تبیان، دستیار زندگی
اعتماد به نفس به هر چیز دیگری در رفتار و گفتار کیانوش رستمی موج می زند تا از الان بتوان مدال طلای المپیک را بر گردن او تصور کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیانوش رستمی: خجالتی ام نه مغرور (مصاحبه)

اعتماد به نفس به هر چیز دیگری در رفتار و گفتار کیانوش رستمی موج می زند تا از الان بتوان مدال طلای المپیک را بر گردن او تصور کرد.

مصاحبه اتنا خلیلی - بخش ورزشی تبیان
کیانوش رستمی

کیانوش رستمی با وجود اتفاقات ریز و درشتی که برایش در سال قبل از المپیک افتاد، خیلی خوب توانست خود را به دور از هر گونه حاشیه نگه دارد و فقط بر روی هدفش تمرکز کند.  زمانی که از نزدیک نظاره گر تمرینات او هستید ، تنها چیزی که به مخاطب القا می شود، این است که ذهن او از مدال طلای المپیک پر شده و از این رو با اعتماد به نفس کامل پشت وزنه های المپیکی قرار خواهد گرفت.
 این وزنه بردار که با برنامه تمرینی خود پیش می رود ، دفتری دارد که پس از انجام هر حرکت آن را در دفتر خود یادداشت می کند و این دفتر شاید نزدیک ترین یار او در تمرینات باشد.

در ادامه گفتگو با کیانوش رستمی را می خوانید:

-در المپیک موفق به کسب مدال شدید، می خواهید آن را به چه کسی تقدیم کنید؟
هنوز به آن فکر نکردم. اگر اتفاقی افتاد باید دید در آن موقع چه کسی بیشتر در قلب و ذهنت پر رنگ تر است. امکان دارد الان هر برنامه ریزی کنم اما بعداً تغییر کند. مهم این است آن لحظه چه چیزی در ذهنت بیاید.

-اصلا به روز مسابقه فکر می کنید؟
باور می کنید هنوز به مسابقه فکر نکرده ام زیرا تا زمانی که در جاده قرار نگیرم به مسیر فکر نمی کنم.

-پشت وزنه قرار می گیرید با "بسم الله الرحمن الرحیم" کار را شروع می کنید، چرا؟

خیلی از مردم فکر می کنند کیانوش خیلی غرور دارد ولی اصلا این طور نیست. اگر در حدود یک ساعت کنار من بنشینید اصلا باور نمی کنید همان آدمی هستم که در تلویزیون دیده اید. برعکس خیلی هم خجالتی هستم. وقتی در مراسمی هستم همیشه سرم پایین است و نمی توانم در صورت یک نفر خیره شوم

اسم خدا خیلی به من قدرت می دهد و این ذکر را تغییر نمی دهم. من وقتی اسم خدا را می آورم اصلا وزنه خودش بلند می شود. وجدانا زورم به وزنه نمی رسد اما خودش بلند می شود. زور من نیست جدی می گویم.

زمانی که بچه بودید فکر می کردید یک روزی امید کسب مدال المپیک برای ایران باشید؟
وقتی 8-9 ساله بودم به هیچ چیزی فکر نمی کردم چون نمی دانستم می خواهم ورزشکار بشوم یا درسم را ادامه بدهم.

-خانواده تان در مورد ورزشکار شدنتان چه نظری داشتند؟
خانواده ام بسیار مرا حمایت می کنند. آنها برایم دعا کرده و کمکم می کنند تا بر روی کارم تمرکز کنم. آنها شرایط من را درک می کنند این که من باید مرتبا تمرین کنم .

-چرا کیانوش رستمی در نظر خیلی ها مغرور است؟
خیلی از مردم فکر می کنند کیانوش خیلی غرور دارد ولی اصلا این طور نیست. اگر در حدود یک ساعت کنار من بنشینید اصلا باور نمی کنید همان آدمی هستم که در تلویزیون دیده اید. برعکس خیلی هم خجالتی هستم. وقتی در مراسمی هستم همیشه سرم پایین است و نمی توانم در صورت یک نفر خیره شوم.

-بازتاب رکورد شکنی شما بین مردم چطور بوده است؟
بازتاب خوبی بین مردم و همشهری هایم داشت اما از مسئولان کرمانشاه هیچ کسی با من تماس نگرفت که تبریک بگوید.

-مسابقات رشته های ورزشی دیگر را نیز تماشا می کنید؟
بله. تماشا می کنم. سعی می کنم تمام مسابقات تیم های ملی ایران را تماشا کنم. احسان لشگری، قهرمان کشتی ایران دوست صمیمی من است و من حتما مسابقات او را تماشا می کنم.

-چقدر تلاش کردید تا الان درگیر حاشیه نشوید؟

نمی گذارم حاشیه ای به زندگی ام نزدیک شود. من صحبتی نمی کنم که بویی از حاشیه داشته باشد. فقط تلاش می کنم با آرامش کار را جلو ببرم اما خیلی ها دوست دارند حاشیه درست کنند. خدا بزرگ است و من هیچ موقع تنها نیستم.

-در آستانه المپیک ،مدال برنز المپیک لندن شما به نقره تبدیل شد ، این موضوع چقدر در روحیه تان تاثیر گذار بود؟

احساس می کنم قبل از این که به المپیک ریو بروم انگار در یک المپیک دیگر مدال گرفته ام و جدا از آن مدال برنز، یک مدال نقره دیگر به کارنامه من اضافه شده است. المپیک رویداد کوچکی نیست و هر کسی نمی تواند در آن مدال بگیرد. ورزشکاری که مدال بگیرد و حقش نباشد آن زمان نه اما بالاخره همه متوجه می شوند چه اتفاقی افتاده است. مسئله کنترل دوپینگ با جدیت دنبال می شود و داور اجازه نمی دهد هر کسی در مسابقات هر طور که می خواهد شرکت کند و مدال بگیرد.

-بعد از المپیک ریو باز هم در وزنه برداری حضور خواهید داشت؟
المپیک رویداد کوچکی نیست و هر کسی نمی تواند در آن مدال بگیرد. ورزشکاری که مدال بگیرد و حقش نباشد آن زمان نه، اما بالاخره همه متوجه می شوند چه اتفاقی افتاده است. مسئله کنترل دوپینگ با جدیت دنبال می شود و داور اجازه نمی دهد هر کسی در مسابقات هر طور که می خواهد شرکت کند و مدال بگیرد

هنوز اول راه هستم و موقع برداشت من از وزنه برداری است و تازه به پختگی لازم رسیده ام و راه مدال گرفتن را یاد گرفتم. می خواهم تا چند المپیک برای ایران مدال آوری کنم چرا که این توان را در خود می بینم. در این مدت نتوانستم به خوبی در کنار خانواده ام باشم و همواره برای کسب نتیجه در اردو بودم و آنطور که می خواستم نتوانستم از زندگی ام لذت ببرم و تنها کسب نتیجه درخشان در المپیک می تواند این سختی ها را جبران کند.

-کیانوش رستمی با سجاد انوشیروانی اختلاف داشت؟

من هیچ اختلافی با کسی ندارم مهم این است که تمرین هایم را به بهترین نحو انجام دهم. این که به صورت شخصی تمرین کنم را با کادر فنی و فدراسیون هماهنگ کرده ام و آن ها نیز با خواسته من موافقت کردند..
من در کنار ملی پوشان هستم اما با تمرین های شخصی خود جلو می روم. مهم  این است که بتوانم به بهترین نحو تمرین کنم و مطابق علم روز دنیا تمرین کنم

-پس هر نتیجه ای بگیرید فدراسیون پشت شما می ایستد؟

من تمام مسائل کاری خود را با فدراسیون و کمیته فنی که پیشکسوتان درآن حضور دارند در میان می گذارم و همه موافقت کرده اند، مسلما کار به صورت گروهی پیش می رود و همه برای به اهتزاز درآمدن پرچم ایران تلاش می کنند.

-فکر می کنید در المپیک بتوانید نتیجه دلخواه تان را بگیرید؟

علاوه بر فشار بالا و سختی زیاد تمرینات، فشارهای روانی زیادی را در این مدت برای رسیدن به المپیک تحمل کردم و باید بهترین نتیجه را بگیریم. سعی می کنم با کسب مدالی خوشرنگ در المپیک پاسخ تمام انتقادات را بدهم. از مردم می خواهم مانند همیشه فقط من را دعا کنند. در تمرینات وزنه 220 کیلوگرم را بالای سر برده ام و رکورد دنیا را نیز شکسته ام اکنون نیز در المپیک نفر اول دسته 85 کیلوگرم هستم، اما همه چیز به عملکردم در روز مسابقات بستگی دارد و قابل پیش بینی نیست.