تبیان، دستیار زندگی
تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران ضمن حضور در دانشگاه پنتئون آتن با خانم ازمینی کری یاری، رئیس این دانشگاه دیدار و در خصوص توسعه همکاری های علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری گفت وگو کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرسی اسلام شناسی در دانشگاه پنتئون آتن راه اندازی شود

اسلام شناسی

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران ضمن حضور در دانشگاه پنتئون آتن با خانم ازمینی کری یاری، رئیس این دانشگاه دیدار و در خصوص توسعه همکاری های علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری گفت وگو کرد.

حلمی در سخنان آغازین خود، به روابط دیرینه و دوستانه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و یونان اشاره کرد و گفت: یونان و ایران دارای فرهنگ و تمدنی کهن بوده و امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان کشوری قدرتمند و تاثیرگذار است از این رو، همواره مایل به توسعه روابط همه جانبه به ویژه در زمینه علمی، هنری و فرهنگی جهت ترویج ارزش های انسانی، صلح و عدالت در جهان هستیم.

این دانشگاه در سال 1924 میلادی، ابتدا به عنوان موسسه عالی آموزشی تأسیس و در سال 1982 میلادی در چارچوب اصلاحات در سیستم آموزشی کشور به دانشگاه مستقل دولتی ارتقاء یافت. این دانشگاه در حال حاضر دارای تعداد 5 هزار دانشجو در مقاطع مختلف و 250 استاد است. این دانشگاه دارای کتابخانه، مرکز تحقیقاتی مجهز و سالن های کنفرانس نیز است.

رایزن فرهنگی ایران ضمن تأکید بر همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و دانشگاه پنتئون گفت: ما آمادگی داریم تا دوره آموزش زبان و ادبیات فارسی را با همکاری دانشگاه پنتئون برای دانشجویان این دانشگاه برگزار کنیم و در راستای آن می توانیم برای ایجاد کرسی ایران شناسی و اسلام شناسی همکاری کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: می توانیم در زمینه فرصت های مطالعانی برای پژوهشگران بین دو کشور و نیز، همکاری های دانشگاهی برنامه های دو جانبه ای داشته باشیم که برای تحقق این مهم، آماده تنظیم تفاهم نامه ای با دانشگاه پنتئون هستیم.

حلمی همچنین، با اشاره به نیاز بشر امروز به عقلانیت و اخلاق ضمن انتقاد از حامیان گروه های افراط گرا و خشونت طلب گفت: اسلام و دیگر ادیان الهی نه تنها هیچ خشونت و ظلمی را تجویز نمی کنند بلکه همیشه انبیاء و پیامبران، مردم را به عدالت ورزی و خیرخواهی و اخلاق نیکو دعوت کرده اند و کسی نمی تواند به نام دین مرتکب جنایت شود.

بخش مذهب شناسی اجتماعی دانشگاه پنتئون آتن نیازمند ایجاد کرسی اسلام شناسی است که باید هماهنگی های لازم را با رایزنی فرهنگی انجام داد.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه سخنان خود، به وجود دانشگاه ادیان و مذاهب در ایران اشاره کرد و گفت: ما تنها کشوری هستیم که دارای دانشگاه ادیان است که بالطبع، نه تنها تمام ادیان توحیدی، بلکه ادیان غیر توحیدی نیز در آن تدریس می شود و بسیاری از این دروس به ویژه مسیحیت، توسط اساتید مسیحی تدریس می شود که می توان از وجود این دانشگاه نیز برای راه اندازی کرسی اسلام شناسی بهره مند شد.

آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان دانشگاه پنتئون آتن

خانم ازمینی کری یاری، رئیس دانشگاه پنتئون آتن ضمن استقبال از پیشنهادات رایزن فرهنگی کشورمان و اعلام آمادگی برای توسعه همکاری های خود، گفت: اجرای برنامه های مطرح شده به خصوص تدریس دروس ایران شناسی و دوره های کوتاه برای آشنایی با اسلام و ایران بسیار خوب است که تحقق این مهم نیازمند بررسی و برنامه ریزی است که امیدوارم برای سال آینده بتوانیم اقدام کنیم.

وی به قرارگیری زبان فارسی در بخش های دروس اختیاری دانشجویان تأکید کرد و گفت: از ابتدای سال تحصیلی جدید، زبان فارسی در چارجوب برنامه این دانشگاه به دانشجویان اعلام خواهد شد.

وی به ضرورت مبادله اساتید و دانشجو اشاره و تصریح کرد: بخش مذهب شناسی اجتماعی دانشگاه پنتئون آتن نیازمند ایجاد کرسی اسلام شناسی است که باید هماهنگی های لازم را با رایزنی فرهنگی انجام داد.

رئیس دانشگاه پنتئون در پایان، با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های علمی دو کشور اظهار کرد: ما از هر پیشنهادی که در این راستا صورت گیرد، استقبال می کنیم و ابراز امیدواری کرد که بتوان به همت رایزنی فرهنگی ایران، آموزش زبان و ادبیات فارسی، کرسی ایران شناسی و اسلام شناسی در این دانشگاه راه اندازی شود.

آشنایی با دانشگاه پنتئون آتن

دانشگاه علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی پنتئون یکی از دانشگاه های معتبر یونان است که دارای بخش های روان شناسی، تاریخ، مدیریت اداری و دولتی و رسانه ای است. این دانشگاه علاوه بر دوره های لیسانس، فوق لیسانس دارای دوره های دکتری نیز است و دارای بخش های تحقیقاتی در در حوزه هایی چون مساله اجتماعی، سیاسی و مذهبی نیز می باشد.

این دانشگاه در سال 1924 میلادی، ابتدا به عنوان مؤسسه عالی آموزشی تأسیس و در سال 1982 میلادی در چارچوب اصلاحات در سیستم آموزشی کشور به دانشگاه مستقل دولتی ارتقاء یافت. این دانشگاه در حال حاضر دارای تعداد 5 هزار دانشجو در مقاطع مختلف و 250 استاد است. این دانشگاه دارای کتابخانه، مرکز تحقیقاتی مجهز و سالن های کنفرانس نیز است.


منبع:
خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .