تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده از سوی نیروی انتظامی روزانه به طور متوسط ١٨٠٠ سرقت در کشور رخ می دهد که بیشترین آنها در تهران به ثبت می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد چشمگیر سرقت در کشور

بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده از سوی نیروی انتظامی روزانه به طور متوسط ١٨٠٠ سرقت در کشور رخ می دهد که بیشترین آنها در تهران به ثبت می رسد.

بخش اجتماعی تبیان
سرقت

سرقت یکی از جرایم علیه اموال محسوب می شود که پرونده های زیادی را در محاکم به خود اختصاص داده است اما طی سال های اخیر این جرم رشد چشمگیری داشته و تعداد زیادی از افراد قربانی این جرم یا به نوعی به واسطه این جرم متضرر شده اند.
بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده از سوی نیروی انتظامی روزانه به طور متوسط ١٨٠٠ سرقت در کشور رخ می دهد که بیشترین آنها در تهران به ثبت می رسد. نگرانی شهروندان از افزایش سرقت های خشن و باندی در سطح پایتخت و لزوم برخورد قاطع دستگاه قضائی با این مجرمان باعث شد دو سال قبل دادسرای ویژه مقابله با سرقت در تهران راه اندازی شود که رسیدگی به پرونده ها به صورت تخصصی در این دادسرا باعث کاهش جرایم خشن و سازمان یافته در تهران شده است.

جرم سرقت بالاترین شمار جرایم در اجرای احکام

اما طی ماه های اخیر دادستان تهران با اشاره به افزایش جرم سرقت در کشور بالاترین شمار جرایم در اجرای احکام را مربوط به جرم سرقت اعلام کرد به گونه ای که یک چهارم پرونده ها به اتهام سرقت اختصاص دارد و تشکیل شعبه ویژه سرقت را در  برخی از نواحی در مرحله تحقیق و اجرای احکام ضروری خواند. جعفری دولت آبادی همچنین وضع ایران را در خصوص میزان قتل عمد که به عنوان یکی از شاخص های امنیت اجتماعی محسوب می شود، مناسب دانست اما در مقابل، شمار پرونده هایی با موضوع سرقت طی سال گذشته را قابل توجه دانست و گفت: با اقدامات خوبی که طی سال گذشته به عمل آمده، وضع مناسب تر شده، از جمله این اقدامات، رصد آمار سرقت توسط پلیس و دادسرا و مکلف شدن پلیس به دستگیری محکومان سارق است که موجبات دستگیری تعداد زیادی از سارقان را فراهم آورده و همچنین محدودیت در اعطای مرخصی به محکومان سرقت، اجرای طرح های مبارزه با سرقت و تلاش قضات برای رسیدگی سریع و قاطع موثر بوده است. اما دلیل افزایش سرقت طی سال های اخیر چیست؟

بیکاری و فقر عامل افزایش سرقت

برخی از کارشناسان  بیکاری و فقری را که به تبع آن ایجاد می شود، مهم ترین دلیل گسترش سرقت می دانند زیرا در همه حال، اولویت انسان تأمین نیازهای فیزیولوژیک و مادی اش است. وقتی در جامعه ای بیکاری افزایش می یابد، فقر و اختلاف طبقاتی نیز افزایش می یابد و عده ای برای برآوردن نیازهای اولیه به راه های ناصحیح چون سرقت رو می آورند اما پس از مدتی دزدی تبدیل به رویه این افراد  می شود و افراد دیگر حاضر به کار و تلاش برای کسب روزی نشده و راه راحت تر را انتخاب می کنند. این در حالی است که افزایش سرقت باعث ناامنی در محیط های اجتماعی شده و افراد هنگام حضور در اماکن عمومی و پرتردد همواره در تهدید جیب بری قرار دارند. برخی نیز مشکلات فرهنگی و عقیدتی را عامل افزایش سرقت در جامعه می دانند که افراد برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود می خواهند ره صد ساله را یک شبه بپیمایند.
اما با بررسی قوانین و مقررات راجع به سرقت در حقوق ایران متوجه می شویم احترام به مالکیت خصوصی افراد جامعه همیشه مورد توجه قانونگذار بوده و برای متجاوزان به حریم مالکیت به عنوان سارق مجازات های سختی در نظر گرفته شده است.
اما نکته مهم این است که برای مقابله با سرقت به عنوان یک معضل اجتماعی جدی باید بر مجموعه ای از عوامل فرهنگی، اعتقادی و انتظامی متمرکز شد و تک عاملی دیدن این معضل نمی تواند در حل آن کمکی مناسب کند. به عبارت دیگر در مبارزه با جرم سرقت باید عوامل این پدیده را شناخت و به طور همه جانبه و با همکاری نیروهای امنیتی و مردم به آن همت گماشته شود. در آخر نیز باید گفت از لحاظ فرهنگی باید تلاش کرد سرقت به صورت منکر اجتماعی جلوه کند؛ به طوری که کنترل اجتماعی در این زمینه اعمال شود و سارق به عنوان فرد ضداجتماع احساس انزوا کند.»



منبع: روزنامه شهروند