تبیان، دستیار زندگی
در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم 100 دکتر خاموشی : هنرمند باید تصویرگر کمالات جامعه هم باشد. منبع : خبرگزاری مهر چهارمین جشنواره فیلم 100 عصر روز جمعه چهارم اسفند با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معرفی برگزیدگان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم 100

دکتر خاموشی : هنرمند باید تصویرگر کمالات جامعه هم باشد.


منبع : خبرگزاری مهر

چهارمین جشنواره فیلم 100 عصر روز جمعه چهارم اسفند با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معرفی برگزیدگان در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان داد.

حجة الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی در این مراسم درباره سینمای "ایده های نو" گفت: "به نظر می رسد هنر در سینما و تولید فیلم رسالت ویژه ای دارد. هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می کنند ابتدا باید خوب ببینند و بشناسند، سپس دیده های خود را به خوبی عرضه کنند و به نوعی محصولاتی را بسازند که بینندگان از آن بهره ببرند."

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: "انسان باید هر لحظه برای شناخت بهتر قدم بردارد. اگر شعار این جشنواره ایده های نو است، باید هنرمندان از زاویه دید خود اول خوب ببینند، بعد بشناسند و در نهایت بر اساس شناخت خود موضوع را پردازش کنند. پردازش در سینما نقش موثری دارد. اگر حتی ایده خوبی در نظر گرفته شود، اما پردازش مناسبی صورت نگیرد کار خوبی ارایه نخواهد شد."

حجة الاسلام خاموشی با اشاره به ساخت فیلم هایی که مسایل مثبت و خوب را در جامعه به تصویر درمی آورد، توضیح داد: "این طور نیست که فیلمسازان فقط مفاسد اجتماعی را در آثارشان به تصویر بکشند. هنرمندان باید نشاندهنده کمالات جامعه خود نیز باشند. ایده نو باید واکاوی اجتماعی کند و پردازش جدید به وجود آورد. ایده فیلم های کوتاه می تواند کمک کند تا نسبت به آینده امیدوارتر حرکت کنیم."

فاضل نظری دبیر این دوره از جشنواره گفت: "فیلم 100 رفته رفته به ابزاری شاخص در حوزه سینما تبدیل شده است. این فیلمسازان از روزنه کوچک دوربین خود جهان بزرگ را با استفاده از ابزار نور، صدا و تصویر به نمایش می گذارند."

وی در ادامه با معرفی بخش های مختلف این جشنواره و تعداد آثار ارسالی خاطرنشان ساخت: "این دوره از جشنواره با استقبال بسیار خوب فیلمسازان جوان رو به رو شد. در همین راستا، ما در کنار نمایش آثار مسابقه در سینما سپیده نشست های تخصصی هم برگزار و آثار دوره های گذشته و فیلم های بین الملل از فیلمسازان شاخص را بررسی کردیم."

نظری یادآور شد: "سینمای 100 امسال با شعار "ایده های نو نویدبخش تلاشی گسترده" برگزار شد و امید است طی سال های اینده نیز ما شاهد حضور بیشتر این عزیزان باشیم. در اینجا باید از شبکه دو سیما که ما را در برگزاری بهتر این جشنواره یاری کرد، سپاسگزاری کنم."

در ادامه با حضور حجة الاسلام دکتر خاموشی، امیررضا خادم، محسن عباسی، دکتر پورحسین و ناصر شفق جوایز بخش های مختلف این جشنواره را به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش پیامبر اعظم (ص) لوح تقدیر، تندیس، دیپلم افتخار و چهار سکه بهار آزادی به فیلم "محمد را به خاطر بسپار" به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد از خراسان رضوی اهدا شد.

در بخش دفاع مقدس جایزه اول به فیلم "مثل یک اتفاق سفید" ساخته مریم یگانه از تهران، جایزه دوم به فیلم "رنگ عشق" به کارگردانی محمد عباس زاده از اردبیل و جایزه سوم به فیلم "اتوبان شهید همت" کاری از محمد بابایی از تهران تعلق گرفت.

در بخش کرامت انسانی جایزه نخست به فیلم "ذوالجناح" ساخته مشترک رامین رهبر و علیرضا عین القضاتی، جایزه دوم به فیلم "تلخ و شیرین" به کارگردانی جواد رمضانی و جایزه سوم به فیلم "پمپ" اثر حمزه عبادی اعطا شد.

در بخش هنر در عرصه اجتماع و صنعت جایزه اول به فیلم "تیک" به کارگردانی علی محمدی جلالی، جایزه دوم به فیلم "قورباغه" کاری از هادی طبسی و جایزه سوم به فیلم "به همین راحتی" ساخته فرشاد حاج محمدی اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر، تندیس، دیپلم افتخار و چهار سکه بهار آزادی بخش بهترین فیلم مستند به "و آنگاه" ساخته ابراهیم جواهری، بهترین فیلم داستانی به "یک لقمه نان" کاری از ابراهیم جواهری و بهترین فیلم پویانمایی به "نفس" به کارگردانی آمنه قاسم پور اهدا شد.

جایزه هیئت داوران جوان به طور مشترک به سه فیلم "پمپ" حمزه عبادی، "و آنگاه" ابراهیم جواهری و "ذوالجناح" رامین رهبر و علیرضا عین القضاتی، جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم "بالابر" به کارگردانی محمد پازوکی و جایزه بهترین فیلم به فیلم "مرثیه آیت" به تهیه کنندگی حوزه هنری یزد ساخته احمد نیک فرجام اهدا شد.

روابط عمومی موسسه تبیان