تبیان، دستیار زندگی
امام همواره در نهج البلاغه مردم را توبه دعوت فرموده اند و در تمامی مباحث اعم از حکمت ها و ... استفاده شده به گونه ای که ۳۱ مرتبه کلمه توبه و ۳۹ مرتبه استغفار در نهج البلاغه تکرار شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقاله «جایگاه توبه در نهج البلاغه»

امام علیه السلام همواره در نهج البلاغه مردم را توبه دعوت فرموده اند و در تمامی مباحث اعم از حکمت ها و ... استفاده شده به گونه ای که ٣١ مرتبه کلمه توبه و ٣٩ مرتبه استغفار در نهج البلاغه تکرار شده است.

title

فهیمه غلامی نژاد، محقق و پژوهشگر در دومین همایش فرهنگ و اندیشه دینی، به ارایه مقاله ای با عنوان جایگاه توبه و استغفار در نهج البلاغه پرداخت و گفت: توبه و استغفار یکی از مهمترین آموزه های اخلاقی و تربیتی در نهج البلاغه است.

وی افزود: امام همواره در نهج البلاغه مردم را توبه دعوت فرموده اند و در تمامی مباحث اعم از حکمت ها و ... استفاده شده به گونه ای که ٣١ مرتبه کلمه توبه و ٣٩ مرتبه استغفار در نهج البلاغه تکرار شده است. این محقق بیان کرد: حضرت یکی از صفات متقین را توبه برمی شمارد و اتصاف به این صفت الگو برای سایر انسان هاست زیرا همه انسان ها به علت عدم معصومیت نیازمند توبه و استغفار هستند و خداوند این راه را باز فرموده است.

غلامی نژاد عنوان کرد: توبه در لغت به معنای شرم، رجوع و برگشت و در اصطلاح به معنای پشیمانی و بازگشت از خلاف و عصیان و عزم بر عدم بازگشت است و استغفار نیز در لغت به معنای پوشاندن است. وی افزود: حضرت در حکمت ٩٤ فرمودند اگر مرتکب بدی شدید و گناه کوچک و یا بزرگ باشد استغفار و توبه کنید زیرا انسان فی نفسه این موضوع را باید نصب العین قرار دهد که در آیات قرآن نیز به صراحت بر این مسئله تاکیدشده است.


iqna.ir | خبرگزاری بین المللی قرآن

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.