تبیان، دستیار زندگی
در پی انتشار هفته نامه «یالثارات» پس از توقیف در روز دوشنبه، 11 مرداد این نشریه امروز منتشر شد؛ در سرمقاله امروز این هفته نامه که محمدصادق کوشکی آن را نوشته همچنان با ادبیات توهین آمیز هنرمندان را خطاب قرار داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله یالثارات به «فروشنده» و «حسینی»

در پی انتشار هفته نامه «یالثارات» پس از توقیف در روز دوشنبه، 11 مرداد این نشریه امروز منتشر شد؛ در سرمقاله امروز این هفته نامه که محمدصادق کوشکی آن را نوشته همچنان با ادبیات توهین آمیز هنرمندان را خطاب قرار داده است.

فرآوری: علی احمدی- بخش سینما و تلویزیون تبیان
حمله یالثارات به «فروشنده» و «حسینی»

هفته نامه یالثارات الحسین به دنبال مطلبی که در هفته گذشته درباره جشن سینمایی حافظ منتشر کرده بود و تیتر نادرست آن مطلب؛ از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و لغو مجوز شد اما جالب اینجاست که این هفته نامه شماره جدید خود را امروز چهارشنبه 13 مرداد منتشر کرده است.
در این شماره یالثارات عباس شعبانی (نویسنده یکی از مقاله ها) با تایید مطلب هفته گذشته نشریه یالثارات تاکید کرده است که جشن حافظ موقعیت بسیار خوبی بود که در نهایت به نمایشی از والنگاری رفتاری و اجتماعی و پوششی در سینمای ایران بدل شد. سینمایی که قرار بود ابزاری برای توسعه اجتماعی اخلاق باشد و بر همان مدار دیاثت فرهنگی همچنان می گردد و به قله های تازه ای در حوزه جشنواره های سیاه خارجی دست پیدا می کند.
همچنین در مطلبی با عنوان «هنر دوگانه سوزی؟!» به قلم ایمان احمدی، شهاب حسینی را دوگانه سوز و در پی مراحل اداری سفر به آمریکا دانست و انتقادهای هفته گذشته شهاب حسینی به یالثارات را به دلیل آن دانست که «امور اداری دوگانه سوز شدن او سریع تر انجام دهد».
همچنین در این یادداشت او را به خاطر دریافت بودجه فیلم فروشنده از دختر امیر قطر، پیشاپش عضوی از داعش دانسته است!

دیگر تیترهای صفحه اول این هفته نامه به شرح زیر است:

غیرت را با فروشنده؛ خواهند فروخت
عریانی جشن حافظ کیلویی چند؟!
رسوایی سینما را با خود برد
شکایت حوزه های علمیه از وزیر ارشاد به خاطر جشن مفتضح حافظ
هجمه می کنند تا دهان ها را ببندند
باید به تکلیف شرعی عمل کرد
به دنبال توهین مجدد روزنامه یالثارات هنرمندان به این اتفاق واکنش نشان دادند:

واکنش ها ادامه دارد...

* پس از انتشار شماره امروز «یالثارات»، جامعه صنفی تهیه کنندگان نامه ای را منتشر کرد که در متن آن آمده است:

بی ادب تنها نه خود را داشت بد
 بلک آتش در همه آفاق زد...

باز گستاخان ادب بگذاشتند
 چون گدایان زله ها برداشتند

جامعه صنفی تهیه كنندگان سینماى ایران ضمن محكوم نمودن  تكرار این اهانت بزرگ و بى حرمتى به مقام والاى هنر و هنرمندان سینماى ایران اعلام میدارد این حرکت شرارت بار جز انتشار بداخلاقى و زمینه سازى براى ترویج فضاى ناصواب که تنها آرامش وامنیت جامعه را نشانه رفته است دلیل وبرهانى نخواهد داشت !
بانیان این رفتارها به دنبال ایجادشرایط مطلوب  برای اظهار وجود جریانات رنگ باخته ، شناخته شده ، قانون گریز ومردم ستیز... بوده وهستند . "امیدواریم مراجع قضایى همچون موارد مشابه در خصوص مورد مذكور(نشریه یالثارات)برخورد قاطع نموده واجازه ندهند این هنجار شکنی ها دوباره وچند باره صورت پذیرد وخدای ناكرده شكل عمومی پیدا كند ، چراكه این حرکت شنیع و بی شرمانه نه تنها خلاف ادب و اخلاق بلکه نقض مسلم حریم وحرمت انسانى واجتماعى هزاران هنرمند ومصداق صریح زیرپانهادن قوانین وقراعد شرعی وحقوقی است.
خوب میدانیم مساله تنها تیتر یك نشریه نیست بلكه عناد وعداوت جریان فكری پشت آن با هنرمندان شریف جمهوری اسلامى ایران است . باتوجه به وضعیت کنونی منطقه و جهان درست در زمانی كه وجود مقتدرمسئولان امنیتى كشور که فخر هرایرانی ست امنیت حوزه سرزمین ایران راتضمین کرده است ، آیا رواست که حوزه روانی مردم را با رفتارهای ناپسند و غیرمسئولانه دچار تشویش کنند !؟
برخورد قاطع  و عاجل مسئولان قضایی منطبق با قانون در حمایت از اقدام درست و به جاى مسئولان فرهنگی امنیت داخلی را تضمین خواهد نمود ،چرا که از تداوم قانون ستیزى و روند نهادینه شدن رفتارهاى غیراسلامى وانسانى باکاربرد واژه های زشت و قبیح در رسانه های کشور جلوگیری می شود.

بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَ رْضُ
* رامبد جوان، طی یادداشتی نسبت به توهین نشریه «یالثارات» در صفحه اجتماعی خود نوشت: چند روزیه كه اوقاتم تلخه. تلخه چون فحش دادن و ركیك حرف زدن و خشونتهاى مختلف داره تبدیل به یك رفتار قانونى و مدنى مى شه. از خیلیها كه توى فضاى مجازى از هیچ ركاكتى دریغ نمى كنن تا اونهایى که توى خیابونا حتى براى یه بوق وقاحت و خشونت رو مى تونن به اوج برسونن. تا آقایان در یالثارات به عنوان یك نشریه ى رسمى و به ظاهر حافظ ارزشهاى مهمى مثل انقلاب، جنگ، شهدا و.... و هر چیزى كه این مملكت و مردم عزیزش بهش تكیه مى كنن و مى بالن. باورم نمى شه كه چقدر مى شه وقیحانه و رسمى در برابر چشم زن و بچه و جوون این مملكت ركیك و زشت حرف زدن رو به نمایش گذاشت.اى روزگار...!!!
از بزرگتراى این سرزمین خواهش مى كنم بزرگترى كنن و به این وضع ترسناك پایان بدن چون انگار قانون هم كارى ازش برنیومده. یادمون نره ما همیشه شهره بودیم به كلى خصلت خوب و زیبا كه ادب و احترام و حجب و حیا از مهمترین اونهاست.

حمله یالثارات به «فروشنده» و «حسینی»


 *حامد بهداد در یادداشتی آورده: « ... ما به خاطر كم فرهنگى و سهل انگارى، كیارستمى را برایگان از دست داده ایم. اینكه ما سینمایی ها و هنرى ها و دیگر اقشارِ فرهنگىِ جامعه ، مقام و افكارِ امثال  كیارستمى را دریابیم و با خود بپنداریم كه سهل انگارى ِ گاهاً رایج ، در پزشكى ممكن است از  مردم عادى گرفته  تا  كیارستمى ها را  به كام مرگ بكشاند و هیچ كك شان هم نگزد  خشم ایجاد مى كند. چرا نمى كند ؟ معلوم است فریاد مى زنیم. اعتراض مى كنیم. گریه مى كنیم. پیگیرى مى كنیم. خشم، همین فرایند است. آدمى را به عكس العمل وامی دارد. بخوانید برخى از همین قماشِ درس خوانده و بالاترهاشان، در برائت از خود، علیهِ اعتراضِ ما، در فضاى مجازىِ مهرجویی و دیگرانمان چه مى نویسند. جز فحش ِناموس و حرف ركیك و لجن نمى بینید. باز این خوب است. جدّى تر هاشان مى گویند زین پس هنرمندان را جراحى  نكنیم .ادلّه را باش. دو غاز و نیم بالا مانده. گر چه متعجب نمی شوم و فرقى هم نمی بینم میانِ  فحاشىِ یالثارات و افكارِ این یكى ها. هر دو غیر انسانى است.  عادت داریم.  همین انتظار هم مى رفت. اینبار نه فقط از جامعهء تحصیلكردهء پزشكى، كه از تمام جوامع ، در این كشور ، بخاطر آمارِ بسیارِ دروغگویی و خیانت و طلاق و فقرِ همه جانبه و اخبار بد و اختلاس و دزدى و تصادف و جرم و  جنایت و فساد ، همه گرفتارِ خشم هستیم و صد البته بیگناه. بنا بر این سرزنشِ واكنش بر همه  یكسان است.  فقط نكته اینجاست كه ، اگر بعد از این كوتاهى و بى حرمتى، كه در حق كیارستمى شده، عذر خواهى نمی شود، ما هم خاموش نمی شویم. ما از  دردِ نبودِ كیارستمى مى گوییم  و در عوض ، بجاى  دلجویی ، از طرفِ جامعهء پزشكى به فساد و فسق و فجور متهم مى شویم . چه تفاوتى است میان ِآنها با یالثارات؟ یالثارات  به سینمایی ها الفاظِ متعفّن گفت  و پزشكان هم فاسد و روانى و معتاد نامیدند  و صنعتى سنتى كردند  و ارشاد و خانه ء سینما هم  تماشا. لطفاً بفرمایید از طرف ما به آنها بگویید یا حرمت رفته را ،  و  یا اینكه آقاى كیارستمى را به ما بازگردانند. و در انتها اگر فضیلتى در خود سراغ دارند، فراهم كرده با سینماى ایران به ادب بنشینند و گفتگو كننده ظاهر شده ، جور بكشند و محنت ما را نیم و كم كنند و حرف دلمان را بشنوند. والسلام»

از حرف حساب سینماگران استقبال می کنیم

عبدالحمید محتشم مدیرمسئول "یالثارات" درباره انتشار مجدد این روزنامه گفت: «برای انتشارات یاالثارات مجوز قضایی انتشار موقت داریم و این مجوز از دادگاهی است که مافوق نهادی مثل هیات نظارت بر مطبوعات است. از هیچ نهاد قضایی در مورد شکایت سینماگران به ما اطلاعی داده نشده است و ما استقبال می کنیم این افراد اگر حرف حسابی دارند، به دور از حواشی رسانه ای به ما بزنند و ما نیز پاسخگو خواهیم بود.»


منابع: ایلنا/ روزنامه صبا/ خبرگزاری دانشجو