تبیان، دستیار زندگی
برقراری تعامل با افراد دیگر به عنوان یک امر حیاتی در بهبود مهارت فرد و در نتیجه بالا رفتن تمرکز است. برای این منظور نیازمند استفاده از راه های متفاوت مانند به کارگیری ابزارهای مختلف هستیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (2)

برقراری تعامل با افراد دیگر به عنوان یک امر حیاتی در بهبود مهارت فرد و در نتیجه بالا رفتن تمرکز است. برای این منظور نیازمند استفاده از راه های متفاوت مانند به کارگیری ابزارهای مختلف هستیم. بکار گیری روش های مختلف، انگیزه افراد را در آموزش های راه دور بالا می برد.

برگزاری دوره های آموزشی که بتواند انگیزه و اشتیاق افراد را در جهت کسب آموزش بالا ببرد، بسیار حائز اهمیت است. در آموزش های راه دور افراد تجربیات خود از طریق واسطه ها کسب می کنند حال اگر واسط های به کارگرفته شده ابزارهای آنلاین با کیفیت باشند، می توانند به کاربران در جهت حفظ تمرکز خود کمک شایانی کنند.


در مطلب قبل به 4 نکته از 10 روش مورد نظر اشاره نمودیم که شامل موارد زیر می شود

1. برنامه بریزید و به برنامه خود پایبند باشید.

2. تعیین کردن مهلت (Deadline)

3. نگهداشتن هدف نهایی در ذهن

4. نمودار کردن و نظارت کردن بر عملکرد در فواصل منظم

مطلب قبل را می توانید از لینک زیر مطالعه فرمائید:
آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (2)

آموزش الکترونیک اصطلاحی است گسترده که شامل انتخاب، سازماندهی، تعیین توالی و ارزیابی ابزار و محتوا در جهت رسیدن به مجموعه ای از اهداف می شود. حال اگر طراحی این دوره ها بدون در نظر گرفتن اصول و مبتنی بر فناوری های ضعیف باشد، نه تنها رغبت یادگیری را از مخاطبان می گیرد بلکه آن ها را گیج و نا امید می سازد. در نظر گرفتن پایه های اصولی و ایجاد محیطی مناسب می تواند دوره های آنلاین تاثیرگذاری را برای مخاطب ایجاد کند. در ادامه به بیان سایر موارد می پردازیم.


5. تعامل بیشتر با فراگیران دیگر

عدم وجود کلاس درس ممکن است فراگیران را در یک حالت انزوا و تنهایی قرار دهد. این حس انزوا و تنهایی می تواند مانع بزرگی برای آنها در تمامی مراحل آموزش الکترونیکی باشد. برای جلوگیری از فرایند فوق الذکر، فراگیران باید به طور منظم خود را در ارتباط با هم کلاسی های خود قرار دهند.

این ارتباطات با دیگران خستگی را در آن ها کاهش می دهد و باعث بروز این حس می شود که آن ها در این فرایند مبارزه تنها نیستند. کیفیت تعاملات هم تاثیرگذار خواهد بود، تعاملات با کیفیت می تواند حسی ازامنیت و حمایت میان فراگیران ایجاد نماید و به آن ها انگیزه ماندن و فعالیت در دوره را القا کند. پلت فرم هایی مانند Skype یا فیس بوک در تسهیل تعاملات و برقراری این چنین روابطی حائز اهمیت هستند.

6. استفاده مناسب از ابزارهای آنلاین

یکی از بزرگترین مسائل و مشکلاتی که متقاضیان دوره های الکترونیکی و یا آموزش از راه دور با آن مواجه هستند عدم وجود مدیریت و نظارت مداوم بر آن هاست. بدین معنا که هیچکس فراگیران را در مسیر خود به طور مداوم و مستمر هدایت نمی کند تا آن ها از مسیر صحیح خود منحرف نشوند.

ارتباطات با همکلاسی ها خستگی را در فراگیران کاهش می دهد و باعث بروز این حس می شود که آن ها در این فرایند مبارزه تنها نیستند. کیفیت تعاملات هم تاثیرگذار خواهد بود، تعاملات با کیفیت می تواند حسی از امنیت و حمایت میان آنها ایجاد نماید و به آن ها انگیزه ماندن و فعالیت در دوره را دهد.

برای غلبه بر این مشکل و مسائل دیگری که از این ناشی می شود آن ها می توانند از ابزارهای با کیفیت آنلاین استفاده کنند. اینترنت ابزارهای بسیار مناسبی در اختیار آن ها قرار می دهد. به طور مثال کتابخانه های مجازی و مواد و منابع دیگر می تواند به فراگیران کمک زیادی نماید. استفاده از سایت هایی مانند Stay Focused "متمرکز باقی بمان" راه های بسیار خوبی برای کمک به خود در فرایند یادگیری از راه دور است.

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟  (2)

7. از تکنیک های افزایش تمرکز که " برای شما کار می کند" استفاده کنید.

فراگیران دوره های مجازی یا یادگیرندگان از راه دور که اغلب هم به سختی قادرند با انگیزه بر روی دوره ای که در آن شرکت کرده اند، تمرکز کنند. باید برای با انگیزه ماندن در طول دوره سعی کنند تا به شناسایی تکنیک هایی بپردازند که دقیقا برای خود آن ها کار می کند و مفید است و آن ها را متمرکز نگه می دارد. مثلا برخی از افراد اگر در حین مطالعه حرکات کششی انجام دهند تمرکز خود را از دست می دهند.

برای عده ای دیگر هایلایت کردن بسیار کمک کننده است و باعث می شود متن را بهتر بفهمند در حالی که دسته ای دیگر اگر زیر مطالب مبهم خط هم بکشند و جزوه آن ها کاملا تمیز نباشد قادر به تمرکز و یادگیری نیستند.

اگر دوره را به بخش های کوچک تر تقسیم نمایید برای افزایش تمرکز مفید خواهد بود. تکنیک های تمرکز بسیار شخصی است و به اصطلاح فردگراست. ترکیب این تکنیک ها باعث افزایش توجه و با انگیزه ماندن در فرایند آموزش می شود.

برای عده ای خط خطی کردن روی کاغذ ایجاد تمرکز می کند و مراقبه برای بعضی ها جواب می دهد. افرادی را می شناسم که برای تمام کردن یک تکلیف در زمان مقرر یا رسیدن به یک هدف خاص به خود پاداش می دهند. اگر دوره را به بخش های کوچک تر تقسیم نمایید به نظر می رسد برای افزایش تمرکز بسیار مفید خواهد بود. تکنیک های عنوان شده بسیار شخصی است و در هر فرد متفاوت است، به اصطلاح فردگراست. ترکیب این تکنیک ها باعث افزایش توجه و با انگیزه ماندن در فرایند آموزش می شود.


ادامه دارد...

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت اول

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت دوم

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت سوم



منابع:
10 Ways To Keep Oneself Productive And Focused ? EMILY CONNOR ?

www.elearningindustry.com

How To Create A Meaningful eLearning Experience

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: سید خاموشی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی