تبیان، دستیار زندگی
پلیس جنوب با عنوان اختصاری اس . پی . آر (south persian Rifles) نیروی نظامی بود كه بریتاینا در سال 1916 میلادی مطابق 1294 شمسی طی جنگ جهانی اول در مناطق جنوبی كشور (بوشهر ـ شیراز ـ كرمان ـ فارس ـ بندرعباس ـ یزد ـ كازرون) تشكیل داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشكیل پلیس جنوب

پلیس جنوب با عنوان اختصاری اس . پی . آر (south persian Rifles) نیروی نظامی بود كه بریتاینا در سال 1916 میلادی مطابق 1294 شمسی طی جنگ جهانی اول در مناطق جنوبی كشور (بوشهر شیراز كرمان فارس بندرعباس یزد كازرون) تشكیل داد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
تشكیل پلیس جنوب

شكل گیری پلیس جنوب همزمان با دوران فترت مجلس شورای ملی در دوره سوم و چهارم بود، لازم به ذكر است كه در این دوران كابینه های مختلفی بر سر كار آمدند، اوج اقتدار پلیس جنوب در زمان وثوق الدوله بود.

ژنرال سرپرسی سایكس با هدف تاسیس پلیس جنوب وارد بندرعباس شد و فرماندهی این نیروها را كه متشكل از ملیتهای مختلف ایرانی، هندی و انگلیسی بود به عهده گرفت. نیروی تفنگداران جنوب ایران معروف به پلیس جنوب ظاهراً به بهانه حفظ امنیت در مناطق جنوبی كشور ولی در واقع برای حفظ منافع انگلیس در طول جنگ جهانی اول و پس از آن بود. پلیس جنوب به دلیل عملكردش در مناطق جنوب با مخالفت شدید مردم مواجه شد و در سال 1300 شمسی منحل گردید.


منبع: مزکز اسناد انقلاب اسلامی