تبیان، دستیار زندگی
: شما می توانید با دانستن نیازهای امروز افراد، سطح تخصص و مهارت خود را در جهت ارائه یک تجربه آموزشی معنا دار و مفید به مخاطبان خود بالا ببرید. اگر افراد بتوانند در طول آموزش خود آن را با زندگی واقعی پیوند بزنند مطمئنا نتیجه بهتری کسب خواهند کرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (3)

شما می توانید با دانستن نیازهای امروز افراد، سطح تخصص و مهارت خود را در جهت ارائه یک تجربه آموزشی معنا دار و مفید به مخاطبان خود بالا ببرید. اگر افراد بتوانند در طول آموزش خود آن را با زندگی واقعی پیوند بزنند مطمئنا نتیجه بهتری کسب خواهند کرد.


به منظور ایجاد یک تجربه آموزش الکترونیک معنادار هرگز قدرت بازخورد را دست کم نگیرید. بازخوردها به ویژه برای مخاطبانی که به دنبال معنا و مفهومی واقعی در دوره های آموزش الکترونیک هستند، بسیار مهم تلقی می شوند چرا که دانستن سطح عملکرد، اعتماد به نفس افراد را بالا می برد.

مخاطبان خود این اطمینان را بدهید که در طول دوره بازخوردهای آن ها را سریع و دقیق بررسی می کنید و پاسخگوی نیازهایشان هستید. همچنین براساس همین بازخوردها می توانید میزان درگیر بودن یادگیرندگان با دوره آموزشی را بسنجید.

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (3)

بدون شک، رایج ترین راه برای یادگیری چیزی نیست به جز: "تکرار، تکرار و تکرار هر چه بیشتر محتوا." اما چه کسی می خواهد از طریق یک روش یکنواخت و خسته کننده و به قول معروف طوطی وار به یادگیری بپردازد. برقراری ارتباط بین زندگی واقعی افراد و دانش، در می تواند این فرصت را در اختیار یادگیرندگان قرار دهد تا مطالب را عمیقا درک کرده و آن ها را به حافظه بلند مدت خود بسپارند.

این دقیقا همان چیزی است که آموزش الکترونیک معنادار (Meaningfulness) در دل خود دارد. فرایند یادگیری آموزش الکترونیکی بدین گونه است که یا از طریق آن به عنوان کردن دانش جدید می پردازیم که مفهوم بالقوه و معناداری مد نظر باشد و یا به مطرح کردن موضوعی پرداخته می شود که افراد پیش از آن اطلاعاتی در مورد موضوع مورد نظر داشته و آموزش الکترونیکی به تکمیل آن می پردازد.

در دو مطلب قبل به ارائه 7 نکته در خصوص تمرکز ماندن در فرایند یادگیری از راه دور پرداختیم

در مطلب اول تحت عنوان: آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟ (1)می خوانیم:

1. برنامه بریزید و به برنامه خود پایبند باشید.
2. تعیین کردن مهلت (Deadline)
3. نگهداشتن هدف نهایی در ذهن
4. نمودار کردن و نظارت کردن بر عملکرد در فواصل منظم

در مطلب دوم تحت عنوان: آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟ (2) می خوانیم:

5. تعامل بیشتر با فراگیران دیگر
6. استفاده مناسب از ابزارهای آنلاین
7. از تکنیک های افزایش تمرکز که " برای شما کار می کند" استفاده کنید.
و در ادامه سه نکته نهایی عنوان شده است:
8. یادگیری را به زندگی خود متصل کنید.


اتصال و ارتباط آنچه که فرد می آموزد با زندگی روزمره یا کار باعث می شود تا اطلاعات به دست آمده معنادار شود و همچنین مفید!! اگر شما مورد فوق الذکر را به کار گیرید "معنا" خلق کرده اید و این موضوع به طور اتوماتیک فرد را کنجکاو می کند تا به آنچه که در حال آموختن آن است حس مثبت داشته باشد و بچسبد! این یک تمایل انسانی است که از آن استفاده می کنید.

انسان ها به عوامل مفید و معنادار در زندگی علاقه مندند. به دست آوردن اطلاعاتی که در زندگی روزمره قابل استفاده است امکان بحث با دیگران در آن زمینه را می دهد و یا با آنچه که آموخته اید می توانید به دیگری کمک کنید تا بتوانید یک "اجماع" بین زندگی واقعی و یادگیری آنلاین ایجاد کنید و در نهایت نتیجه آن خلق "معنا" می کند. ( معنا در اینجا ترجمه کلمه Meaningfulness است که در فرایند یادگیری بسیار به آن توجه شده.)


این روش یک روش بسیار مفید برای کمک به یادگیرندگان است تا الهام گیرند و در طول دوره آموزش الکترونیکی یا آموزش از راه دور خود با انگیزه به ادامه روند بپردازند.


9. شرکت در گروه های مطالعه

مطالعه کردن در گروه یک راه فوق العاده برای درگیر شدن با موضوع مورد مطالعه است. عموما این گروه ها دارای یک موضوع مورد مطالعه واحد هستند و ممکن است به صورت آنلاین تشکیل شوند و با هم بحث کنند یا به صورت واقعی عمل کنند. با هم کار کردن نه تنها برای افراد الهام بخش است و سطح تعهد آن ها را بالا می برد بلکه به آن ها کمک می کند تا موضوع را بهتر درک کنند.

مطالعه کردن در گروه یک راه فوق العاده برای درگیر شدن با موضوع مورد مطالعه است. با هم کار کردن نه تنها برای افراد الهام بخش است و سطح تعهد آن ها را بالا می برد بلکه به آن ها کمک می کند تا موضوع را بهتر درک کنند.

فراگیران ممکن است یک بخش بسیار کوچکی از مطلب را بهتر از بقیه گروه درک کرده باشند و به توضیح آن برای سایر افراد بپردازند. وضع مقرراتی مانند پاسخگویی به سوالات دیگر اعضای گروه و تلاش برای از بین بردن شک و شبهه برای هم گروهیها، در نهایت به نفع همه اعضای گروه است.

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (3)

10. ایجاد تغییراتی ساده در شیوه زندگی

توصیه هایی که در ادامه می آید شاید چندان به آموزش از راه دور ارتباط مستقیم نداشته باشد اما تحقیقات نشان داده در استفاده از یک دوره آموزشی بسیار موثر بوده است.

تغییرات کوچک و ساده ای در شیوه زندگی خود ایجاد کنید و بهتر بیآموزید. صبحانه را از دست ندهید! روزانه چند دقیقه ای را به ورزش اختصاص دهید، آب کافی بخورد و خواب مناسب داشته باشید!

تغییرات کوچک و ساده ای در شیوه زندگی خود ایجاد کنید و مشاهده کنید که بهتر می آموزید و انگیزه دارید. شب دیر نخوابید، صبحانه را از دست ندهید! صبحانه ای سالم بخورید، روزانه چند دقیقه ای را به ورزش اختصاص دهید، آب کافی بخورد و خواب مناسب داشته باشید! فراگیران با رعایت موارد فوق الذکر می توانند در طول دوره با انگیزه و علاقه مند باقی بمانند.

در نهایت فراموش نکنید که شما باید از زندگی خود لذت ببرید و هر آنچه که می کنید برای بهبود و ایجاد آرامش در زندگیتان است پس اگر به سلامتی خود اهمیت دهید موفق تر خواهید بود.

ادامه دارد...

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت اول

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت دوم

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت سوم

منابع
10 Ways To Keep Oneself Productive And Focused ? EMILY CONNOR ?
www.elearningindustry.com
How To Create A Meaningful eLearning Experience

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: فائزه خاموشی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی