تبیان، دستیار زندگی
مسعود زنگنه استاد موسیقی بر اثر بیماری سرطان روی تخت بیمارستان چشم انتظار مسوولین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسعود زنگنه روی تخت بیمارستان

مسعود زنگنه استاد موسیقی بر اثر بیماری سرطان روی تخت بیمارستان چشم انتظار مسوولین است.

بخش هنری تبیان

مسعود زنگنه
مسعود زنگنه پیشکسوت موسیقی استان و یکی از نوازندگان چیره دست فلوت چندین ماه است که با بیماری سرطان دست وپنجه می کند، در این مدت مسوولین توجه به این استاد موسیقی نداشتند.

این پیشکسوت موسیقی تاکنون شاگردان به نام و چیره دستی را به هنر موسیقی معرفی نموده است.

مسعود زنگنه در سال 1326 در کرمانشاه متولد شد، وی در سن 7 سالگی موسیقی را شروع و در سن 13 سالگی مدرس موسیقی شد، با ارکسترهای رادیو همکاری داشت و در سن 17 سالگی اولین آهنگ او با ارکستر گلها با صدای کورس سرهنگ زاده ضبط شد.

وی در تهران در سال 1349 از تعلیمات مرحوم استاد حسن رادمرد که از مدرسین موسیقی در دانشکده موسیقی تهران بود استفاده کرد و نحوه تنظیم ارکستر و آهنگسازی را از محضر ایشان تلمذ نمود و علوم هارمونی و سازشناسی را در خدمت استاد مصطفی کمال پور تراب فراگرفت و ردیف های موسیقی را از راه کتاب های تألیف موسی معروفی فراگرفت.

ساز تخصصی استاد زنگنه فلوت هست و در نواختن اکثر سازها مهارت کافی دارد، مسعود زنگنه سال ها مدرس موسیقی اداره فرهنگ و هنر کرمانشاه در رشته سنتور، فلوت و آواز و سرپرست ارکستر و آهنگساز رادیو کرمانشاه بود و از سال 1357 به بعد که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در کرمانشاه تأسیس شد به عنوان مسوول این مرکز فعالیت خود را با جدیت هرچه تمام تر ادامه داد.

این پیشکسوت موسیقی برای اولین بار در کرمانشاه ساز فلوت کلیددار را به صورت ساز تخصصی انتخاب کرد و ردیف های موسیقی ایرانی را با این ساز نواخت، ایشان از جمله اساتیدی بود که موسیقی پاپ را با ساز ایرانی تلفیق نمود.

وی هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی آهنگ های محلی و حماسی متعددی را برای روحیه دادن به رزمندگان اسلام ساخته و همه آن آهنگ ها را با تمام اعضای گروه در حضور رزمندگان و در مناطق جنگی اجرا نموده است. سرودهایی چون برادر بسیجی، از گلوگاه تفنگ و باز هوای وطن از این جمله می باشند. مسعود زنگنه تا حدود 10 سال قبل به تدریس موسیقی در کرمانشاه اشتغال داشت ولی متاسفانه با بی اعتنایی مسوولین از معلمی کنار گیری کرد و خانه نشین شد.


منبع: صبا