تبیان، دستیار زندگی
مهدکودک ها که اصل و اساس کارکرد آن ها به مهارت آموزی کودکان استوار است و باید باری از روی دوش والدین بردارند،بعضا خود، به دغدغه و معضلی تبدیل شده اند که علاوه بر هزینه بر بودن،مسبب فرصت سوزی های بسیاری نیز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر بلوغ زودرس کودکان در برخی مهدکودک ها

مهدکودک ها که اصل و اساس کارکرد آن ها به مهارت آموزی کودکان استوار است و باید باری از روی دوش والدین بردارند،بعضا خود، به دغدغه و معضلی تبدیل شده اند که علاوه بر هزینه بر بودن،مسبب فرصت سوزی های بسیاری نیز هستند.

بخش اجتماعی تبیان
مهدکودک


مدتی است نام برخی مهد کودک های کشور با حاشیه گره خورده است، یک روز از شهریه های سرسام آور آن سخن به میان می آید، روز دیگر از کودک آزاری.
آخرین اخبار حاشیه ساز از مهدکودک ها به استخر مختلطی معطوف شد که البته با واکنش مسئولان و مقامات ذیربط همراه شد اما این موضع گیری ها نافی اصل موضوع نیست.
اصل موضوع نظارت ضعیف بر عملکرد مهدهای کودک است که اگر از غیر از این بود هیچ مدیری به خود اجازه راه اندازی استخر مختلط یا اخذ شهریه های میلیونی و بروز ده ها اما و اگرها دیگر را نمی داد.
برخی کارشناسان معتقدند، شیوه های آموزشی که در مهدهای کودک لحاظ می شود، نه تنها به مهارت آموزی منتهی نمی شود،بلکه گویی برخی از این مراکز به محلی برای فرصت سوزی تبدیل شده اند.
تاسف آور است که برخی از چنین مجموعه هایی شیوه ای را در پیش می گیرند که به خودی خود،تهدیدی بالقوه برای کودکان محسوب می شود.
رسانه ای شدن موضوع استخر مختلط در یکی از مهدکودک ها موید واقعه ای تلخ است،به واقع اگر در گذشته انتقاداتی بر نحوه مدیریت و آموزش این مراکز مطرح بود،حالا کار به جایی رسیده که بعضا برخی از آنها نه تنها مهارت آموزی صحیح را آموزش نمی دهند، بلکه ارزش و اعتقادات را از سنین کودکی نشانه می روند.
این موضوع حداقل در خصوص مهد کودکی که به راه اندازی استخر مختلط مبادرت ورزیده بود،صدق پیدا می کند.
شاید اینچنین عنوان شود که وجود برخی کاستی ها و نارسایی ها،در هر حوزه ای ممکن خواهد بود و درکنار هزاران مهدکودکی که در اقصی نقاط این کشور ارائه خدمت می کنند،وجود چنین مسائلی چندان غیر طبیعی به نظر نمی رسد،اما در واقع امر،برخی از نارسایی ها و عبور از خطوط قرمز آنچنان تاسف آور و غیر قابل هضم است که حتی تصور یک مورد نیز برای آن بسیار است.
البته در خصوص موضوع استخر مختلط یکی از مهدکودک ها،دستگاه های ذیربط ورود کردند و با بازدید سرزده مسئولان نظارتی این موضوع هویدا شد.
در نگاه اول نباید از نظر دور داشت که عیان شدن این موضوع در یک بازدید سرزده حاصل شد و این امر در بستر اعمال نظارت محقق شد،اما روی دیگر سکه این واقعیت معطوف به این امر می شود که ظاهرا نظارت های اعمال شده آنچنان هم دقیق و جدی نیست،که اگر بود،شاهد سامان مناسب تری در سیستم اخذ و دریافت شهریه بودیم و اساسا هیچ مدیر مهدکودکی به خود اجازه نخواهد داد از برخی خلاهای احتمالی سو استفاده کند و در کشور اسلامی به راه اندازی چنین استخری اقدام کند.

اجاره مجوز مهدهای کودک تخلف است

یکی از اشکالات وارده برخی از مهدهای کودک،مشمول اجاره مجوز اداره چنین مراکزی به افراد غیر می شود،به عبارتی باید گفت صدور مجوز به آقا یا خانمX بر اساس لحاظ کردن شرایط و بررسی های لازم در این خصوص محقق شده،اما اجاره آن به شخصی ثالث از معضلاتی است که بنابر اظهارات ابراهیم غفاری،معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران تخلف محسوب می شود و در صورت اثبات شدن موضوع،با چنین مواردی برخوردهای مقتضی قانونی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بلوغ زودرس نتیجه حضور عده ای از کودکان در برخی مهدکودک ها

برخی کارشناسان معتقدند محدودیت در فضای ساختمانی و تبدیل شدن برخی از املاک مسکونی به مهد کودک ها،یکی از مخاطراتی است که عوارض و تبعات ناخوشایند خاص به خود را به همراه دارد.
انتظار کودکان در صف طولانی استفاده از سرویس بهداشتی، ضریب افزایش درگیری میان آنها، استراحت و خوابیدن آنها در کنار یکدیگر بدون لحاظ کردن فاصله لازم میان دختر و پسر کودک به دلیل محدودیت در فضای ساختمانی از نمونه تهدیداتی است که سایه سنگین آن بر سر برخی کودکان و والدین و خانواده های آنها احساس می شود.
صدیقه نوبهار، کارشناس علوم رفتاری و روانشناسی با اشاره به اهمیت موضوع اعمال مدیریت صحیح، اصولی و سازنده و مبتنی بر علوم تربیتی و روانشناسی کودکان در مهدکودک ها اظهار داشت:ممکن است در نگاه اول برخی اینچنین عنوان کنندکه سن پایین کودکان دلیلی است بر عدم رعایت برخی ملاحظات و عملا کودکی مخاطبان چنین مراکزی، نشانه ای است که نباید وسواسی جدی برای آن مدنظر قرار داد.
وی افزود: اما تجربه و علم روانشناسی کودکان ثابت کرده، حضور بدون ملاحظه کودکان و کم توجهی به جنسیت آنان باعث ابهاماتی جدی در اذهان آنها می شود و بلوغ زودرس یکی از مخاطرات چنین گردهمایی هایی از کودکان دختر و پسر خواهد بود.
اولیا برخی از کودکان نیز معتقدند برخی از مهدکودک ها جز کسب درآمد هیچ انگیزه دیگری ندارند و از هر فرصتی برای اخذ پول و هزینه های به ظاهر آموزشی برای کودکان استفاده می کنند.یک روز اخذ و دریافت هزینه برای تست روانشناسی،روز دیگر برای آموزش رقص و ...

آینده سازان جامعه در معرض آسیب ها و تهدیدات موجود در برخی مهدکودک ها


بدون تردید کودکان امروز، پدران و مادران آینده جامعه هستند،افراد و گروه هایی که باید علاوه بر نقش آفرینی در پیشرفت و توسعه کشور به عنوان والدین فرزندان خویش مسیر صحیح و اصولی زندگی را به نسل های آتی آموزش دهند و آنها را در پیمایش چنین مسیر دشواری راهنمایی کنند.
با چنین اوصافی و در صورت مواجه بودن کودکان با برخی از تهدیدات در مهدکودک ها،شاهد چالشی جدی در تربیت و رشد روحی، روانی، شخصیتی آینده سازان فردای این جامعه و کشور خواهیم بود که می طلبد با اتخاذ تدابیری سازنده و هوشمندانه نسبت به نظارت هرچه بیشتر بر چنین مراکزی (مهد کودک ها) اقدامات لازم را در این خصوص عملیاتی کرد.



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان