تبیان، دستیار زندگی
خدا در تمامی لحظات، پشتیبان و نگه دار ماست. قطعاً لحظات بسیاری را به یاد می آورید که در اوج ناامیدی، نیرویی ما را حمایت کرده است. پس نگران چه هستید وقتی که عظیم ترین نیروها شما را حمایت می کند؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی همچنان ادامه دارد!- قسمت دوم

به خود بگویید که کنکور تمام شده است و شما چه تلاش کرده و امتحان بدی را گذرانده باشید و چه درس نخوانده و اکنون نادم و پشیمان باشید، نمی توانید برای جبران گذشته کاری انجام دهید.

زندگی همچنان ادامه دارد!- قسمت دوم

آرامش داشته باشید

اضطراب، پدیده طبیعی است که در تمام سنین در ما وجود دارد و وجود کمی از آن در برخی از مواقع بد نیست بلکه ممکن است که عامل پیشرفت ما نیز باشد. اما اضطراب بعد از آزمون که حاصل نگرانی برای نتیجه آن است، احساس ناخوشایندی است که ممکن است تأثیر بدی بر شما بگذارد، به خصوص اینکه شما در ماه های قبل از کنکور نیز روزهای پر استرسی را گذرانده اید. موثرترین راه برای رسیدن به آرامش، یاد خداست.


خدا در تمامی لحظات، پشتیبان و نگه دار ماست. قطعاً لحظات بسیاری را به یاد می آورید که در اوج ناامیدی، نیرویی ما را حمایت کرده است. پس نگران چه هستید وقتی که عظیم ترین نیروها شما را حمایت می کند؟ لحظه ای به درون خود توجه کنید و حضور دست خدا را بر تمام حوادث زندگی خود و دیگران، با ایمان و اطمینان باور کنید. آنگاه متوجه خواهید شد که او به طور یقیقن، بهترین ها را برای شما در نظر گرفته است.

پس اگر بهترین ها برای شما خواست خدای بزرگ است، چرا باید مضطرب و نگران نتیجه آزمون شوید؟ با خود بگویید که شاید من این امتحان را به خوبی پشت سر نگذرانده ام، اما از وضعیت دیگر داوطلبان نیز خبر ندارم.

علاوه بر این،انسان در بیشتر مواقع نمی داند که چه چیزی در آینده به درد زندگی او خواهد خورد. ممکن است شما فکر کنید که با کنکوری که داده اید در رشته پزشکی قبول نشوید، اما اگر به خدای بزرگ توکل کنید و از او کمک بخواهید و امور زندگی خود را به دست پرقدرت او بسپارید، حتماً این موضوع را درک خواهید کرد که شاید رشته دیگری که شما در آن پذیرفته می شوید بیشتر از این رشته در ارتقاء شغلی و اجتماعی شما موثر باشد.

زندگی همچنان ادامه دارد!- قسمت دوم

برای خود برنامه تفریحی ترتیب دهید

قدر روزهای بعد از کنکور را بدانید و از آن لذت ببرید. این روزها تکرار نشدنی هستند، زیرا پس از گذشت این ایام و تعطیلات تابستانی، یا باید به دانشگاه بروید و باز هم شروع به درس خواندن و تحصیل کنید و یا اینکه خود را برای کنکوری دیگر آماده کنید پس تا می توانید به ذهن و جسم خود استراحت داده و با یک برنامه تفریحی از اوقاتتان لذت ببرید.

با انجام ورزش های مفرح و شادی برانگیز، سطح آندورفین را در بدن خود بالا برده و به این ترتیب، حس خوشی و سرحالی را در خود افزایش دهید.

در این برنامه تفریحی می توانید وقت گذرانی با دوستان، نوشتن، طراحی، رفتن به سینما، گردش و ورزش کردن را بگنجانید. در این میان، به خصوص اختصاص ساعاتی از روز به ورزش کردن، می تواند تأثیر مثبتی روی جسم و روان شما داشته باشد ورزش و فعالیت بدنی مرتب، بهترین راه جلوگیری از تنش و آرام کننده روح و جسم است.

زندگی همچنان ادامه دارد!- قسمت دوم

از سرزنش کردن خود دست بردارید

بسیاری از ما دائم در حال سر و کله زدن با خودمان هستیم، با افکاری که گاه و بیگاه به سراغمان می آید. متأسفانه در اغلب موارد، این فکرها و گفتگوهای درونی، چندان مثبت نیست و همین مسئله موجب می شود که همه فکرها و گفت و گوهای درونی را بد و استرس زا بدانیم، چرا که معمولاً عادت داریم خودمان را به دلیل اتفاقات گذشته محکوم کنیم یا نگران و مضطرب اتفاقات آینده باشیم.

اتفاقاتی که هنوز پیش نیامده و مشخص نیست که روزی به واقعیت می پیوندد یا نه. موضوع مهم این است که چنین افکار منفی ای می تواند امید به آینده را در فرد از بین ببرد و وی را برای طی مسیر زندگی، تنها و ناامید رها کند اما چون اعمال ما نتیجه افکارمان است اگر بتوانیم تفکراتمان را تغییر دهیم، حتماً قادر خواهیم بود که طور دیگری هم عمل کنیم و در نتیجه زندگی متفاوتی خواهیم داشت، پس در این مورد هم باید سعی کنید و با تمرین، افکار منفی را به فکرهای مثبت و انرژی بخش تغییر دهید.


به خود بگویید که کنکور تمام شده است و شما چه تلاش کرده و امتحان بدی را گذرانده باشید و چه درس نخوانده و اکنون نادم و پشیمان باشید، نمی توانید برای جبران گذشته کاری انجام دهید. زیرا نمی توانید زمان را به عقب برگردانید، پس به جای جدال با این افکار، به خود قول دهید تا پس از اعلام نتایج اولیه، حتماً تصمیم درستی در ارتباط با وضعیت خود خواهید گرفت.

زندگی همچنان ادامه دارد!- قسمت دوم

به فکرهای مثبت بال و پر دهید

یکی از ویژگی های افکار منفی، طولانی بودن و کامل شدن آن هاست. فکر های منفی، آنقدر در ذهن باقی می ماند و دنبال هم می چرخد تا یک ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شکل بگیرد. به جای اینکه افکار منفی و ناخوشایندی را درباره نتیجه خود تداعی کنید و اوقات خود را تیره و تار نمایید، سعی کنید که فکرهای شاد و مثبت را مانند یک فیلم طولانی ونشاط انگیز دنبال کنید. برخی از تجسم ها بسیار مفید خواهد بود و باید تا می توانید داستان را ادامه دهید و بگذارید که ساعت ها زمان شما را به خودش اختصاص دهد. در ضمن، خیلی بهتر است اگر این داستان را درباره خودتان بسازید و تصور کنید که به هدفهایتان رسیده اید.

یکی از بهترین راه های پیدا کردن قانون شفا بخش زندگی، ساکت ماندن است. یعنی سخن نگفتن درباره مشکلاتتان، پس قبل از اعلام نتایج، نفوذ بد نزنید و منتظر نتیجه بمانید.

به یاد داشته باشید که نتیجه شما در جمع کلی داوطلبان گروه آزمایشی تان سنجیده می شود، بنابراین، بدون در نظر گرفتن نتیجه آن ها نمی توانید تصور کنید که چه رتبه ای کسب خواهید کرد.

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت اول

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت دوم

زندگی همچنان ادامه دارد - قسمت سوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی