تبیان، دستیار زندگی
گلیم نقش برجسته مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلیم نقش برجسته ، سوغات اصیل ایلام

گلیم نقش برجسته ، مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است.

به گزارش تبیان از ایرنا، صنایع دستی که به طور معمول نوع آن را مواد اولیه و طبیعی در دسترس مردم هر منطقه مشخص می کند در استان ایلام بیشتر شامل زیراندازهای سنتی است که از چند هزار سال پیش بدست زنان و مردان هنرمند و سخت کوش این استان بافته می شده است.

title


سابقه طولانی از زندگی عشیره ای مبتنی بر اقتصاد شبانی در این استان باعث شده مواد اولیه شامل پشم گوسفندان به وفور در دسترس قرار گیرد و منجر به رشد و رونق دست بافته های سنتی شود.
نخستین صنایع دستی این استان یک زیرانداز حصیری ساده متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و زمان اهلی کردن بز و گوسفند است که در تپه علی کش شهرستان دهلران یافت شده است.
هم اکنون پس از گذشت هزاران سال دست بافته های سنتی با وجود تغییر، تحول و تکامل طرح و نقش کماکان در این استان با همان شیوه های سنتی و با استفاده از مواد اولیه طبیعی تولید می شود و نقش مایه های اصیل آنها که بر گرفته از آداب و رسوم و اقلیم این استان است نشانه فرهنگ و هویت هزاران ساله مردم این استان است.
با این وجود و در حالیکه گرایش به محصولات صنایع دستی روزبروز در حال افزایش است جای خالی صنایع دستی در چیدمان منازل و همچنین در صادرات غیرنفتی کشور احساس می شود.

 گلیم نقش برجسته مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام می گوید: هشت هزار صنعتگر در این استان در 33 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند که حدود نیمی از آنها به تولید گلیم نقش برجسته اشتغال دارند.
حمید بختیاری افزود: گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است.
به گفته وی، جدید و امروزی بودن گلیم نقش برجسته و زیبایی تلفیق هنر گلیم بافی با فرش بافی، استفاده از رنگ ها و نقوش زیبای ایرانی، ارزان بودن نسبت به فرش، گلیم و جاجیم و سبک بودن و موارد استفاده های زیاد از مهمترین عوامل اهمیت و جذابیت گلیم نقش برجسته است.
وی اظهار کرد: این محصول هولوگرام سوغات ملی دریافت کرده و بعنوان سوغات و برند اختصاصی استان ایلام ثبت شده و ایلام به عنوان استان ابداع کننده گلیم نقش برجسته می تواند مکانی جدید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد بازار باشد.
بختیاری یادآور شد: گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی در این استان است.

 نبود شبکه فروش مهمترین مشکل صنایع دستی ایلام
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام فروش را موتور نقدینگی و چاره ساز اصلی تولید اعلام کرد و گفت: نبود شبکه فروش محصولات مهمترین مشکل بخش صنایع دستی در این استان است.
بختیاری اضافه کرد: بازاریابی، ایجاد بازار و صادرات محصولات صنایع دستی در این استان رویه مشخصی نداشته و تولید کننده نیز توان تولید و فروش به صورت همزمان را ندارد.
وی افزود: ایجاد بازار و شبکه فروش از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است و باید در این زمینه اقدام جدی انجام شود.

 بیمه صنعتگران ایلامی از سال 92 تاکنون متوقف شده است
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران این استان از سال 92 تاکنون متوقف شده است.
بختیاری با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران استان از سال 89 تا 92 انجام شده است، اظهار کرد: از مجموع هشت هزار صنعتگر این استان در این مدت 528 نفر بیمه شده و حدود یک هزار نفر نیز اکنون متقاضی دریافت خدمات بیمه ای هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه صنعتگران متقاضی زیادی خواهان بیمه شدن هستند اما بدلیل محدود شدن ظرفیت استان امکان بیمه کردن آنها وجود دارد.
بختیاری تاکید کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت و طاقت فرساست و باید زمینه بیمه شدن صنعتگران این حوزه فراهم شود از طرفی محصولات صنایع دستی برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند و صنعتگران این حوزه باید به سمت تولید محصولات بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان حرکت کنند.

 کاربری امروزی و طراحی مناسب صنایع دستی از ضروریات جذب بازارهای جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز گفت: تولید دستی و سنتی به همراه ًکاربری امروزی و طراحی مناسب و بروز از ضروریات اصلی جذب بازارهای جهانی و موفقیت در تجاری سازی صنایع دستی است.
عبدالمالک شنبه زاده با اشاره به افزایش روز افزون گرایش به صنایع دستی اصیل در جهان افزود: صنایع دستی باید بر اساس سفارش، علاقه و سلیقه مشتریان تولید شود.
وی یادآور شد: صنایع دستی با روح و روان انسان ارتباط دارد به همین دلیل گرایش فطری به سمت این هنر اصیل همواره وجود دارد اما باید در زمینه کاربردی کردن صنایع دستی مطابق با سلیقه و نیاز زندگی امروزی تلاش کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با بیان اینکه تولید کنندگان صنایع دستی تنها وظیه تولید را بر عهده دارند و نباید دغدغه طراحی، فروش و بازاریابی را داشته باشند، گفت: به این منظور نیازمند ورود بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنایع دستی هستیم.
شنبه زاده تاکید کرد: به همین منظور دولت نیز از متقاضیان بخش خصوصی که تمایل ورود به حوزه های مختلف صنایع دستی اعم از ایجاد کارگاه، فروشگاه مواد، کارگاه های شور و پرداخت، فروشگاه صنایع دستی و بازاریابی داشته باشند، حمایت کرده و تسهیلات کم بهره تا سقف یک میلیارد ریال به آنها پرداخت می کند.

 صنایع دستی در سبد صادرات غیرنفتی قرار گیرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه صنایع دستی می تواند در سبد صادرات غیرنفتی کشور قرار گیرد، افزود: گرایش به محصولات صنایع دستی در جهان روز بروز در حال افزایش است.
شنبه زاده اظهار کرد: ارزان بودن، فراوانی و قابل دسترس بودن مواد اولیه بومی و قابل انتقال بودن نحوه ساخت از مهمترین ویژگی های صنایع دستی است و بر خلاف دیگر صنایع، با کمترین سرمایه امکان اشتغالزایی بالایی نیز در این حوزه وجود دارد.
وی تاکید کرد: صنایع دستی در اعتقادات، باورها و اندیشه ها ریشه دارد و بعنوان هنری کاربردی و میراثی ارزشمند از گذشتگان به ما رسیده است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی به دو دسته ملموس و ناملموس تقسیم می شود، ادامه داد: صنایع دستی از این نظر وجهه خاصی دارد و در هر دو دسته میراث فرهنگی ملموس و ناملموس قرار می گیرد.
شنبه زاده یادآور شد: صنایع دستی بدلیل باورها و اعتقادی که پشت آن قرار دارد، کاربرد و نوع ساخت در دسته میراث معنوی نیز قرار می گیرد.
استان ایلام با پیشینه زندگی روستایی و عشایری دارای صنایع دستی منحصربفردی است که بروز و کاربردی کردن آنها می تواند به رونق این صنعت و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و توسعه صادرات صنایع دستی کمک کند.


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .