تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله قصد داریم 10 نکته را با شما در میان بگذاریم که به وسیله آن ها می توانید دانشجویان خود را طی گذراندن دوره آموزشی از راه دور خود، متمرکز و فعال نگهدارید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟ (1)

در این مقاله قصد داریم 10 نکته را با شما در میان بگذاریم که به وسیله آن ها می توانید دانشجویان خود را طی گذراندن دوره آموزشی از راه دور خود، متمرکز و فعال نگهدارید.

اغلب یادگیرندگان دوره های آنلاین و دوره های از راه دور به سختی قادرند خود را در طول دوره با انگیزه و متمرکز باقی نگهدارند. 10 نکته ای که در ادامه می آید به این افراد کمک خواهد کرد تا زمانی که در حال گذراندن دوره هستند، متمرکز باشند و بیشترین استفاده را ببرند.

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟ (1)

در دوره های آموزش الکترونیکی جمع آوری محتوای کلیدی از موارد مهم به شمار می آید اما مهمتر از آن قدرت انتقال و تشریح مطالب به گونه ای است که مخاطبان تمرکز خود را در طول دوره از دست ندهند. توجه به نکاتی که ارائه می دهیم، می تواند شما را در این راه همراهی کند.


1. برنامه بریزید و به برنامه خود پایبند باشید.

برنامه داشتن یکی از بهترین روش هایی است که به شما کمک می کند تا از دوره آموزشی چه به صورت مجازی یا حضوری لذت ببرید اما این روش برای دوره های از راه دور بیش از نوع حضوری حائز اهمیت است از آن جهت که در دوره های حضوری نیرو محرکه های بیشتری نسبت به مجازی وجود دارد. فراگیران ممکن است از تکنولوژی برای برنامه خود استفاده کنند.

به طور مثال تقویم های آنلاین مانند تقویم گوگل، یادداشت های هوشمند مثل Evernote، برنامه های ردیابی مانند Toggl می تواند نمونه های ساده ای از تکنولوژی هایی باشد تا به افراد کمک کند بتوانند متمرکز و فعال باشند.

برنامه داشتن یکی از بهترین روش هایی است که به افراد کمک می کند تا از دوره آموزشی (مجازی یا حضوری) استفاده کنند اما این روش برای دوره های از راه دور بیش از نوع حضوری حائز اهمیت است (در دوره های حضوری نیرو محرکه های بیشتری نسبت به مجازی وجود دارد).


2. تعیین کردن مهلت (Deadline)

به طور کلی تعیین ضرب العجل (Deadline) یکی از ساده ترین روش ها برای جلوگیری از حواس پرتی و ایجاد تمرکز بر روی کار است. در دوره های از راه دور، این روش یکی از تکنیک هایی است که به شدت به افراد انگیزه می دهد و مانع از تعویق بیندازید کارها و تکالیف می گردد. از آنجایی که تنظیم مهلت های کوچک تر در عمل واقعی تر و تاثیرگذارترند بهتر است مهلت های زمانی کوتاه تر انتخاب شود. به طور مثال ممکن است فراگیران برای تمام کردن یک موضوع برای خود مهلت تعیین کنند یا برای تکمیل یک تحقیق، نوشتن یک پیش نویس اولیه یا اصلاحات یک فرم و ... به خود زمان بدهند، این تکنیک ساده در یک مسیر طولانی کمک شایانی به یک فرایند مفید خواهد کرد.


3. نگهداشتن هدف نهایی در ذهن


ممکن است در طول یک دوره فراگیران به راحتی پریشان و خسته شوند، احساس انزوا و فقدان انگیزه در آن ها به وجود آید و در نهایت ممکن است به ترک دوره منجر شود. یکی از راه های مبارزه با این فرایند، فکر کردن به هدف نهایی در طول دوره است. در واقع  Big Picture خود را در ذهن داشته باشید. اینکه در پایان دوره شما ماهرتر و اگاه تر خواهید بود و چشم انداز شغلی و بهبود درآمد و .... را در نظر داشته باشید کمک کننده است. نگاه کردن به هدف نهایی یکی از روش های عالی و الهام بخش برای استفاده بهینه است.

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟ (1)

4. نمودار کردن و نظارت کردن بر عملکرد در فواصل منظم

دانستن اینکه دقیقا کجا ایستاده ایم می تواند به ما کمک کند که بر روی کاری که در دست داریم متمرکز باشیم. ارزیابی منظم از پیشرفت فرد در انجام تکالیف آنلاین یا عمکرد دوره در حالی که به دنبال آموزش یک مطلب جدید است می تواند او را در مسیر هدف باقی نگهدارد و از به تعویق انداختن امور جلوگیری کند. این نظارت می تواند از سوی برگزارکنندگان دوره اعمال شود و یا فرد خود بر کار خود نظارت کند و نمودار عملکرد خود را داشته باشد.

این روش برای افراد ایجاد محدودیت می کند و فشار حاصل از این محدودیت ها افزایش بهره وری را به دنبال دارد. فراگیر ممکن است بر یک فرایند نظارت کند بدین گونه که هدف فرایند را مشخص کند و نظارت داشته باشد که آیا در زمان مقرر به آن هدف می رسد یا خیر!

نظارت می تواند از سوی برگزارکنندگان دوره اعمال شود و یا فرد خود بر کار خود نظارت کند و نمودار عملکرد خود را داشته باشد. این روش برای ایجاد افراد محدودیت می کند و فشار حاصل از این محدودیت ها افزایش بهره وری را به دنبال دارد.


اطمینان حاصل کنید که در مسیر صحیح قدم برمی دارید. بدین منظور می توانید از نخبگان دوره های آنلاین (کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند) مشورت بگیرید.

عموما این مشاورین آنلاین در دوره های از راه دور تعریف شده و در دسترس فراگیران هستند. بنابر نیاز یادگیرندگان وقت مشاوره می تواند هر دو هفته یکبار یا ماهی یکبار باشد. ( به طور کلی فرد برای دوره های آنلاین به مشورت نیاز دارد)


ادامه دارد...

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت اول

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت دوم

آموزش از راه دور: چگونه یک نفر را متمرکز نگهداریم؟- قسمت سوم
منابع


10 Ways To Keep Oneself Productive And Focused ? EMILY CONNOR ?
www.elearningindustry.com

How To Create A Meaningful eLearning Experience

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه:فائزه خاموشی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی