تبیان، دستیار زندگی
بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والای امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه علمای اهل سنت درباره امام رضا علیه السلام

بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والای امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
رضا

گاهی اوقات غفلت از جایگاه والای امامان معصوم علیهم السلام و یا منحصر کردن وجود ایشان به یک سری امور جزئی و عدم شناخت و معرفت حقیقی نسبت به ایشان،باعث می شود که جایگاه ایشان در نزد شیعه با سایرین تفاوتی نداشته باشد. آنچه که دیگر مذاهب پیرامون ائمه اطهار بیان می کنند و از فضائل و جایگاه رفیع ایشان ذکر می شود،ما را به معرفت بیشتری نسبت به معصومین می شناساند. دوران پر بركت و همراه با كرامات و وقایعی كه قبل و بعد از ولادت امام رضا (علیه السلام) از مدینه تا مرو و مدت امامت ایشان رخ داد، جملگی دلالت بر عظمت بی كران امام رضا (علیه السلام) دارد. روایت آن از زبان بزرگان اهل سنّت جالب و شنیدنی و البته شگفت انگیز است. آنچه پیش روی دارید، گوشه ای از سخنان بزرگان اهل سنت درباره امام رضا است كه در منابع معتبر آنها نقل شده و تأثیر به سزایی در نزدیك كردن دیدگاه اهل سنت به دیدگاه شیعه درباره كرامت، شفاعت، توسل و زیارت قبور و ... دارد.
بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والای امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند كه آنها را نقل می كنیم.

1. مجدالدین ابن اثیر جَزَری ( 606ق): «ابوالحسن علی بن موسی ... معروف به رضا...، مقام و منزلت ایشان همانند پدرشان موسی بن جعفر است. امامت شیعه در زمان علی بن موسی به ایشان منتهی می شد، فضایل وی قابل شمارش نیست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر ایشان بفرست.(1)
2.  محمد بن طلحه شافعی: «سخن در امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی گذشت و ایشان علی الرضا سومین آنهاست. كسی كه در شخصیت ایشان تأمل كند، در می یابد كه علی بن موسی وارث امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی است، و حكم می كند كه ایشان سومین علی است. ایمان و جایگاه و منزلت ایشان فراوانی اصحاب ایشان، باعث شد تا مأمون وی را در امور حكومت شریك كند و ولایت عهدی را به ایشان بسپارد....(2)
3.  عبدالله بن اسعد یافعی شافعی: «وی امام جلیل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل كرم ابوالحسن علی بن موسی الكاظم است . وی یكی از دوازده امام شیعیان است كه اساس مذهب بر نظریات ایشان است. وی صاحب مناقب و فضایل است.(3)

بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والای امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند.

4.  ابن صبّاغ مالكی  به نقل از بعضی از اهل علم : «علی بن موسی الرضا داری والاترین و وافرترین فضایل و كرامات و برخوردار از برترین اخلاق و صورت و سیرت است كه از پدرانش به ارث برده است....(4)
5. عبدالله بن محمد عامر شبراوی شافعی: «هشتمین امام علی بن موسی الرضاست كه مناقب والا و صفات اولیا و كرامت نبوی وی قابل شمارش و توصیف نیست(5)

6. یوسف بن اسماعیل نبهانی: «علی بن موسی از بزرگان ائمه و چراغان امت از اهل بیت نبوی و معدن علم و عرفان و كرم و جوانمردی بود. وی جایگاه والایی دارد و نام وی شهره است و كرامات زیادی دارد... .(6)
7.  شیخ یاسین بن ابراهیم سنهوتی شافعی: « امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و از بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمایش گذاشته. هیچ فردی علی بن موسی را نمی تواند درك كند. وی والا مقام و در فضایل شهره است و كرامات بسیاری دارد ... .(7)
8. ابوالفوز محمد بن امین بغدادی سُوِیدی: «ایشان در مدینه به دنیا آمد و كرامات ایشان بسیار و مناقبش مشهور است؛ به گونه ی كه قلم از وصف تمامی آن عاجز است... (8)
9. عباس بن علی بن نور الدین مكّی: «فضایل علی بن موسی هیچ حد و حصری نداشته... .(9)


پی نوشت ها:
[1] . تتمی جامع الاصول، ابن اثیر جزری، مكتبی النجاریی، مكه، عربستان، چاپ دوم، ج2، ص715،1403ق.
[2] . مطالب السؤول، محمد بن طلحه شافعی، مؤسسه البلاغ، بیروت، لبنان، چاپ اول، ص295، 1419ق.
[3] . مرآة الجنان، یافعی، دارالكتب العلمیی، بیروت لبنان، چاپ اول، ج2، ص10، 1417ق.
[4] . الفصول المهمی، ابن صباغ مالكی، اعلمی، تهران، یران، ص263.
[5] . الاتحاف بحب الاشراف، شبراوی شافعی، دارالكتاب قم، یران، چاپ اول1423ق.
[6] . جامع كرامات الاولیاء، نبهانی، ص311، دارالفكر، بیروت، لبنان، چاپ اول، ص312و313،1414ق.
[7] . الانوار القدسیه، سنهوتی شافعی، ص39، انتشارات السعادی، مصر.
[8] . سبائك الذهب فی معرفی قبائل العرب، ابوالفوز سؤیدی، المكتبه،بیروت، لبنان، چاپ دوم، ص334.
[9] . نزهة الجلیس، عباس بن نور الدین مكّی، قاهره، مصر، ج2، ص105.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.