تبیان، دستیار زندگی
این‌ها بیشترین مشكلاتی هستند كه موهای ما با آن‌ها سر و كار دارند: گرد پیری گر بجنبد در افراد پیر، سفید شدن موها یك امر طبیعی است كه بر اثر فرسودگی سلول‏های رنگی پیش می‏آید. ولی در افراد جوان‌، نوعی بیماری محسوب می‏شود كه در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع دردسر‌های موی سر


این‌ها بیشترین مشكلاتی هستند كه موهای ما با آن‌ها سر و كار دارند:


گرد پیری گر بجنبد

در افراد پیر، سفید شدن موها یك امر طبیعی است كه بر اثر فرسودگی سلول‏های رنگی پیش می‏آید. ولی در افراد جوان‌، نوعی بیماری محسوب می‏شود كه در اثر شوك یا ترس یا حوادث هیجان‏انگیز و غیر مترقبه پیش می‏آید.

علت: سفیدی مو، از بین‏ رفتن دانه‌‏های رنگی مو است كه قسمت میانی مو را پُر كرده است.

درمان: برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها به عقیده دانشمندان باید از مواد غذایی استفاده كرد كه املاح روی، آهن، پتاسیم و منگنز دارند. موهایی كه مولكول‏های رنگی خود را از دست داده‌اند و سفید شده‌اند، از موهای رنگی شكننده‌‏تر هستند. ولی ریشه ی آن‌ها سست نیست، پس سفیدشدن موها دلیل ریزش آن‌ها نیست.


تكه‌تكه كردی موی من را

موخوره، یعنی شاخه شاخه شدن مو كه در اثر آن، موها خشك و شكسته می‏شود و می‌ریزد و حالت زشت و بی‌تركیبی به خود می‏گیرد. این مرض، مسری است و از وسایلی چون شانه ی افراد مبتلا، به موهای سالم سرایت می‌‌كند.

علت: دلیل موخوره استفاده ی بیش از حد از مواد شیمیایی و قلیایی ( PHمو در حالت عادی اسیدی است)، شانه كردن زیاد، خشكی هوا و گرد و غبار، تغییر آب و هوا، مصرف زیاد مواد شیمیایی، دكلره ‏كردن به طور مداوم و غلظت زیاد آب اكسیژنه و ... است.

درمان: 1- شست ‌و شوی موها با لسیتین زرده تخم‏مرغ و روغن زیتون یا بادام همراه با اسید گالوس.

2ـ سوزاندن به وسیله شمع. 3ـ كوتاه كردن مداوم موها. 4ـ چرب كردن موها با روغن‏های گیاهی مانند روغن بادام بی‏بو یا روغن نارگیل و روغن زیتون. 5ـ مخلوط كردن چند قطره آمونیاك در یك لگن آب و آبكشی موها با آن و بُرس‏ زدن و ماساژ دادن آن‌ها.


مرض بی مرضی

اغلب اوقات متوجه می‏شوید كه موها هیچ مرضی ندارند، ولی خرد می‌شوند و می‏ریزند. این مرض را شكستگی مو می‏گویند و برای رفع آن باید از لوسیون NH2استفاده كرد.


هفت نفر آینه به‌دست...

حتما از این‌كه هر بار با دست کردن توی موهایتان، یك مُشت مو توی دستتان می‌آید، كلافه شده‌اید و داشتن موی پُر پشت، كم‌كم برایتان آرزو می‌شود. به این می‌گویند ریزش مو كه زیادش اصلا طبیعی نیست.

از دست دادن موها، چه به دلایل ارثی و چه اکتسابی، برای آدم‌‌ها از هر دو جنس، پدیده‌ای ناگوار به حساب می‌آید. ولی باید توجه داشت که هر ریزش مویی خطرناک و پیش‌رونده نیست. پس باید سراغ پزشک بروید. جالب است بدانید كه آدم بالغ طبیعی، روزانه 60 تا 90 تار مو از دست می‌دهد، بدون آن که به طاسی ختم شود.

علت: شایع‌ترین علت ریزش موی واضح در هر دو جنس، طاسی آندروژنتیک یا ارثی هورمونی است.

از اواسط دهه سوم زندگی، موها به‌تدریج ضعیف‌تر شده و ویتامین‌ها و مواد ضروری کمتری دریافت می‌كنند. این روند با استرس‌های عصبی، تغذیه ی نامناسب و شوره و چربی پوست سر تشدید می‌شود.

ریزش موهای سر و طاسی در آقایان اغلب ارثی بوده و در ارتباط مستقیم با اثرات هورمون‌های جنسی مردانه است.

در خانم‌ها علاوه بر بیماری‌های تخمدان، کم‌کاری غده تیروئید، کم‌خونی، بارداری و شیردهی که سهم به‌سزایی در کم پشتی و ریزش موها دارند، رژیم‌های سخت لاغری، رنگ کردن و فر کردن مداوم موها، استفاده از سشوار داغ در آرایش موها، و استرس‌های روحی نیز در ضعیف نمودن و شکنندگی موها نقش دارند.


درمانده در نمك زار

به طور كلی شوره، یعنی سلول‏های مرده پوست كه در بین موها دیده می‏شود و دو نوع است: شوره خشك و شوره چرب.

تشخیص شوره خشك از شوره چرب، این‌طوری است كه شوره خشك به صورت گرد می‏ریزد و روی موها پخش می‏‌شود، ولی شوره چرب فقط در ریشه ی مو، به صورت پوسته یا تكه‏های درشت دیده می‏شود. اگر آن را بین دو انگشت فشار دهید، از بین نمی‏رود و به صورت چربی روی انگشت می‏ماسد.

علت: تكثیر و زیاد شدن قارچ‌ها، عوامل ارثی، شست‌وشوی بد سر و ماندن كف.

درمان: استفاده از شامپوهای ضد شوره ( فلنیوم سولفات) طبق دستور پزشك .


زلف بر باد مده!

*هر شب قبل از خواب، موها و پوست سر را با لوسیون مناسب به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید تا اختلالات موجود در كار غدد، رفع شده و غذای مناسب به مو برسد.

*از این كه گرد و غبار و عرق، منافذ پوست را بگیرد، جلوگیری كنید و سر خود را هر سه روز یك بار با شامپوهای مناسب بشویید.

*چربی‏های حیوانی نخورید و روغن گیاهی مصرف كنید.

هیچ‌وقت مویی را که مواد آرایشی مثل ژل، موس یا واکس دارند، سشوار نکشید و نپیچید. اول تمام این مواد را به خوبی بشویید و بعد مو را درست کنید.

*اگر به هر یك از بیماری‏های مو از قبیل چربی، خشكی و موخوره، یا شكستگی دچار شدید، بلافاصله به سراغ درمان آن بروید.

*تماس روزانه مو با آب‌های حاوی موادی مانند كلر (مثل آب استخر‌ها) اثر خشك‌كنندگی بر موها دارد و موجب شكنندگی آن‌ها می‌شود. به افرادی كه روزانه شنا می‌كنند، توصیه می‌شود حتما موها را با شامپوهای نرم‌كننده و حالت‌دهنده بشویند.

*رژیم‌هاى غذایى فقیر باعث شوره سر، خشكى و ریزش موها می‌شوند. براى این كه موهایى درخشان و سالم داشته باشید، خوردن سبزى‌ها و میوه‌هاى تازه یادتان نرود.

استرس،  سلامتى و درخشش موها را از بین می‌برد و مى‌تواند ابتلاى موها به شوره یا ریزش در آن‌ها را موجب شود.

*براى افرادی كه موهاى نازك یا كم‌حجم دارند، این روزها شامپوهایى با عنوان حجم‌دهنده مو به بازار آمده است. این‌ شامپوها با پوشاندن تارهاى مو با لایه‌اى از پروتئین، موجب ضخیم‌تر شدن موها و در نتیجه حجیم‌تر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شوند و ضرری هم ندارند.

*براى خشك كردن موها نیز بهترین روش، بستن یك حوله ی خشك و گرم به دور سر است تا آب اضافى موها گرفته شود.

در صورت ابتلا به مشکلات زیر، موهایتان را رنگ نكنید:ریزش غیرطبیعی مو، خارش پوست سر بعد از رنگ كردن موها، داشتن مشكل ‌تنگی نفس حتی در گذشته، ابتلا به بیماری‌های حاد یا مزمن كلیه، پوسته‌پوسته شدن پوست بدن در برخی نقاط مانند آرنج، زانو، پایین كمر یا سر.

*حداقل هر ماه، یک مرتبه موهای خود را با کرم‌ها و ماسک‌های مو، ویتامینه کنید. قبل از مصرف حتما به دستورالعمل این مواد توجه کنید و نوعی از آن را بخرید که مناسب جنس موی شما باشد.

*اگر موی شما بسیار خشک است، از لوازم زیبایی و آرایشی مو بدون الکل استفاده نمایید. همچنین انواع معمولی ژل‌ها و موس‌های مرطوب‌کننده برای شما بهتر هستند.

*هنگام استفاده از کلاه، شال و بلوزهای یقه اسکی پشمی، حتما از یک روسری یا شال ابریشمی‌در زیر آن استفاده کنید. پشم، جاذب رطوبت است و باعث خشکی موها می‌شود.

*مرتب نوک موها را کوتاه کنید. اگر نوک موی شما خشک و چند شاخه شده است، کمی‌ آن را کوتاه کنید تا هم خوش حالت‌تر شود و هم نازکی و شکنندگی در سراسر مو منتشر نشود.

یاسمن شریعتی


* مطالب مرتبط در این سایت:

اثرات نرم کننده،ژل و تافت بر موها

چگونه و با چی سرم را بشویم؟

سرتو با چی می شوری؟ با شامپو!

شانه لیزری برای درمان طاسی

چه غذایی برای جلوگیری از ریزش مو باید خورد؟

مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

غذاهای مناسب برای رشد مو

ریزش موی سر در آقایان

ریزش موی سر در خانم ها

مو؛ علل ریزش و درمان آن

با موخوره چه كنیم ؟

موخوره و درمان آن

انتخاب رنگ موى مناسب

آیا برای درمان طاسی و کم پشتی موی سر راهی وجود دارد؟

نکاتی که باید قبل از رنگ کردن مو رعایت کنید

بهداشت مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.