 2 نماینده ایران در رشته جودو هستند. افت و خیزهای فراوان جودو در سال های اخیر باعث شده تا خیلی از کارشناسان المپیکی بدون مدال را برای جودوی ایران متصور شوند.

دوچرخه سواری-3 سهمیه

دوچرخه سواری ایران در المپیک ریو با ترکیب کامل حاضر   می شود.  ایران در پایان سال ٢٠١٥ با ١٦٥٥امتیاز توانست سهمیه کامل آسیایی بازی های المپیک ریو در این رشته را به دست آورد.  قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و سید صمد پورسیدی، 3 رکابزن تیم ملی دوچرخه سواری در ریو خواهند بود. شاید تنها هدف این رکابزنان طی کردن تمام مسیر مسابقه و ماندن در جدول رقابت  ها باشد.

پینگ پنگ-3 سهمیه

مسلما کسب 3 سهمیه پینگ پنگ در بازی های المپیک 2016 ریو، افتخاری برای ایران در این رشته ورزشی است اما با توجه به حضور پینگ پنگ بازان بزرگ دنیا نمایندگان کشورمان شانسی برای رسیدن به مراحل پایانی این رقابت  ها نخواهند داشت. نیما و نوشاد عالمیان در بخش مردان و ندا شهسواری در بخش زنان نمایندگان کشورمان در بازی های المپیک 2016 ریو هستند.

شمشیربازی-2 سهمیه

علی پاکدامن و مجتبی عابدینی، 2 شمشیرباز کشورمان که موفق به کسب سهمیه المپیک شده اند و برای کسب تجربه بیشتر مسافر ریو   می شوند. هر چند  رئیس فدراسیون شمشیربازی عنوان کرده که نیم نگاهی هم به کسب مدال دارند اما این انتظار تا حدودی بلندپروازانه به نظر   می رسد.

بوکس-یک سهمیه

یک شنبه 17 مرداد ساعت 18:30 کار احسان روزبهانی تنها نماینده ایران در رقابت های بوکس المپیک آغاز خواهد شد.  تنها بوکسور ایران در المپیک رقبای قدری برای کسب مدال دارد، با این حال خودش گفته دوست دارد در المپیک طوری مشت بزند که کسی نتواند حقش را بخورد. اکبر احدی، سرمربی بوکسورهای ایران در رقابت های بوکس حرفه ای می گوید شرایط احسان روزبهانی برای حضور موفق در المپیک ریو بسیار مناسب است و حتی می توانیم به مدال آوری او در المپیک ریو هم امیدوار باشیم.

تیر و کمان- یک سهمیه

زهرا نعمتی افتخار این را دارد که هم در رقابت های المپیک حضور داشته باشد و هم در رقابت های پارا لمپیک. زهرا نعمتی در مسابقات پارالمپیک لندن  یکی از طلایی  ها بود. تیرهای او با دقت زیادی به هدف   می خورند و همین به هدف خوردن هاست که مدال های خوشرنگی مثل طلا را به ارمغان   می آورد. نعمتی، تنها زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی های جهانی و پارالمپیک شده است. حالا با دستان طلایی و چشمان تیزبین نعمتی   می توانیم به یک مدال خوشرنگ امیدوار باشیم.

قایق رانی- 2 سهمیه

با توجه به حضور 2 دوره ای قایق رانی ایران در المپیک های لندن و پکن انتظار می رفت تا این رشته برای ریو با حداکثر توان خود حاضر و سهمیه هایی بیشتر از ادوار گذشته کسب کند اما در نهایت تنها مهسا جاور و مجللی   موفق به کسب سهمیه المپیک شدند. حالا در آب های پر  تلاطم ریو 2 نماینده کشورمان تنها به فکر ثبت یک رکورد جدید شخصی خواهند بود.

شنا- یک سهمیه

آریا نسیمی شاد، به عنوان تنها نماینده شنای ایران در المپیک  ٢٠١٦ ریودوژانیرو به آب   می زند.  نسیمی شاد سهمیه حضور در ماده ٢٠٠ متر قورباغه المپیک را با حد نصاب زمان ورودی ٢ دقیقه و ٢٠ثانیه و  ٢٢ صدم ثانیه کسب کرد و با توجه به رکوردهای جهانی این ماده او جایی بین نفرات برتر نخواهد داشت.