تبیان، دستیار زندگی
نام سعید عبدولی بدون شک یادآور ناداوری های مختلف در حق این کشتی گیر محجوب اندیمشکی است بگونه ای که به جرات می توان وی را یکی از بدشانس ترین کشتی گیران جهان نام برد.با این وجود بقدری با انگیزه و امیدوار به آینده است که از هم صحبتی با او خسته نشوی.هر چند گل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سعید عبدولی:طلبم را از المپیک می گیرم!

نام سعید عبدولی بدون شک یادآور ناداوری‌های مختلف در حق این کشتی‌گیر محجوب اندیمشکی است بگونه‌ای که به جرات می‌توان وی را یکی از بدشانس‌ترین کشتی‌گیران جهان نام برد.با این وجود بقدری با انگیزه و امیدوار به آینده است که از هم صحبتی با او خسته نشوی.هر چند گلایه‌هایی هم دارد که هر کدام به حق و جای تامل دارد.

وحید رجبی-بخش ورزشی تبیان
عبدولی

عبدولی در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۱ در وزن ۶۶ کیلوگرم توانست نهمین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی را کسب کند و با این مدال همچنین سهمیه ورود به بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ را نیز بدست آورد.او در المپیک لندن و در حالیکه در مبارزه نخست خود موفق شد حریف ترک را از پیش رو بردارد اما در مبارزه دوم مقابل رقیب فرانسوی با ناداوری شکست خورد و ناباورانه از دور رقابت‌ها کنار رفت.
عبدولی همچنین طلا و برنز بازی‌های آسیایی 2010 و 2014 را در کارنامه افتخارات خود دارد.وی در جریان مرحله یک چهارم نهایی مسابقات کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون برابر هیونگ جانگ، دارنده مدال طلای المپیک آتن، از کره جنوبی به میدان رفت و 4 مرتبه بر روی این کشتی‌گیر فن فیتو را اجرا کرد و در نهایت با ضربه فنی به برتری رسید اما در حالیکه داور میدان قصد داشت دست او را به عنوان فرد پیروز بالا ببرد با اعتراض و لابی کره‌ای ها کشتی ادامه پیدا کرد و با ناداوری ،عبدولی شکست خورد.
در نهایت با اعتراض مسئولان ورزش ایران و با دستور کمیته بین‌المللی المپیک به شورای بین‌المللی بازی‌های منصفانه این شورا پس از بررسی دقیق این مبارزه ضمن قدردانی از عبدولی برای احترام به نظر داور و تماشاگران، در جلسه خود در باکو پایتخت آذربایجان به وی دیپلم جهانی بازی منصفانه را اهدا کرد.
وی با تجربه تر و مصمم‌تر از همیشه اینبار به دنبال کسب مدال طلای المپیک ریو است،او قاطعانه تاکید می‌کند دیگر نمی‌خواهد هیچ بهانه‌ای دست داوران بدهد تا حقش به راحتی پایمال شود.

عبدولی اولین کشتی گیر فرنگی‌کار ایران بود که توسط محمد بنا و بدون برگزاری رقابت انتخابی مستقیم جواز حضور در المپیک ریو را بدست آورد که همین موضوع نشان دهنده اعتماد ویژه بنا به این کشتی‌گیر و اختلاف سطح او با دیگر رقبای داخلی است.
فرنگی‌کار جسور و جنگنده خوزستانی با تلاش و انگیزه بالا به دنبال فتح ریو است.البته با وجود رقبای نامدار جهان از روسیه ،قزاقستان و دانمارک را پیش رو دارد.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر عبدولی به لحاظ روحی و روانی در شرایط ایده‌آل خود باشد هیچ کشتی‌گیری در جهان را یارای مقابله با او نیست و در این صورت است که می‌توان طلای المپیک را از هم اینک بر سینه او تجسم کرد.
گفتگوی سعید عبدولی کشتی‌گیر با اخلاق و خوش‌روی ایران با خبرنگار تبیان را در ادامه می‌خوانید:

با آمدن بنا دوباره انگیزه گرفتم

من هیچ وقت کم نمی گذارم چرا که عادت دارم هر چیزی را که شروع می‌کنم به نحو احسن تا آخرش بروم. هدف من کسب مدال طلای المپیک است و ان‌شا‌ء‌الله بتوانم در ریو طلبم را از المپیک بگیرم

پس از ناکامی در مسابقات جهانی لاس وگاس آنطور که باید دل به تمرینات نمی‌دادم و خیلی برای ادامه کار انگیزه نداشتم تا اینکه با آمدن بنا به تیم ملی بار دیگر انگیزه به من و دیگر کشتی گیران تزریق شد و خوشبختانه توانستم به مرور برای ادامه تمرینات و تحمل سختی ها انگیزه داشته باشم. همه کشتی‌گیران آماده هستند و ان‌شاءالله در روزهای باقی‌مانده تمام کشتی‌گیران به شکلی کار کنند که بتوانیم بهترین نتیجه را در المپیک کسب کنیم.

ناداوری در المپیک سخت‌ترین لحظات عمرم بود

متاسفانه در رقابت‌های مختلف و بسیار مهم همچون المپیک لندن و بازی‌های آسیایی اینچئون ناداوری لطمه زیادی به من زد و به راحتی حقم خورده شد.اینبار نمی‌خواهم بهانه‌ای دست داوران بدهم. سخت‌ترین لحظات عمرم زمانی بود که در المپیک لندن داور میدان خیلی راحت ناداوری کرد و باعث حذف من از المپیک شد.در حالیکه می‌توانستم به روی سکو بروم. به قدری از دست داور عصبانی بودم که خیلی جلوی خودم را گرفتم تا کاری به او نداشته باشم!

این بار هم ناداوری شود واقعا بی‌انصافی است

اگر اینبار نیز در حق من ناداوری شود واقعا بی‌انصافی است.بعد از بازی‌های آسیایی هم به من دیپلم بازی جوانمردانه دادند اما آن دیپلم به کار من نمی‌آید و برای من مدال نمی‌شود!

از عملکردم در جام جهانی راضی نیستم

در رقابت‌های جام جهانی شیراز که اردیبهشت ماه برگزار شد آنطور که از خودم توقع داشتم نتوانستم کشتی بگیرم.هر چند که همه حریفانم را شکست دادم اما از نحوه مبارزاتم در این مسابقات راضی نبودم.ایراداتی داشتم که در تمرینات تیم ملی با کمک کادر فنی تا حد زیادی ان ها را برطرف کرده‌ام و آماده‌ام با ریکاوری مناسب بدنی و روحی و روانی در فرصت باقیمانده تا اعزام در المپیک کشتی بگیرم.

طلبم را از المپیک می گیرم!

من هیچ وقت کم نمی گذارم چرا که عادت دارم هر چیزی را که شروع می‌کنم به نحو احسن تا آخرش بروم. هدف من کسب مدال طلای المپیک است و ان‌شا‌ء‌الله بتوانم در ریو طلبم را از المپیک بگیرم.این فرصت بسیار ارزشمند و بزرگی است که نمی‌خواهم به راحتی آن را از دست بدهم.ماه‌هاست سختی تمرینات و دوری از خانواده را تحمل کرده‌ام تا به خوشرنگ‌ترین مدال المپیک برسم.

فقط مدال المپیک را کم دارم

مدال طلای جهان را در کارنامه‌ام دارم و فقط جای طلای المپیک در ویترین افتخاراتم کم است که به امید خدا و با دعای خیر مردم امیدوارم بتوانم از رقابت‌های ریو سربلند بیرون بیایم و به مدالی خوشرنگ دست یابم. می خواهم بروم و با تمام وجود بجنگم، نمی خواهم تماشاچی و توریست باشم.

حمایت جدی از کشتی‌گیران المپیکی نشد

آنچنان شاهد حمایت جدی از کشتی گیران اعزامی به المپیک نبودیم و بچه‌ها واقعا برای خوشحال کردن دل مردم با همه کمبودها و بی‌توجهی‌ها ساختند.امیدوارم با این وجود بتوانیم بهترین نتایج را بگیریم و دل مردم را بار دیگر شاد کنیم.

پیش بینی در کشتی کار بسیار سختی است

کشتی ورزش بدون رکورد است و مانند رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری نیست که بتوان تا حدی با زدن رکورد نتایج و میزان آمادگی رقیبان را پیش بینی کرد.همه نفرات تیم همان نفراتی هستند که در المپیک قبلی حضور داشتند و همگی با تجربه و از توانایی‌های بالایی برخوردارند.طی این چند ماه نیز سختی‌های زیادی را در اردوهای تیم ملی پشت سر گذاشتیم و همگی امیدواریم بتوانیم بهترین نتایج را کسب کنیم.البته نتیجه در کشتی به خیلی از مسائل وابسته است.ناداوری،شرایط کشتی‌گیر در روز مبارزه،مریض نشدن و ... از عوامل بسیار مهم در تعیین نتیجه کشتی است.

خدا را شکر مصدوم نداریم

اقدامات خوبی از سوی کادر فنی و تیم پزشکی فدراسیون انجام شده تا کشتی‌گیران بدون مشکل و با سلامت کامل عازم المپیک شوند.خوشبختانه مشکل مصدومیت جدی در تیم نداریم.هر چند کشتی ورزش سنگینی است و هر لحظه احتمال آسیب دیدگی در آن وجود دارد اما امیدوارم تا روز مسابقات هیچ مشکلی برای کشتی‌گیران و ورزشکاران اعزامی ایران بوجود نیاید.

کشتی‌گیران کره‌ای و روس مهمترین رقبایم هستند

عبدولی اولین کشتی گیر فرنگی‌کار ایران بود که توسط محمد بنا و بدون برگزاری رقابت انتخابی مستقیم جواز حضور در المپیک ریو را بدست آورد که همین موضوع نشان دهنده اعتماد ویژه بنا به این کشتی‌گیر و اختلاف سطح او با دیگر رقبای داخلی است.

«کیم هیون وو» از کره جنوبی و «رومن ولاسوف» از روسیه مهمترین رقبایم هستند البته شناخت کافی از همه آن ها دارم. «کارنیکوف» قزاق را پیش از این با اختلاف شکست داده ام. «مارک مادسن» دانمارکی را هم در مسابقات جهانی باید شکست می دادم اما داوران اجازه ندادند. در حالی که من حمله می کردم و باید به حریفم اخطار می دادند، به من اخطار دادند. از طرفی پیش از کشتی با مادسن تنها ۵ دقیقه به من استراحت دادند و فرصت کافی برای استراحت و ریکاوری نداشتم. برنامه ام هم برای کشتی با مادسن نگه داشتن کشتی در وقت اول و حمله در وقت دوم بود که هر کاری کردم، بدنم توان نداشت؛ هر چند که حریفم هم کاری نکرد و با کمک داوران برنده شد.

در خیالم با حریفانم می جنگم و عرق می ریزم!

هر شب و هر زمانی که تمرین ندارم خیلی به حریفانم و اینکه چگونه با آن‌ها کشتی بگیرم فکر می‌کنم.با خودم تمرینات ذهنی می کنم و با حریفانم کشتی می گیرم، به طوری که همه عضلاتم سفت می شود. حتی به قدری متحمل فشار می شوم که عرق هم می ریزم!

از هیچ حریفی نمی ترسم

– اهل استرس و این حرف ها نیستم. از هیچ حرفی نمی‌ترسم و خودم را بهتر از رقبا می‌دانم .همه تلاشم کسب خوشرنگ ترین مدال در المپیک است و با همه وجود برای رسیدن به این هدف حرکت می کنم. تا به حال هم با حریفی روبرو نشده ام که برتر از من باشد و فقط به خاطر ناداوری شکست خورده ام.

حوصله درس خواندن ندارم

دانشجو بودم و درس می‌خواندم اما در میانه راه انصراف دادم. خیلی حوصله درس خواندن ندارم. اگر از کشتی بروم خیلی از درآمدی را که الان دارم از دست می دهم. از طرفی خیلی از اطرافیانم از من انتظار دارند به آنها کمک کنم. توقع از ما ورزشکاران در جامعه بالاست و باید تا حدی توانایی مالی داشته باشیم تا بتوانیم به دیگران هم کمک کنیم.

زود ازدواج کردم

۷ سال پیش و در ۱۹ سالگی متاهل شدم. در شهر ما رسم است که خیلی زود ازدواج می کنیم.4 برادر و 3 خواهر دارم و برادرانم نیز مانند خودم کشتی‌گیر هستند.

مردم دعایمان کنند

از مردم عزیز کشورم می‌خواهم باز هم ما کشتی‌گیران و دیگر ورزشکاران ایران را برای کسب موفقیت در المپیک دعا کنند.توقعات از کشتی بالاست و امیدوارم علی رغم همه ناملایمتی‌ها باز هم کشتی ایران بتواند افتخارآفرین باشد و کشتی‌گیران ایرانی بارها پرچم مقدس ایران را در برزیل به اهتزاز دربیاورند.