تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از کتاب «حجت چریک»، زندگی نامه شهید حجت الله نیکچه فراهانی و کتاب «رد پایی در رمل» خاطرات روزنوشت از تفحص شهدا لشکر 27 در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ردپایی از عشق در کتاب «حجت چریک»

گزارش اختصاصی تبیان از مراسم رونمایی دو کتاب دفاع مقدس

مراسم رونمایی از کتاب «حجت چریک»، زندگی نامه شهید حجت الله نیکچه فراهانی و کتاب «رد پایی در رمل» خاطرات روزنوشت از تفحص شهدا لشکر 27 در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

رضا شاعری - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
ردپایی از عشق در کتاب حجت چریک

مراسم رونمایی از کتاب «حجت چریک»، زندگی نامه شهید حجت الله نیکچه فراهانی، فرمانده گردان انصار الرسول لشکر 27 محمد رسول الله(ص) به قلم فاطمه وفایی زاده و کتاب «رد پایی در رمل» خاطرات روزنوشت از تفحص شهدا لشکر 27 «یادبود شهیدان علی محمودوند و مجید پازوکی»، عصر امروز با حضور سردار کاظمینی، سردار گلعلی بابایی، سردار احمد بیگدلی، سردار ریوندی، خانواده شهدا و دکتر محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ساختمان مرکز تبادل کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار گلعلی بابایی گفت: امروز رونمایی دو کتاب «حجت چریک» زندگی نامه سردار شهید،  به همت مرکز تبادل کتاب و موسسه فرهنگی هنری روایت 27بعثت برگزار شد. جا دارد در همین جا یادی کنیم از 10 شهید تفحص لشکر 27 محمد رسول الله(ص)، شهیدان عزیز موسوی، غلامی، حیدری، علیرضا شهباری، شهید زمانی، برادران صابری ، شهید سعید شاهدی و به خصوص شهیدان محمودوند و پازوکی که جان خود را در این راه ایثار کردند. کسانی که بعد از با همت و عشق به خانواده شهدا و برای شادی دل آن ها اقدام به تفحص ابدان مطهر شهدای جنگ تحمیلی کردند.

شهید محمودوند با وجود فرزند معلول در تفحص پیش قدم شد

این رزمنده دفاع مقدس با تاکید بر اینکه شهید محمودوند با تعهد بالا و جدیت برای تفحص به منطقه می رفت اظهار داشت: علی محمودوند با وجود اینکه فرزندش معلولیت جسمی داشت و نابینا بود برای تفحص پیش قدم شد. علی محمودوند می گفت: من خودم در والفجر مقدماتی دیدم که چطور رفقا و همرزمانم در کانال حنظله به شهادت رسیدند، خداوند به من لطف داشت و زنده ماندم. حالا وظیفه خود می دانم پیکر آن ها را تفحص کنم. برای همین فرزند معلولش را با خود به اندیمشک برد و شروع به کار کرد.

وی در ادامه با اشاره به بلاتکلیفی کشور در دوران آتش از پایان جنگ تا سال 69 گفت: پس از جنگ تمام  دغدغه ما در لشکر 27 بازگشت پیکر شهدا به وطن بود، سال 67 جنگ تمام شد، اما هنوز نیروهای نظامی در مرزها حضور داشتند، تا اینکه سال 69 نظامیان هر دو کشور به مرزهای بین المللی بازگشتند و تبادل اسرا صورت گرفت. در همان سال جنگ بین کویت و درگیری با عراق اتفاق افتاد به طوری که اختیار کردستان عراق از دست دولت این کشور خارج شد.

گلعلی بابایی



این نویسنده دفاع مقدس در ادامه افزود: بعد از جنگ برای نخستین بار گروه تفحص در منطقه کانی مانگا حضور پیدا کردند و تعدادی از شهدای والفجر 4 را بازگردانند. نوروز 71 با عده ای از بچه های اطلاعات و عملیات لشکر دوباره به منطقه رفتیم. ما در منطقه فکه شمالی و فکه جنوبی چند عملیات بزرگ انجام داده بودیم، از همین رو این موقعیت برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. مطمئن بودیم که حدودا 3000 شهید در فکه وجود دارد.

وی با بیان اینکه خط را در آن روز دور زدیم تا به نزدیکی محوطه جاده شنی برسیم خاطرنشان کرد: پایین خط به جایی رسیدیم که حدس می زدیم کانال کمیل و حنظله است. به علت گذر زمان بچه های اطلاعات کمی مردد شده بودند، اما نشان هایی از پیکر شهدا پیدا کردیم. از اطلاعات جعفر ربیعی که در این کانال اسیر شده بود هم استفاده کردیم.

شهید ورامینی اعتقاد داشت اگر من 10نفر مثل حجت داشتم دیگر غصه ای نداشتم. بعد از چاپ کتاب، رفقای شهید خیلی استقبال کردند حتی می توان جلد دوم خاطراتش را هم منتشر کرد

بابایی در ادامه افزود: بعد از بررسی ها رسیدم به منطقه ای که به قتلگاه معروف است، جایی که مرتضی آوینی به شهادت رسید. جایی که دیدیم پیکرهای شهدا بر روی زمین افتاده است و محشر عظمایی بود. ماحصل کار ما در آن منطقه تخلیه و بازگشت پیکر 2000تن از شهدا بود.

نویسنده کتاب همپای صاعقه تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند: « این جنگ حقیقتاً یك گنجِ تمام نشدنى است». برای نشان دادن ابعاد متعدد جنگ می توان فیلم ساخت، داستان نوشت. یکی از شیوه ها نیز روز نوشت خاطرات است. کاری که آقای منافی زحمت کشیدند و خاطرات روز نوشت خود را به کتاب تبدیل کردند. به نظرم جنگ را از هر زاویه ای ببینم برکت است.

وی افزود: چرا که با حرکات، رفتار و سیره شهدا آشنا می شویم و از آن بهره مند می شویم.  دفاع مقدس بستری است که از هر ژانر هنری می توان وارد شد و تولید داشت. یکی از این راه ها انتشار کتاب است. البته باید در این زمینه ذوق و سلیقه و حتی جرات داشت.

وی در پایان گفت: این کتاب برش هایی از دلتنگی ها جوانانی است که در آرزوی تفحص همرزمانشان هستند. گاهی برای اینکه پیکری پیدا نمی کردند به اهل بیت متوسل می شوند و سختی های این راه را به جان می خرند. سختی هایی مانند شهادت دوستانشان در میدان مین که حقیقتا بعد از جنگ دیدن این شهادت بسار سخت تر است.

برادر حجت فراهانی



حجت عراقی فرمانده گردان انصار الرسول(ص)

در بخش دیگری از این برنامه برادر شهید نیکچه فراهانی گفت: حجت سال 59، یک هفته قبل از شروع جنگ به کردستان رفت و مشغول خدمت شد. در آن جا عملیات چریکی انجام می داد و بارها وارد خاک عراق شده بود. به طور مثال عامل بمب گذاری نماز جمعه را که از کشور گریخته بود، در عراق به درک واصل کرد. در جوانرود جز گروه عملیات بود و به حجت عراقی و حجت چریک معروف شد.

این برادر شهید با بیان خاطره ای از زبان شهید ابراهیم همت در خصوص سردار شهید فراهانی ادامه داد: حاج همت حجت را فرمانده تیپ 5 رمضان گمارد. پس از انحلال تیپ رمضان، حاج همت حجت را به فرماندهی گردان انصار الرسول(ص) منصوب کرد. عباس ورامینی می گفت: یک روز که شهید فراهانی از اطلاعات و عملیات برگشته بود، وقتی وارد مقر فرماندهی شد حاج همت رو به حجت گفت: « حجت حمام بودی!؟» حجت هم گفت نه! حاج همت گفت: «خیلی نورانی شدی،حتما شهید می شوی».

وی در پایان صحبت هایش گفت: شهید ورامینی اعتقاد داشت اگر من 10نفر مثل حجت داشتم دیگر غصه ای نداشتم. بعد از چاپ کتاب، رفقای شهید خیلی استقبال کردند حتی می توان جلد دوم خاطراتش را هم منتشر کرد.

محمد حسن منافی

اولین تفحص گر عالم حضرت زینب(س) بود

در ادامه این برنامه محمد حسن منافی نویسنده کتاب «رد پایی در رمل» در خصوص چگونگی نگارش این کتاب خاطرنشان کرد: بعد از جنگ شهید علی محمودوند فرمانده گروه تفحص و شهید مجید پازوکی جانشین او بود. هر روز خاطرات روزمره بچه های تفحص را از صبح تا شب، با هدف تبیین حالات این جوانان برای  مردم یادداشت می کردم.

همرزم شهید محمودوند در ادامه افزود: علی اقای محمودوند همیشه تاکید داشت که حتی 1 دقیقه هم نباید فضای معنوی تفحص را از دست بدهیم. کار تفحص، کاری زینب وار است. اولین تفحص گر عالم حضرت زینب(س) بود.

وی افزود: پیش از کتاب های زیادی در خصوص پیدا شدن شهدا نوشته شده بود اما از فعالیت ها و حالات رزمندگان در حین تفحص کمتر نوشته شده بود. شهید محمودوند در 22 بهمن 1375 در حین تفحص به شهادت رسید و به خاطر علاقه ای که بچه ها به مجید پازوکی داشتند، شهید پازوکی فرمانده تفحص شد. اما همه ما یقین داشتیم او هم به شهادت می رسد که در مهر ماه 80 شهید شد.

در پایان این مراسم از نویسندگان این آثار و خانواده شهید نیکچه فراهانی تقدیر به عمل آمد.