تبیان، دستیار زندگی
جلد کتاب از گذشته، بخشی از هویت بصری آن محسوب می شده است؛ شما می توانید از جلوه های بصری برای جذب مخاطب استفاده کنید و مردم را مشتاق به خواندن کتاب کنید. به همین جهت طراحی جلد کتاب به عنوان یکی از زیرشاخه های هنر گرافیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر طراحی جلد کتاب  در افزایش آمار کتاب خوانها

جلد کتاب از گذشته، بخشی از هویت بصری آن محسوب می شده است؛ شما می توانید از جلوه های بصری برای جذب مخاطب استفاده کنید و مردم را مشتاق به خواندن کتاب کنید.  به همین جهت طراحی جلد کتاب به عنوان یکی از زیرشاخه های هنر گرافیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرآوری: یاسمن پیشوایی -بخش هنری تبیان
طرح جلد کتاب


کتاب آرایی و هنرهای وابسته به آن در طول مدتی بیش از هزارسال ( از قرن 3 هجری به بعد ) از هنرهای فاخر و درخشان ایرانیان بوده است. پیش تر هم، کتاب های مصوری از عصر ساسانیان تا قرون اولیه ی هجری دیده شده است.
در دوران اسلامی نیز هنر کتاب آرایی محصول کوشش گروهی هنرمندان از خوشنویس و نگارگر، تذهیب گر و جلدساز و  6 که تحت نظارت و مدیریت رئیس کتابخانه که اغلب خود، هنرمندی بلندآوازه و مورد احترام بود، به تولید و آراستن کتاب ها می پرداختند.
این جایگاه بلند از دو قرن گذشته تا به امروز آرام آرام کاستی گرفت و کتاب آرایی سنتی پس از جایگزینی فن چاپ منسوخ شد و به صورت تازه ای که از قرن شانزدهم میلادی در اروپا گسترش پیدا کرد.
از آغاز قرن بیستم و رواج کامل چاپ در ایران، نسل سرگردانی از گرافیست ها و طراحان کتاب آغاز به کار کردند که از ریشه های گذشته ی کم نظیر هزارساله شان دور شده بودند و هنوز با آنچه در جهان معاصرشان می گذشت نیز همراه نشده و اطلاع چندانی از آن نداشتند. هرچند تعدادی از هنرمندان پیشگام دست به تجربه های تازه ای زدند، اما سرعت حرکت گرافیک جهانی به قدری زیاد بود که فاصله را پیوسته بیشتر کرد.
پس از انقلاب اسلامی انتشار کتاب بیشتر شد و به تناسب با این افزایش، طراحی روی جلد دچار وقفه و سهل انگاری شد کرد . از دهه ی 1360به بعد به جایگاه نشر و طراحی روی جلد دوباره توجه شد. هرچند در ابتدا نقاشان وظیفه طراحی جلد کتاب را برعهده داشتند اما بعدا این رشته به عنوان یکی از زیرشاخه های گرافیک درآمد و امروزه نیز همچنان در رشته گرافیک به عنوان واحد درسی تدریس می شود.

چرا جلد کتاب مهم است؟


عموم مردم برای خواندن کتاب در جهان به موضوع و تبلیغات آن نگاه می کنند در حالی که در ایران مردم برای مطالعه به فقط به اسم نویسنده یا نهایتاً ناشر کتاب اعتماد دارند و این موضوع یکی از علل پایین بودن سرانه کتاب خوانی در کشور است. یک نویسنده در سال به طور متوسط سه کتاب می نویسد و ناشران نیز در حالت مطلوب سالانه حدود 20 جلد کتاب منتشر می کنند.
با این اوصاف اگر فردی بخواهد بر اساس اسم نویسنده و ناشر به سمت کتاب متمایل شود در بهترین حالت در ماه حدود یک جلد کتاب می خواند. البته این آمار مربوط به یک فرد کتاب دوست است.
پس باید راهی بهتر برای شناسایی کتاب وجود داشته باشد. راهی که کشورهای دیگر پیش گرفته اند؛ جذب مخاطب از طریق تبلیغات است. یعنی شما بتوانید از جلوه های بصری برای جذب مخاطب استفاده کنید و مردم را مشتاق به خواندن کتاب کنید.
در این چند سال البته پیشرفت چشمگیری در این زمینه صورت گرفته است. از جمله این پیشرفتها برگزاری مسابقات کتاب، تولید پوستر، تیزر سینمایی برای کتاب است که هرکدام به نحوی محتوای کتاب را برای خوانندگان جذاب می کنند.
در این میان بحث جلد کتاب از گذشته، بخشی از هویت بصری آن محسوب می شده است که البته در بازه های از زمان کمتر به آن پرداخته شده است.
ناشران و موسسات پیشرو در عرصه تبلیغات کتاب نیز هستند که در این زمان به اعتلای کتاب اهمیت ویژه ای می دهند و علاوه بر تولید محتوای با کیفیت و خواندنی به طراحی هویت بصری مطلوبی برای کتاب نیز دقت دارند.
از جمله این ناشران می توان نشر معارف را نام برد که به تازگی در تولید کتاب های ارزشمند و خواندنی، بنا به محتوای آن هویت بصری خوبی نیز برای جلد آثار تدارک دیده  است.
طرح جلد کتاب

این کتاب به بررسی شعار «دلم می خواد به تو چه!» و علت آن پرداخته و با استفاده از حدیث امام علی (ع) که فرموده اند:«چه شده است بر فرزند آدم که اینگونه فخر فروشی می کند که اول او آب گندیده ای و آخر او نیز لاشه و جسدی است» جلدی طراحی کرده که اسم کتاب را از دو جهت در بر می گیرد. این کتاب با اشاره به این حدیث با کنایه ای به گویندگان این شعار می گوید «به چه چیز افتخار می کنید«.

طرح جلد کتاب

شاید در نگاه اول متوجه موضوع کتاب نشوید ولی کمی دقت بیشتر شما را متوجه موضوع اصلی کتاب یعنی بررسی معضلات ازدواج سفید  می کند؛ البته این کتاب روایتی رمان گونه دارد و با نثری ساده پیام های خود را به مخاطب القا می کند.
روی جلد کتاب که یک صفحه سفید است یک پر سیاه به نشانه پر کلاغ که نشان از شومی دارد نقش بسته و این پر شبیه به آپارتمانهای امروزی شده که یکی از دلایل به وجود آمدن چنین زندگیهایی است.از طرفی پر کلاغ به عنوان قلم بر روی صفحه ای سفید نقش بسته که به عنوان بهانه اصلی افراد برای چنین زندگیهایی تصویر می شود. افراد برای توجیه این روش زندگی  از عدم خراب شدن صفحه سفید شناسنامه هایشان دم می زنند که طراح با ایجاد نقطه هایی سیاه و نامطلوب روی طرح مخالفت خود را با این دیدگاه اعلام کرده است. همچنین دو کلاغ نیز بالای آپارتمان در حال پروازند که به کنایه جانشین مرغهای عاشق شده اند.

طرح جلد کتاب

این کتاب طرح ساده ای دارد و به شکل چراغ ماشین پلیس در آمریکا طراحی شده است. از طرفی در دید اول این تصویر به شکل رژلبی با رنگ جیغ نیز دیده می شود.
طراح با استفاده از رنگ آبی در کلمه آمریکا  با استفاده از  بقیه عناصر تصویر به خوبی توانسته تداعی گر پرچم آمریکا باشد. به دلیل حساسیتهایی که روی اسم کتاب وجود دارد و روشنگر بودن طرح اهمیت زیادی داشته که استفاده از رنگهای صحیح به درک درست تر محتوا کتاب کمک کرده است.

طرح جلد کتاب

سادگی در عین گویایی. جلد کتاب بیانگر محتوای کتاب است. بررسی هالیوود؛ پوشاننده واقعیت توسط فریم های تصویر. تایپوگرافی این کتاب به خوبی نشان پوچی هالیود است که چیزی به مخاطبش نمی افزاید علاوه بر آن با عینکی سیاه به سیاه نمایی می پردازد و مخاطبان خود را از واقعیت دور می کند.
طرح جلد کتاب


این کتاب به روایت تاریخ جنگهای آمریکا با استناد به مدارک خود آمریکا می پردازد. در بخشی از این کتاب از زبان یکی از ژنرالهای آمریکا روایت شده است «ما در طول تمام سالهای تمدن آمریکا فقط 22 سال در جنگ مستقیم نبودیم». البته از این حرف می توان متوجه شد که در این بازه کوتاه نیز درگیر جنگ غیر مستقیم بوده اند.
کتاب با استفاده از سالهای جنگ آمریکا روی جلد کتاب، تصویر روی جلد بدن سیاهپوستی را حکایت می کند که با رنگ خون سالهای جنایات آمریکا را به تصویر می کشد و جای زخم تازه شلاق هایی که تاریخ آمریکاست  نشان از ادامه دار بودن این ظلم و ستم دارد.


منابع:
تسنیم
گپ گرافیک