تبیان، دستیار زندگی
داشتن شکمی تخت برای هرکس آرزو است و البته دست یافتن به آن سخت و دشوار. اگر اهل ورزش و سختی دادن به خود نیستید بدانید که می شود بدون عرق ریختن و ورزش کردن نیز شکمی صاف تر و تخت تر داشت. با ما باشید تا با این راهکارهای ساده آشنایتان کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکمی تخت بدون ورزش و سختی کشیدن (١)

داشتن شکمی تخت برای هرکس آرزو است و البته دست یافتن به آن سخت و دشوار. اگر اهل ورزش و سختی دادن به خود نیستید بدانید که می شود بدون عرق ریختن و ورزش کردن نیز شکمی صاف تر و تخت تر داشت. با ما باشید تا با این راهکارهای ساده آشنایتان کنیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
چاقی شکمی

برای داشتن شکمی تخت پروبیوتیک مصرف کنید

میکروبیوتا یا فلور روده قدرت زیادی دارد و همان موجودات زنده ای هستند که روده میزبان آن هاست. یک روش خوب برای افزایش باکتری های خوب و مفید روده مصرف مکمل پروبیوتیک است. مواد غذایی متنوعی این قابلیت را دارند مانند شوکروت که نوعی ترشی کلم فرانسوی است. با افزایش جذب پروبیوتیک ها کمتر در معرض بیماری ها قرار می گیرد، احساس شادابی بیشتری دارد و دستگاه گوارشتان بهتر کار می کند. در این صورت نیز نفخ معده تان از بین رفته و بدون هیچ زحمتی شکمتان صاف تر می شود. پروبیوتیک ها همچنین در ماست و محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک وجود دارد.

مصرف سدیم را کاهش دهید

نمک زیادی مصرف می کنید؟ طبیعی است که شکم بزرگتری داشته باشید. یادتان باشد که میزان متعادل نمک برای عملکرد خوب مغز و قلب لازم است. اما نمک زیاد باعث احتباس آب شده و شکمتان را بزرگ می کند. کاهش مصرف نمک یکی از اولین اقدامات برای داشتن شکمی تخت است. به همین دلیل است که با گرفتن رژیم ابتدا با سرعت بیشتری وزن کم می کنیم. توصیه می کنیم نمکدان را از سفره غذا حذف کنید چون دیدن آن هوس نمک پاشیدن به غذا را ایجاد می کند. حتماً ابتدا غذا را بچشید و زمانی که مطمئن شدید بی نمک است از جایتان بلند شده و برای آوردن نمکدان به آشپزخانه مراجعه کنید. البته احتمال اینکه از خیر آن بگذرید زیاد است!

آدامس بی آدامس

اگر می خواهید شکمتان صاف تر شود از این به بعد موقع جویدن لقمه هایتان دهانتان را ببندید تا هوای اضافی وارد معده تان نشود

خیلی از افراد برای مقابله با گرسنگی، کاهش استرس یا غذا خوردن ناخودآگاه آدامس می جوند. اما این کار یک مشکل ایجاد می کند: نفخ! همه ما در حین جویدن غذا مقداری هوا می بلعیم. این مسئله در حین جویدن آدامس بیشتر رخ می دهد. در نتیجه معده پر از هوا شده و نفخ می کند. علاوه بر این ثابت شده است که برخی شیرین کننده ها باعث افزایش میل به خوردن فست فودها و هله هوله ها می شود. در نتیجه ممکن است جویدن آدامس به این دو دلیل باعث افزایش اندازه دور شکمتان شود. در نتیجه اگر جزو افرادی هستید که همیشه آدامس می جوید این عادت را کنار بگذارید تا شکمتان صاف تر شود.

موقع خوردن غذا دهانتان را ببندید

جویدن غذا در حین نفس کشیدن باعث بلعیدن هوا و باد کردن شکم می شود. بی دلیل نیست که قدیمی ها همیشه به خوردن غذا در سکوت تأکید می کردند. اگر می خواهید شکمتان صاف تر شود از این به بعد موقع جویدن لقمه هایتان دهانتان را ببندید تا هوای اضافی وارد معده تان نشود.

بر میل زیادتان به خوردن شیرینیجات غلبه کنید

می دانیم که نخوردن شیرینیجات سخت است اما در عین حال می دانیم که مصرف زیاد آن برای سلامتی و همچنین اندازه دور کمر مضر است. دریافت کالری زیاد به طور مستقیم روی اندازه دور کمر تأثیر می گذارد. علاوه بر این مازاد قند دریافتی باعث بروز حالت مقاومت سلول ها نسبت به انسولین می شود و این مسئله نیز منجر به ذخیره شدن چربی ها در اطراف شکم خواهد شد. البته مسئله ذخیره شده کالری ها به صورت چربی دور شکمی به زمان نیاز دارد. اما مصرف شیرینیجات زیاد در کوتاه مدت نیز تأثیر خود را می گذارد. به این ترتیب که با مصرف قند زیاد شکمتان دچار نفخ می شود. چون قند باکتری های مضر موجود در روده ها را تغذیه می کند و این مسئله به تولید گاز منجر می شود. برای داشتن شکمی صاف تر مصرف قند را کاهش دهید.

انتخاب شیرینی

با پزشک در خصوص عدم تعادل هورمون هایتان مشورت کنید

عدم تعادل هورمونی عوارض جانبی دارد که نفخ یکی از آن هاست. به همین دلیل است که خانم ها در دوران یائسگی از نفخ شکایت می کنند. بدون شک نمی توان زمان بیولوژیکی بدن را به عقب برگرداند و هورمون ها را به بیست سالگی برد. اما می توان به کنترل آن ها کمک کرد. لازم است که علائم اختلالات تیروئیدتان را بررسی کنید. چون اختلال در تیروئید باعث بروز چاقی می شود. یادتان باشد که همیشه به تغذیه تان اهمیت بدهید و ورزش کنید. چون این کارها به کنترل هورمون ها و داشتن شکمی صاف کمک می کنند.

وضعیت روده هایتان چگونه است؟

نزدیک به 20 درصد جمعیت آمریکای شمالی از یبوست رنج می برد. این وضعیت روی تمام بدن تأثیر می گذارد که نفخ و گاز معده نیز از این دست است. برای داشتن شکمی تخت لازم است مشکل یبوستتان را حل کنید. این کار نیز با افزایش مصرف آب و فیبرها و همچنین تحرک بدنی ممکن می شود. اگر مشکلتان حاد است حتماً با پزشک مشورت کنید.

برای داشتن شکمی صاف تر از خانواده کلم ها دوری کنید

کلم ها جزو سبزیجات سالم و مفید هستند و مصرف آن ها برای سلامتی فوق العاده است. اما افرادی که در معرض نفخ قرار دارند با مصرف این مواد غذایی مفید دچار نفخ خواهند شد. کلم ها ترکیبی دارند که در حین تجزیه شدن گاز آزاد می کند. بروکلی، کلم برگ، گل کلم و غیره در برخی افراد باعث بزرگ شدن شکم می شوند. البته نیازی نیست که این مواد غذایی مفید را از برنامه غذایی تان حذف کنید. فقط یادتان باشد در مواقعی که می خواهید شکمی تخت تر داشته باشید از خیر آن ها بگذرید.

کمی بیشتر بخوابید

نمک زیادی مصرف می کنید؟ طبیعی است که شکم بزرگتری داشته باشید. یادتان باشد که میزان متعادل نمک برای عملکرد خوب مغز و قلب لازم است. اما نمک زیاد باعث احتباس آب شده و شکمتان را بزرگ می کند

در دنیای امروز با مشغله های خاص آن و به خصوص به دلیل ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی مردم روزبه روز کمتر می خوابند. اما سلامت تحت تأثیر کم خوابی قرار می گیرد و اثرات آن بیش از هر چیزی روی اندازه دور کمر نمایان می شود. نتایج بررسی محققان نشان می دهد 30 دقیقه کم خوابی بدن را در معرض چاقی قرار می دهد. بدتر این که این وزن اضافه شده در قسمت شکم بروز می کند. برای داشتن شکمی تخت شب ها زود بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید و از کم خوابی دور باشید.

دور مواد غذایی صنعتی و فراوری شده را خط قرمز بکشید

مواد غذایی فراوری شده جزو منابع اصلی نمک هستند. بدتر اینکه خیلی از مردم متوجه وجود نمک زیاد آن ها نیستند. اما باید بدانید که نمک در داخل تمام غذاهای صنعتی و آماده مانند انواع کنسروها، سوپ ها و خورش های آماده، سس و غیره به میزان زیادی وجود دارد. توصیه می کنیم تا حد امکان لب به سوسیس و کالباس نزنید. البته برخی کیک ها و بیسکوئیت ها نیز از این مستثنا نبوده و جزو مواد غذایی آماده محسوب می شود. به جای این مواد غذایی انواع خانگی و طبیعی را دریابید. چون با کاهش مصرف نمک از مشکل احتباس آب و شکم بزرگ خلاص می شوید و هم این که کالری بیهوده دریافت نمی کنید و وزن کل بدنتان کاهش پیدا می کند.

به آنچه که می نوشید دقت کنید

آرزوی شکمی صاف و تخت دارید؟ به محتویات لیوان هایتان دقت کنید. شیر و نوشابه های گازدار جزو عوامل اصلی بروز نفخ هستند. حدود 65 درصد افراد بعد از پشت سر گذاشتن کودکی قدرت هضم لاکتوز را از دست می دهند. در نتیجه اگر شب با نوشیدن یک لیوان شیر بخوابید صبح متوجه خواهید شد که زیرشلواریتان تنگ تر شده است. نوشابه ها نیز همین مسئله را ایجاد می کنند. فرقی نمی کند نوشابه تان معمولی باشد یا رژیمی. در هر حال باعث بزرگ شدن شکم می شوند چون حاوی میزان زیادی قند و همچنین گاز هستند. برای تحقق آرزوی داشتن شکمی صاف تر از خیر خوردن نوشابه بگذرید و در صورت نیاز به جای شیر از دیگر منابع کلسیم استفاده کنید.

ادامه دارد....


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.