تبیان، دستیار زندگی
پوستر جشنواره نمایش عروسكی که توسط «مرضیه سرمشقی» نمایشگر عروسکی طراحی شده است، شامگاه 11 مرداد در خانه عروسک رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستر جشنواره نمایش عروسکی رونمایی شد

پوستر جشنواره نمایش عروسكی  که توسط «مرضیه سرمشقی» نمایشگر عروسکی طراحی شده است، شامگاه 11 مرداد در خانه عروسک رونمایی شد.

پوستر جشنواره نمایش عروسکی

در این برنامه هنرمندانی مانند بهرام شاه محمدلو، حمید جبلی، هما جدی کار، هنگامه مفید، یوسف صدیق، مریم سعادت، دنیا فنی زاده، یوسف صدیق، آزاده پورمختار، حمیدرضا اردلان، مرضیه محبوب، راضیه برومند، آناهیتا غنی زاده و ... در کنار مدیرانی چون علی مرداخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی مدیر جدید تئاتر شهر حضور داشتند و پوستر جشنواره را امضا کردند.

مرضیه برومند دبیر جشنواره با ابراز خرسندی از دورهمی هنرمندان در خانه عروسک گزارشی از آمار آثار رسیده به جشنواره ارائه کرد.

وی همچنین از ارتقای سطح کیفی نمایش های شرکت کننده در این دوره از جشنواره افزود: امسال جشنواره خیلی خوبی خواهیم داشت چون سطح کارها خیلی بالاست.

برومند با اشاره به گردهمایی سه روزه گروه های شهرستانی در خانه عروسک یادآور شد: امسال بیشتر در جریان مشکلات گروه های عروسکی قرار گرفتیم . گروه های شهرستانی به مدت سه روز در کارگاه های آموزشی حضور داشتند و فیلم آثارشان را در کنار یکدیگر دیدیم و اگر کارگردانی میل داشت پیشنهاداتی را بابت بهتر شدن کارش به او ارائه کردیم.

 او همچنین برای پیمان شریعتی مدیر اجرایی جشنواره که هفته گذشته به عنوان مدیر مجموعه تئاترشهر منصوب شده است، آرزوی موفقیت کرد و افزود: امیدوارم او همچنان در کارهایش بدرخشد. هر چند وظیفه مرکز هنرهای نمایشی حمایت از تئاتر عروسکی است، اما وظیفه ما هم این است که آثار خوبی اجرا کنیم که مخاطب داشته باشد.

 بهروز غریب پور دیگر هنرمند تئاتر نیزبا گرامیداشت  یاد سه نمایشگر فقید عروسکی؛ اردشیر کشاورزی، کامبیز صمیمی مفخم و جواد ذوالفقاری افزود: هرچند آنها به صورت فیزیکی در میان ما نیستند اما یادشان با ماست. 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: هر تمدن فرهنگی که نمایش عروسکی را جدی نگیرد، محکوم به سقوط است. اگر تمدن های بزرگ ما هنوز پایدارند، به این دلیل است که می دانستند عروسک همزاد بشر است و بی توجهی به آن، بی توجهی به بزرگ ترین دستاوردهای بشری است.

غریب پور خواستار اصلاح نگاه  سیستم دولتی به تئاتر عروسکی و بودجه آن شد و اضافه کرد: این تلقی سطحی است که عروسک را وسیله ای بی ارزش بدانیم و فکر کنیم هنرمندان عروسکی کاری سطحی و ساده انجام می دهند و من همیشه به این طرز تلقی اعتراض داشته ام.

وی با تأکید بر اینکه باید بودجه ای متناسب با شأن و جایگاه تئاتر عروسکی به آن اختصاص پیدا کند، خطاب به دولتمردان گفت: اسپیلبرگ با اتکا به جهان انیمیشن توانست آثار موفقی را بیافریند. اگر انیمشین و نمایش عروسکی نبود، فیلمی مانند «ای تی» ساخته نمی شد و مسوولان هم اگر بودجه متناسبی به نمایش عروسکی و انیمیشن اختصاص ندهند، هالیوود داستان های قرآنی ما را خواهد ساخت.

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز با ابراز خرسندی از جایگاه نمایش عروسکی ایران گفت: امروز هنرمندان تئاتر عروسکی قله های این هنر را فتح کرده اند و این سرمایه ای است که هر کشوری به راحتی به دست نمی آورد.

شفیعی با تقدیر از پیگری مرضیه برومند باری حل مشکلات گروه های شرکت کننده در جشنواره اضافه کرد: برومند فقط به فکر خودش نیست بلکه از خودش گذشت و به جای اینکه نمایشی را اجرا کند که قطعا برایش آورده مالی بسیار بیشتری  می داشت، وقت خود را به برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی اختصاص داده و پیگیری های خوبی هم برای افزایش امکانات سخت افزاری این نمایش انجام داده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی، برگزاری جشنواره ها را بهانه ای برای جلب مخاطب بیشتر و کمک به تولیدات بهتر دانست و افزود: طبق قرارهای قبلی حتما پیگیر اجرای عمومی تمام کارهای جشنواره خواهیم بود.

شفیعی خطاب به شریعتی مدیر جدید تئاتر شهر گفت: باید اجرای نمایش عروسکی در برنامه اجراهای مجموعه تئاترشهر پررنگ تر شود و حتما از اجرای عمومی این نمایش ها حمایت مالی خواهیم کرد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد مرضیه برومند بعد از برگزاری جشنواره، یک نمایش بزرگ عروسکی را به صحنه بیاورد چون تئاتر عروسکی هم نیازمند اثری مانند «شهر موش ها» است که مخاطب گسترده داشته باشد.

شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک با شعار«آسمان عروسکها آبی است» یکم تا هشتم شهریورماه در تهران برگزار می شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .