تبیان، دستیار زندگی
اهل سنت و حتی وهابیت با تفاوت نگرش ها و دیدگاه هایی که با تشیع دارند اما هیچ کدام توانایی سرپوشی و عدم بیان کرامات ائمه اطهار علیهم السلام را ندارند و در کتب خود،آن کرامات را بیان می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كرامت امام حسن عسکری علیه السلام در منابع اهل سنت

اهل سنت و حتی وهابیت با تفاوت نگرش ها و دیدگاه هایی که با تشیع دارند اما هیچ کدام توانایی سرپوشی و عدم بیان کرامات ائمه اطهار علیهم السلام را ندارند و در کتب خود،آن کرامات را بیان می کنند.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
عسکری

اهل سنت و حتی وهابیت با تفاوت نگرش ها و دیدگاه هایی که با تشیع دارند اما هیچ کدام توانایی سرپوشی و عدم بیان کرامات ائمه اطهار علیهم السلام را ندارند و در کتب خود،آن کرامات را بیان می کنند و همواره از همه امامان به بزرگی و صفات برتر و برگزیده یاد می کنند. در این نوشتار به ذکر یک نمونه از این کرامات از امام حسن عسکری که توسط هیثمی دانشمند و عالم سنی بیان شده است،می پردازیم.

خبر دادن امام از نیرنگ راهب

ابن حجر هیثمی کرامتی را از امام عسکری علیه السلام نقل می كند كه به رسوایی راهب مسیحی انجامید:
ولما حبس قحط الناس بسر من رأى قحطا شدیدا فأمر الخلیفة المعتمد ابن المتوكل بالخروج للاستسقاء ثلاثة أیام فلم یسقوا فخرج النصارى ومعهم راهب كلما مد یده إلى السماء هطلت ثم فی الیوم الثانی كذلك فشك بعض الجهلة وارتد بعضهم فشق ذلك على الخلیفة فأمر بإحضار الحسن الخالص وقال له أدرك أمة جدك رسول الله صلى الله علیه وسلم قبل أن یهلكوا فقال الحسن یخرجون غدا وأنا أزیل الشك إن شاء الله وكلم الخلیفة فی إطلاق أصحابه من السجن فأطلقهم فلما خرج الناس للاستسقاء ورفع الراهب یده مع النصارى غیمت السماء فأمر الحسن بالقبض على یده فإذا فیها عظم آدمی فأخذه من یده وقال استسق فرفع یده فزال الغیم وطلعت الشمس فعجب الناس من ذلك فقال الخلیفة للحسن ما هذا یا أبا محمد فقال هذا عظم نبی ظفر به هذا الراهب من بعض القبور وما كشف من عظم نبی تحت السماء إلا هطلت بالمطر فامتحنوا ذلك العظم فكان كما قال وزالت الشبهة عن الناس  ورجع الحسن إلى داره...

اهل سنت و حتی وهابیت با تفاوت نگرش ها و دیدگاه هایی که با تشیع دارند اما هیچ کدام توانایی سرپوشی و عدم بیان کرامات ائمه اطهار علیهم السلام را ندارند و در کتب خود،آن کرامات را بیان می کنند و همواره از همه امامان به بزرگی و صفات برتر و برگزیده یاد می کنند.

در زمان حكومت معتمد عبّاسى به جهت نیامدن باران ، خشكسالى شد و همه جا را قحطى فرا گرفت ، از این رو خلیفه عباسی دستور داد مردم سه روز برای طلب باران بیرون بیایند [تا رحمت الهى نازل گردد ، مردم سه روز از خداوند باران درخواست كردند] اما بارانی نیامد. پس از مسلمانان ، مسیحیان به همراه یكى از راهبان خود [برای طلب باران] بیرون آمدند ، همین كه راهب دستش را به سوی آسمان دراز می‌كرد، باران دانه درشت می‌بارید؛ روز دوم نیز به همین منوال گذشت؛ در نتیجه این كار راهب، بعضی از مسلمان هاى [ظاهر بین و] جاهل [نسبت به حقانیت دین اسلام] به شك افتادند و بعضی از دین برگشتند، این مساله برای خلیفه گران تمام شد از این رو فورا دستور داد تا امام حسن عسكرى علیه السلام را احضار نمایند، هنگامى كه حضرت نزد خلیفه آمد، معتمد گفت : امّت جدّت را قبل از اینكه هلاك شوند، دریاب. امام حسن عسكرى علیه السلام ، فرمود: فردا  مسیحیان براى آمدن باران بیرون می‌آیند، و به حول و قوّه الهى ، شكّ و تردید را از دل مردم بیرون خواهم كرد و با خلیفه عباسی پیرامون آزاد نمودن اصحابش [شیعیان در بند] صحبت كرد، خلیفه نیز آنان را آزاد كرد. بار دیگر مسیحیان برای طلب باران بیرون آمدند ، راهب به همراه مسیحیان دستش را به سمت آسمان بلند كرد، آسمان ابری شد؛ در این هنگام امام (علیه السلام) فرمود: آنچه كه در دست راهب است از او بگیرید، ناگهان همه دیدند در دست او قطعه استخوان انسانى است، امام آن را از دست او گرفتند و به راهب دستور دادند اكنون طلب باران كن؛ راهب دستش را بالا برد، ابرها كنار رفت و خورشید تابید. مردم از این ماجرا تعجب كردند ، خلیفه عباسى از امام علیه السلام پرسید ای ابا محمد ! ماجرای این استخوان چیست؟ امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود: این استخوان یكى از پیغمبران الهى است كه این راهب از بعضی از قبرها به دست آورده بود، و هر وقت استخوان پیامبری را در زیر آسمان آشكار كنند حتما باران می‌بارد. آن قطعه استخوان را آزمایش كردند، دیدند همان گونه است كه امام فرموده است  و شك و تردید از مردم برداشته شد و حضرت به منزل خود بازگشتند.(1)
وجود کرامت ائمه علیهم السلام در منابع اهل سنت، نشان از این دارد که اهل سنت به وقوع کرامت توسط ائمه علیهم السلام اعتقاد دارند. لازم به ذکر است که وجود نمونه های کرامت در منابع اهل سنت در خصوص ائمه و حتی صحابه و بزرگان اهل سنت فراوان است.


پی نوشت ها:
(1).الهیثمی، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر (متوفاى973ه )، الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2، ص 600، تحقیق عبد الرحمن بن عبد الله التركی - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417ه - 1997م.
(2). موسسه مطالعاتی ولیعصر(علیه السلام)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.