تبیان، دستیار زندگی
عی! به گزارش خبرگزاری فارس مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حكام آژانس درباره پایبندی ایران به قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل تاكید كرد در برنامه اتمی اعلام شده ایران، هیچ گونه انحرافی به سمت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش ضد و نقیض البرادعی!


به گزارش خبرگزاری فارس مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حكام آژانس درباره پایبندی ایران به قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل تاكید كرد در برنامه اتمی اعلام شده ایران، هیچ گونه انحرافی به سمت تسلیحات اتمی وجود نداشته است.

محمد البرادعی پنج شنبه شب در این گزارش تاكید كرد ، در خصوص توافق پادمانی ان پی تی، ایران زمینه دست یابی آژانس را به تاسیسات و مواد هسته ای اعلام شده خود، فراهم كرده است.

در این گزارش آمده است تاسیسات و تجهیزات اتمی اعلام شده ایران (كه به رویت بازرسان آژانس رسیده)، با گزارش ارائه شده ایران، تطابق داشته است.

مدیر كل آژانس در این گزارش تاكید كرد آژانس صراحتا اعلام می كند در مواد هسته ای اعلام شده از جانب ایران، انحرافی به سمت تولید تسلیحات اتمی وجود ندارد اما آژانس همچنان در تلاش های خود برای تایید كامل توسعه برنامه هسته ای ایران و برخی موارد خاص مرتبط با ماهیت و گستره این فعالیت ها، پیشرفتی نداشته است.

در این گزارش آمده است، بنا براین آژانس قادر نیست این مساله را تایید كند كه مواد و تاسیسات اتمی اعلام نشده در ایران وجود ندارد؛ مگر آن كه ایران با اقدامات لازم شفاف سازی و اجرای پروتكل الحاقی (كه آن را در 18 دسامبر 2003 امضا كرد اما همچنان اجرا نشده است) ، به مسایل مهم در خصوص راستی آزمایی، كه از مدت ها پیش بدون پاسخ مانده است، رسیدگی كند.

مدیر كل آژانس در این گزارش به این مساله كه ایران مدت ها پروتكل الحاقی را حتی بدون تصویب مجلس شورای اسلامی اجرا می كرد، اما غربی ها به تعهداتشان در پرونده هسته ای ایران عمل نكردند، اشاره ای نكرد.

البرادعی افزود ایران فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم خود را معلق نكرده و به عملیات غنی سازی آزمایشی ادامه داده است. ایران همچنین به ساخت كارخانه غنی سازی از جمله ایجاد آبشار ادامه داده و گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) را به آن منتقل كرده است.

مدیر كل آژانس در گزارش خود همچنین تصریح كردایران طرح های آب سنگین را ادامه داده است. اما هیچ علائمی حاكی از فعالیت های مرتبط با فرآوری مجدد در سایت های اعلام شده ایران دیده نشده است.

در این گزارش آمده است همان طور كه دبیر كل در نشست شورای حكام در نوامبر 2006 ، درباره فعالیت های اعلام نشده به آژانس به مدت 20 سال، تصریح كرد، ضروری است ایران با همكاری و شفافیت كامل ، زمینه ای را فراهم كند كه آژانس بتواند سابقه برنامه هسته ای این كشور را كاملا بازسازی كند.

مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود افزود بدون این همكاری و شفافیت، آژانس قادر نخواهد بود در باره مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده ایران و یا صلح آمیز بودن ماهیت این برنامه ، اطمینان دهد.

البرادعی در پایان تصریح كرد در زمان مناسب در این باره گزارش خواهد داد.

لینک مطالب مرتبط:

واکنش کاخ سفید به سخنان احمدی نژاد

ما را از تحریم نترسانید!

برنامه هسته ای پشت عینک رنگی

آیا جنگ در پیش است؟