تبیان، دستیار زندگی
هفته ای که گذشت مطالب متنوعی در بخش فرهنگ کار شد که به دلیل هم زمانی با روز دختر در تمام بخش ها با نگاه های مختلف به موضوع دختران پرداخته شد. همچنین گفتگو با فرزند شهید احسان ابراهیمی از مطالب مورد توجه در هفته پیش بود. در ادامه خلاصه ای از آنچه در فرهنگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهدا، هنرمندان، نویسندگان و دختران...

هفته ای که گذشت مطالب متنوعی در بخش فرهنگ کار شد که به دلیل هم زمانی با روز دختر در تمام بخش ها با نگاه های مختلف به موضوع دختران پرداخته شد. همچنین گفتگو با فرزند شهید احسان ابراهیمی از مطالب مورد توجه در هفته پیش بود. در ادامه خلاصه ای از آنچه در فرهنگ و هنر گذشت را می خوانید:

فرآوری: فرآورده - گروه فرهنگ تبیان
هفته گرد فرهنگ 15 مرداد

ادبیات / کتاب

پرواز بر فراز صحرا
راز جاودانگی شازده کوچولو اثر به یادماندنی آنتوان دوسنت اگزوپری: هفتاد و دو سال پیش در 31 جولای 1944، آنتوان دوسنت اگزوپری داستان نویس مشهور فرانسوی در جریان یك مأموریت هوایی بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهانی دوم، بر اثر سقوط هواپیمایش در سن 44 سالگی كشته شد. به همین مناسبت یادداشت حمید بابایی درباره اثر به یادماندنی وی یعنی «شازده کوچولو» منتشر می شود.

کاکایی بالاخره سکوت خود را شکست
نماهنگ «از عشق تا دمشق» با شعری از «عبدالجبار کاکایی» برای مدافعان حرم در مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید شد.

یرنده دخترم
گفتگو با دکتر سمیه سادات لوح موسوی، درباره کتابهایی که برای همه دختران ایران نوشته است...

سینما/ تلویزیون

بدون دخترم هرگز
نگاهی به  فیلم «دختر» ساخته رضا میرکریمی...

واکنش به یک کلمه عجیب
نشریه یالثارات هفته پیش با انتشار عکس تعدادی از سینماگران حاضر در جشن سینمایی_تلویزیونی حافظ توهین بی سابقه ای به آنها کرد واژه ای عجیب در توصیف شان به کار برد.  این تعبیر خیلی زود با واکنش مواجه شد که در ادامه مرور می کنیم...

تغییرات در پشت دوربین شهرزاد
در سرى دوم مجید میرفخرایى به عنوان مدیر هنرى حسن فتحى را یارى می كند. عبدالله اسكندرى نیز به جاى سعید ملكان طراح چهره پردازى است. ملكان در فصل اول به غیر از طراح چهره پردازى مجرى طرح پروژه نیز بود. ظاهرا اسكندرى به عنوان مجرى طرح نیز با شهرزاد2 همكارى میكند.همچنین حسن مصطفوى كه مدیرتولید فیلم هاى آخر فرهادى در ایران بوده نیز مدیرتولید فاز دوم شهرزاد است...

هنر

تصویرسازی ایران در جهان پیشتاز است+فیلم
گفت و گوی اختصاصی تبیان با دکتر سید محمد فدوی درباره هنر تصویرسازی: رشته تصویرسازی (Illustration) در کنار گرافیک و انیمیشن، یکی از هنرهای تخصصی و به روز جهانی است که خوشبختانه در ایران نیز از اقبال خوبی برخوردار بوده است. وانگهی موفقیت های هنرمندان جوان ایران در بینال های جهانی گویای این واقعیت است که تصویرسازی ایران در زمینه آموزش دانشگاهی از کیفیت خوبی برخوردار است. محور گفت و گو با دکتر سید محمد فدوی بر همین اساس شکل گرفت.

کاندینسکی و معنویت هنری
نگرش عارفانه، اساس هنر کاندینسکی را تشکیل می دهد. او به دنبال درونی ترین راه ها برای نقاشی است و از هرگونه احساس ظاهری و جنبه های مادی در اثر هنری دوری می کند. کاندینسکی از هنر بزرگ سخن می گوید؛ خردمندی جدیدی که برای بشر در هنر به ارمغان آورده می شود...

خلاقیت هنری و منابع آن
هنر با خلاقیت ارتباطی ناگسستنی دارد؛ به عبارت دیگر کاربست صحیح خلاقیت، در تولید اثر هنری شاخص، امری ضروری است...

تلاش برای آشتی با هنر محیطی
ایران این روزها دومین رویداد بین المللی خود را در زمینه ی نمایشگاه هنر محیطی در خارج از مرزهای ایران تجربه می کند و لزوم حمایت از هنرمندان این عرصه را برای فعالیت در ایران، بار دیگر گوشزد می کند.

فرهنگ پایداری

پیدا و پنهان یک خلبان (مصاحبه)
گفت و گو ی تبیان با محمد رضا ابراهیمی فرزند خلبان جانباز متوفی «احسان ابراهیمی»
چهل روز پیش که خلبان «احسان ابراهیمی» پس سال ها کناره گیری از پرواز به خاطره جراحات جانبازی از بین ما رخت بربست، تنها اندکی اطلاعات از او در رسانه ها یافت شد.

عاشقانه های دختران شهدا
اگر نازی کند دختر، خریدارش پدر باشد/ بزرگی کن ببوس این دختر کوچک تر خود را. گویا خطاب شاعر دل کوچک دخترانی است که بابا ندیده، بابا بخش کردند و بابا مشق کردند و در آخر بابا که نان نداد اما قلمشان چه زیبا «بابا» نگاشت... به بهانه روز دختر چند نجوای عاشقانه دختر شهید با پدران شان را گزینش کرده ایم.