تبیان، دستیار زندگی
شورای عالی صلح افغانستان از پایان تهیه طرح راهبردی پنج ساله صلح کشور توسط این شورا خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه طرح راهبردی پنج ساله صلح افغانستان


شورای عالی صلح افغانستان از پایان تهیه طرح راهبردی پنج ساله صلح کشور توسط این شورا خبر داد.

تهیه طرح راهبردی پنج ساله صلح افغانستان


عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان گفت که این شورا طرح راهبردی پنج ساله صلح این کشور را تهیه کرده  و قرار است، که در یک کنفرانس خواستار پیوستن گروه طالبان به روند صلح شود.
معاون شورای عالی صلح افغانستان افزود: نظریات نهادهای مختلف در این طرح گنجانیده شده  و برگزاری یک کنفرانس ملی هم شامل این طرح است.
شورای عالی صلح 50 عضو دارد که عمدتاٌ مردان و  به ویژه اعضای احزاب جهادی، سران قبائل و برخی از آن ها اعضای پیشین گروه طالبان هستند.
این شورا در سال 1389 به دستور حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، به منظور زمینه سازی برای صلح با مخالفین مسلح افغانستان ایجاد شد.
شورای عالی صلح افغانستان درحالی از طرح راهبردی 5  ساله صلح خبر داده که آغاجان معتصم، یک مقام پیشین گروه طالبان، به رسانه ها گفته که یک هیئت گروه طالبان در سفر اخیر به چین تلاش کرده  تا این کشور در روند صلح افغانستان همکاری کند.
این مقام پیشین گروه طالبان گفته که این گروه نسبت به مذاکرات صلح خوشبین است و چین می تواند در این زمینه نقش کلیدی بازی کند. اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت: آنها درخواستی را برای مذاکره مطرح نکرده اند.
از سوی دیگر، هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، گفت: کابل هیچ وقت دروازه های صلح را نبسته و از هر اقدامی که به صلح پایدار بیانجامد، استقبال می کند.
منبع: خبرگزاری جمهور