تبیان، دستیار زندگی
نماهنگ «از عشق تا دمشق» با شعری از «عبدالجبار کاکایی» برای مدافعان حرم در مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاکایی بالاخره سکوت خود را شکست

نماهنگ «از عشق تا دمشق» با شعری از «عبدالجبار کاکایی» برای مدافعان حرم در مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید شد.

فرآوری: راحله خلیلی - بخش ادبیات تبیان

عبدالجبار کاکایی

روزهای پایانی سال 94، خبری روی سایت های خبری قرار گرفت که تا چندی حاشیه های فراوانی را در حوزه فرهنگ و ادب به دنبال داشت.

«عبدالجبار کاکایی» دبیر جشنواره سراسری شعر "یار و یادگار" در گفت وگو با خبرنگار دفاع پرس گفته بود: به همه کسانی که صادقانه برای دفاع از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه (س) که بنده هم به آن ها به خاطر سفرهای که به سوریه داشته ام تعلق خاطر دلی دارم، رفته اند و جنگیده اند احترام می گذارم اما از سرودن هر گونه شعر به دلیل اینکه به نفع جریان خاصی مصادره می شود خودداری می کنم و سکوت را مثل مظلومیت مدافعان حرم که هیچ تریبونی ندارند، پیش می گیرم.

اظهارات کاکایی با انتقادات تندی از جانب برخی شاعران  مواجه شد. به دنبال آن کاکایی در صفحه شخصی اش نسبت به تیتر آن خبر توضیحاتی داد، هرچند که اصل خبر را تکذیب نکرد.

بهرحال بعد از حاشیه های ایجاد شده، خبر رسید که بالاخره کاکایی سکوت خود را شکسته و تازه ترین ترانه خود برای صداوسیما درباره مدافعان حرم سروده است.

این ترانه که «از عشق تا دمشق» نام دارد، به همراه قطعه ای دیگر با نام «اقدام و عمل» از سوی دفتر موسیقی و سرود صداوسیما در قالب نماهنگ تولید شده است.

به گزارش فارس، متن شعر کاکایی به شرح زیر است:

این عشق از کجا به کجا می کشاندم

بی پا و سر به حول و ولا می کشاندم

وا مانده ز قافله شصت هجری ام

هل من معین خون خدا می کشاندم

خورشید خون گرفته شام است یا عراق

چون ذره از زمین به هوا می کشاندم

زینب مدافع حرم تو به جز تو کیست

عشق تو در پناه خدا می کشاندم

خونم عقیق ساده انگشتر کسی است

خاتم جدا و دست جدا می کشاندم

براده های ریخته گوشواره ام

آهن ربای آل عبا می کشاندم

نماهنگ «از عشق تا دمشق» با آهنگسازی و تنظیم بهنام کریمی، صدای علی چراغی، شعرعبدالجبار کاکایی با مضمون مدافعان حرم و نماهنگ «اقدام و عمل» با آهنگسازی و تنظیم کیان مقدم و نیما جوادی با اجرای مشترک محسن رضایی و کیان مقدم و شعری از پریا پرنیان با مضمون شعار سال، از تازه های دفتر موسیقی و سرود صداوسیماست که برای بهره برداری و پخش در اختیار شبکه های مختلف رسانه ملی قرار گرفته است.


منابع:
فارس
دفاع پرس