تبیان، دستیار زندگی
برگزاری رویدادهای فرهنگیِ فاخر در مجموعه های جهانی یکی از خواسته های یونسکو است که سالانه آثار تاریخی و نفیس را با تائید کارشناسان خبره اش در فهرست میراث جهانی به ثبت می رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاخ گلستان «با اجازه یونسکو» فستیوال برگزار می کند؟

برگزاری رویدادهای فرهنگیِ فاخر در مجموعه های جهانی یکی از خواسته های یونسکو است که سالانه آثار تاریخی و نفیس را با تائید کارشناسان خبره اش در فهرست میراث جهانی به ثبت می رساند.

بخش هنری تبیان
کاخ گلستان

20 تا 29 مرداد یعنی کمتر از 10 روز دیگر، فستیوالی موسیقی در کاخ جهانی گلستان برگزار می شود. جلساتِ لازم برگزار شده، مجوزها تائید شده، بلیت ها فروخته شده اند و احتمالا در حال حاضر  انتخاب مکان برای جایگاه اجراکنندگان و مخاطبان در حال بررسی است، اما به نظر می رسد یک نکته را فراموش کرده اند...

این جا یعنی مکانی که قرار است مدت 9 شب فستیوال موسیقی برگزار کند، «کاخ جهانی گلستان» است؛ که در فضای سبزش، انتخاب چندانی برای ایجاد جایگاه و حضور مخاطبان ندارد! و احتمالا براساس آن چه تا کنون در این نوع فستیوال ها اجرایی شده است، حداقل باید برای حدود هزار نفر صندلی در این مکان چیده شود، اما در کجا؟ این اتفاق آن هم برای برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی حتی نفیس مورد جدیدی نیست.

حدود یک سال پیش نیز پس از اجرای ناهماهنگ یک گروه موسیقی، بحث ها و هشدارهای زیادی نسبت به این اتفاق در کاخ نیاوران مطرح شدند و حتی «محمدرضا کارگر» به عنوان مدیر اداره کل موزه ها نسبت به برگزاری این نوع رویدادهای فرهنگی موافقت کامل خود را اعلام کرد و در آن زمان  گفت، اگر هر اتفاقی برای هر بنای تاریخی که در آن ها چنین رویدادهای فرهنگی برگزار می شود رخ دهد، من مسئول آن هستم.

و حالا این اتفاق قرار است در کاخ جهانی گلستان رخ دهد، جائی که هر چند سالانه غرفه های نمایشگاهی زیادی مانند صنایع دستی و اقوام و عشایر در آن برگزار می شد، اما این بار قدمی بزرگ تر از همیشه برداشته و می خواهد فستیوالی9 شبه از موسیقی که دو گروه خارجی نیز در آن اجرا دارند، برگزار کند.

فرهاد عزیزی، رئیس پایگاهای جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، قبل از هر چیزی انجام این رویداد فرهنگی در کاخ جهانی گلستان را یک رویداد عالی ارزیابی می کند و به  معیارهای یونسکو نسبت به بناهای جهانی اشاره می کند که  «برگزاری رویدادها فرهنگیِ فاخر در مجموعه های جهانی یکی از خواسته های یونسکو به عنوان سازمان  آموزشی،  علمی  و  فرهنگی  ملل  متحد است که سالانه آثار تاریخی و نفیس را با تائید کارشناسان خبره اش در فهرست میراث جهانی به ثبت می رساند»

ایران نیز باید از جائی آغاز کند

«عزیزی» معتقد است، ایران نیز باید بر اساس این درخواست یونسکو از جایی آغاز کند و این شروع هرچند سال گذشته یا یکی دو کنسرت در تخت جمشید کلید خورده بود، اما بر اساس دیدگاه جدیدِ مسئولانِ میراث فرهنگی این یک آغاز جدید است.

وی با تاکید بر این که برگزاری این نوع برنامه ها در مکان های ثبت جهانی شده باعث سرزندگی بیشتر این بناهای جهانی و نفیس می شوند، اظهار می کند: رویداد فرهنگی را نمی توان در بناهای تاریخی و به خصوص ثبت جهانی شده ی کشور برگزار کرد.

او برگزاری این فستیوال را اقدامی خوب و مناسب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: برگزاری چنین رویدادها و فستیوال های فرهنگی که این مکان های تاریخی را در اختیار مردم نیز قرار می دهند، تائید یونسکو را نیز به دنبال دارد.

وی بیان می کند: اصولا این نهاد فرهنگی موافقت خود را با این اتفاقات اعلام می کند، چون برگزاری چنین برنامه هایی به گونه ای دارای وجوه مختلفی است و جزء ارزش های منحصربفرد هر بنا نیز مطرح می شوند.

«عزیزی» در ادامه همچنین با تاکید بر این که گروه های هنری که فستیوال های فاخر برگزار می کنند، می توانند برای معرفی آثار و بناهای تاریخی مورد استفاده قرار گیرند، برگزاری این نوع برنامه ها را آشتی مردم با بناهای تاریخی می داند.

او  اجرای برنامه های فاخر در مجموعه هایی مانند کاخ گلستان را همسو با آشنایی و آشتی مردم با این بناهای ارزشمند می داند و بیان می کند: ایجاد چنین شرایطی برای گروه های فرهنگی و هنری خوب است چون می تواند مردم را با ارزش های میراثی جهانی آشنا و به آن ها معرفی کند.

برگزاری این فستیوال در گلستان یک آزمون است

رئیس پایگاه های جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که برگزاری این نوع برنامه ها یک نوع تست زدن برای برگزاری چنین برنامه هایی در مکان های تاریخی است، اظهار می کند: تا کنون هر نوع برنامه ای در این زمینه برگزار شده، متفاوت با این رویداد فرهنگی بوده که قرار است در مجموعه کاخ جهانی گلستان برگزار شود؛ در این برنامه، تنظیمِ صدا، نور و  چیدمان و مکان مناسب برای انتخاب جایگاه جزو توافقاتی است که باید با رضایت طرفین برای برگزاری فستیوال مورد استفاده قرار گیرد.

او می افزاید:  برگزاری این رویداد قطعا طبق شرایط میراث فرهنگی برگزار می شود. مکان، فرکانس، صدا و نور و همه موارد باید در این زمینه تنظیم شوند و با یکدیگر هماهنگ باشند. تا کنون نیز یک سری جزئیات و مسائل در این زمینه به دست آمده اند.

حتما براساس تعهدات با میراث فرهنگی فستیوال برگزار می شود

وی با تاکید بر این که برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در بناهای مختلف تاریخی و با توجه به ارزشِ آن ها دارای یک سری شرایط خاص است، ادامه می دهد: اجرای کنسرت های موسیقی در بناهای تاریخی یک سری نگرانی هایی را به دنبال دارد، اما حتما در تعهدات و توافق هایی که دو طرف با یکدیگر دارند به موارد مختلف در این زمینه و با  هدف حفظ شان و فاخر بودن بناهای تاریخی توجه می شود.

عزیزی با تاکید بر  این که باید از جایی اجرای چنین رویدادهای فرهنگی در کشور آغاز شود و همیشه نمی توان با برگزاری این نوع اقدامات در بناهای تاریخی مخالفت کرد و در مقابل آن ها سرسختانه ایستاد، ادامه می دهد: شاید این نوع نگاه ها نسبت به بناهای تاریخی زیاد منصفانه نباشد.

به اعتقاد وی استفاده های مردم از این بناهای تاریخی می تواند ابعاد فرهنگی زیادی به دنبال داشته باشد، بنابراین بد نیست که میراث فرهنگی با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی به این نوع موارد نیز ورود پیدا کند.

او ابراز امیدواری کرد تا برگزاری فستیوال فرهنگی "بارانا" در کاخ جهانی گلستان بتواند یک فتح باب برای تهیه ی قوانین و مقررات مورد نیاز در این زمینه باشد.

نَفْسِ برگزاری رویدادفرهنگی در کاخ جهانی خوب است

سید محمد بهشتی ، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با تاکید بر لزوم ایجاد یک تعامل و همکاری میان برگزارکنندگان این نوع رویدادها و کارشناسان میراث فرهنگی که موظف به تائید یا رد برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در بناهای تاریخی و البته پس از بررسی کامل این نوع رویداد هستند، اظهار می کند: بالاخره باید نوع رویداد مشخص و با تحلیل شانیت رویداد، مکانِ تاریخی، فضا و ایجاد موقعیتِ مناسب برای این اقدامات تعیین شوند.

وی موسیقی را جزئی از میراث فرهنگی می داند و ادامه می دهد:  نفْس برگزاری این رویدادها در آثار تاریخی، بسیار خوب است از آنجایی که موسیقی نیز جزو میراث فرهنگی است، موسیقی و رویداد در یک کیفیت خوب عرضه می شود و آن اثر تاریخی در یک شکل موثرتر بر اذهان جامعه تأثیر می گذارد. ممکن است بسیاری از افراد تا کنون برای دیدن کاخ گلستان به این کاخ جهانی نرفته باشند، اما به بهانه ی دیدن این رویداد به آنجا می روند و این خود آغازی برای علاقه به دیدن بناهای تاریخی است.

او با اشاره به اجرای برخی ارکسترهای مجلسی در داخل فضاهای بسته تاریخی نیز می گوید: این موضوع هنوز در کشور ما عمومیت پیدا نکرده است، هنوز هنرمندان فکر می کنند از این اقدامات استقبال نمی شود، هرچند در سال های گذشته در نقاطی مانند سعدآباد و نیاوران رویدادهای موسیقی برگزار شده اند، اما در کاخ گلستان رویدادهای دیگر برگزار شده است، مانند جشن صدسالگی سینما، اما کنسرت خیر! تعاملات کارشناسی که درباره ی برگزاری چنین اتفاقاتی رخ می دهد، می تواند خیال همه را از بابت احتمال آسیب به بناهای تاریخی در برگزاری این نوع کنسرت ها آسوده کند


منبع: ایسنا