تبیان، دستیار زندگی
در زمینه یادگیری دانش آموزان دختر و پسر نمی توان گفت جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف تر است. در مواردی پسرها از دخترها برترند و در مواردی هم برتری به دخترها می رسد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت یادگیری در دانش آموزان دختر و پسر

در زمینه یادگیری دانش آموزان دختر و پسر نمی توان گفت جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف تر است. در مواردی پسرها از دخترها برترند و در مواردی هم برتری به دخترها می رسد.

تفاوت یادگیری در دانش آموزان دختر و پسر

البته در هر دو جنس زن و مرد، مغز بعضی ها استعداد مهارت پذیری بیشتری دارد و در اینجا اصلاً پای جنسیت در میان نیست. مغز هر انسان از یكصد میلیون نورون تشكیل می شود. یكصد تریلیون هم سلول های ارتباط دهنده در مغز هست و مغز یك انسان بالغ هشت پوند وزن دارد كه در سه لایه متفاوت قوام گرفته است. چهار لوب واقع در مغز فوقانی، مسوول فكر كردن هستند و در هر یك از این لوب ها محرك های حسی خاصی پردازش می شوند.

تفاوت در طرز یادگیری

استدلال پسرها به گونه ای است که از کل شروع می کنند و به جزء می رسند و سرعت استدلال شان نیز از دخترها سریع تر است. به همین دلیل است که پسرها در آزمون های سریع چندجوابی موفق تر عمل می کنند.

هر چه کسی در تصمیم گیری سریع تر باشد، در آزمون هایی که به سرعت عمل احتیاج دارند موفق تر است.

اما اندیشیدن دختران به صورتی است که از موارد جزئی شروع می کنند و از جزء به کل می رسند. وقتی ریاضیات روی تخته سیاه آموزش داده می شود پسرها بهتر یادمی گیرند اما وقتی برای آموزش ریاضی از شکل و شیء استفاده می شود و آموزش عینی تر می شود، یادگیری برای دخترها ساده تر می شود.


البته در تمام این موارد استثنائات زیادی هم وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت های یادگیری دختران و پسران در این است که دخترها هنگام یادگیری نیازی به اینکه به اطراف حرکت کنند یا جابه جا شوند ندارند اما پسرها با حرکت کردن و جابه جا شدن نه تنها مغز خود را تحریک می کنند بلکه رفتارهای خود را نیز کنترل می کنند.

همچنین در سال های بالاتر تحصیل، پسرها به نشانه های آموزشی، نمودارها و جدول ها توجه بیشتری نشان می دهند اما دختران مضامین کتبی را بیشتر می پسندند. پسرها و دخترها، هر دو تصاویر را دوست دارند ولی پسرها هنگام یادگیری بیشتر به آنها بها می دهند.

علت اصلی آن این است که تصاویر و اشکال، نیمکره راست مغز  آنها را بیشتر تحریک می کند. در کلاس های ادبیات، آموزگاران به این نتیجه رسیده اند که پسرها به حالت خیالی و سمبل های نویسنده توجه دارند و دخترها به جنبه های احساسی شخصیت ها بها می دهند.

مغز دخترها و پسرها، دارای تفاوت های ذاتی است:

شناخت این تفاوت ها، كمك خواهد كرد تا شناخت بهتری از نوآموزان و دانش آموزانمان داشته باشیم .

دخترها: با حرف زدن زیاد، اضطرابشان را تخلیه می كنند.
پسرها :با تحرك بدنی و بی قراری در محل نشستن خود و حیاط مدرسه، اضطرابشان را تخلیه می كنند .

دخترها در بدترین شرایط روحی، استرس، شكست، نظم و مسئولیت شان را فراموش نمی كنند اما پسرها با اولین استرس و فشار، به دلیل درگیری شدید با موضوعی كه ذهن شان را آزار می دهد، مسئولیت هایشان را به تعویق می اندازند.

دخترها: به ظاهر و زیباسازی تكلیف بها می دهند اما پسرها به صحیح بودن و دقیق بودن توجه می کنند.

تفاوت اصلی مغز دخترها و پسرها:

در اتصال دو نیمكره مغز  است.
دو نیمكره مغز در زنان و دختران، ارتباط بیشتری با هم دارند اما در آقایان و پسرها، ارتباط نیمكره راست و چپ، كم تر است.

- دانش آموز دختر، می تواند در یك زمان، هم حرف بزند، هم بقیه دانش آموزان را زیر نظر داشته باشد، هم تكلیف بنویسد و هم شیطنت كند.

- دانش آموز پسر، در یك زمان، فقط می تواند یك كار انجام دهد و البته با كیفیت بالا.

اگر مربی یا آموزگار دختران بوده اید و قصد دارید با دانش آموزان پسركار كنید و یا برعكس:

حتما یك دوره مشاوره آماده سازی داشته باشید و گرنه از خودتان و دانش آموزان جدیدتان نا امید خواهید شد.

پسرها سه برابر دخترها مستعد ابتلا به انواع اختلالات رفتاری، یادگیری و اجتماعی هستند.

بخش مرکزیادگیری سایت تبیان،  تنظیم: نیلوفر یاقوتی