تبیان، دستیار زندگی
بهداد سلیمی معتقد است دخترش باعث افزایش انگیزه و امیدش در ورزش شده است و شاید این موضوع رمز موفقیت این وزنه بردار برای رساندن خود به المپیک ریو باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلیمی : دخترم انگیزه من برای موفقیت است 

بهداد سلیمی معتقد است دخترش باعث افزایش انگیزه و امیدش در ورزش شده است و شاید این موضوع رمز موفقیت این وزنه بردار برای رساندن خود به المپیک ریو باشد.

خلیلی - بخش ورزشی تبیان
بهدادسلیمی

در المپیک لندن تنها ورزشکاری که از قبل کسب مدال طلایش را قطعی می دانست بهداد سلیمی بود، البته این وزنه بردار نیز خوش رنگ ترین مدال را کسب کرد. اکنون سلیمی در آستانه تجربه دومین المپیک خود است اما با شرایط متفاوت نسبت به چهارسال قبل.
این وزنه بردار پس از پشت سر گذاشتن مصدومیت سنگین و اما و اگرهای فراوانی که برای رسیدنش به المپیک وجود داشت توانست بالاخره مسافر ریو شود . همین موضوع باعث شده توقع از او برای کسب مدال طلا چندان بالا نباشد اما نا امید هم نیستند . 
سلیمی معتقد است وجود دخترش انگیزه اش را دوچندان کرده  و سعی دارد از عنوان قهرمانی خود در المپیک دفاع کند تا حداقل از این طریق تلخی دوری از خانواده را به شیرینی تبدیل کند. درادامه گفتگوی اختصاصی بخش ورزشی تبیان با این وزنه بردار فوق سنگین ایران را می خوانید:

 -مدت زیادی در اردو هستید از دوری دخترتان اذیت نمی شوید؟  
امیدوارم این دوری و روزهای سخت را که برای همسر و دخترم به وجود آمده بتوانم جبران کنم و تمام سختی‌ها با کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک به شیرینی تبدیل شود. پدر شدن واقعا حس قشنگی است و انگیزه و امید من برای ورزش بیشتر شده است.

-با توجه به اینکه ورزشکاران مدت زیادی به صورت شبانه روزی در اردو مسابقه هستند، خانواده برایشان در اولویت دوم است؟
قطعا اولویت اول من خانواده است. من به ورزش به عنوان منبع درآمد و کار نگاه می‌کنم. البته عشقی که به این رشته ورزشی دارم من را به سمت وزنه‌برداری می‌کشاند. با این حال نه تنها برای من بلکه برای همه مطمئنا خانواده اولویت دارد و هر نوع سختی را برای رفاه خانواده به جان می‌خرند.

-اما ممکن است خیلی از مواقع به دلیل حضور در اردو یا مسابقات فرصت بودن کنار خانواده را نداشته باشید و یا حتی بزرگ شدن دخترتان را به چشم نبینید؟

بله، متاسفانه این مشکلات را هم همیشه داریم و کاری نمی‌توان کرد.

 -رنگ مدال بهداد سلیمی در المپیک ریو طلا است؟
مصدومیت ضربه بزرگی در زندگی ورزشی من بود، تلاش می‌کنم آن را فراموش کنم و کار خودم را انجام دهم. قطعاً به دنبال این هستم از عنوان قهرمانی خود در المپیک 2012 دفاع کنم. دو سه رقیب بسیار مهم دارم دو سه رقیب اصلی از روسیه، گرجستان و لتونی دارم که در سال‌های گذشته مدعی بودند. اما من هم کم نمی‌گذارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنم.

-اما همچنان توقع از شما برای کسب مدال طلا وجود دارد؟
توقعات بالا اما بجا است. مردم همیشه از من مدال‌آوری دیدند و باز هم این را می خواهند. بنابراین توقعات بی‌جا نیست اما با توجه به شرایطی که داشتم، کار سخت است. انگیزه‌ام زیاد است و تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته‌ام، شرایطم خدا را شکر از آن چیزی که همه و حتی خودم فکر می‌کردم، بهتر و جلوتر است. 
اوایل احتمال زیادی می‌دادم که به المپیک نرسم اما هرچه جلوتر رفتم به خودباوری رسیدم که می‌توانم در المپیک شرکت کنم، البته آن طور که می‌بینم توقعات از سوی مسئولان ورزش، فدراسیون و مردم پایین است. مانند المپیک لندن نیست که توقعات بالا باشد و استرس داشته باشم. توقعات از آن چیزی که خودم انتظار دارم پایین‌تر است بنابراین راحت‌تر و با استرس کمتری کار می‌کنم.خدا را شکر شرایط نیز به گونه‌ای پیش رفته که تا الان همه چیز مثبت بوده است.

سلیمی



 - به روز مسابقه فکر می‌کنید؟
بله همیشه فکر می‌کنم البته استرسم خیلی کمتر از چهار سال قبل است.

چرا؟
یک مقدار فشارها از روی من برداشته شده  و راحت تر کار می کنم واسترسم کمتر است. با توجه به وزنه هایی که کیانوش و سهراب زده‌اند، الان توقعات از آنها بیشتر است. همین موضوع باعث می شود با خیال راحت تری کار کنم.

- به شادی بعد از کسب مدال هم فکر کرده اید؟

بله. اما سورپرایز است .

-جوایز و پاداش هایی که برای مدال آوران در نظر گرفته می شود، چقدر در ایجاد انگیزه تاثیر دارد؟
هیچ چیزی جز پرچم ایران و عشق به مردم به ما انگیزه نمی دهد و اگر عشق به مردم عزیز ایران نبود خیلی از قهرمانان این راه را خیلی وقت پیش کنار می گذاشتند و راهشان را عوض می‌کردند اما هدف ما مسائل مادی نیست. 
با این حال اگر کسب مدال المپیک دست آوردی نداشته باشد مطمئنا در انگیزه ورزشکار تاثیر مستقیم می‌گذارد، نه تنها خود من بلکه بقیه ورزشکارهای رشته‌های دیگر هم همین نظر را دارند. همه جای دنیا همین است که به تک ستاره‌ها و قهرمان‌های خود به بهترین شکل رسیدگی شود. سال ۲۰۰۸ که وزنه بردار آلمانی قهرمان جهان شد واقعا از همه نظر در رفاه قرار گرفت و در بهترین شرایط زندگی می کند.

-در طوفان دوپینگی که در وزنه برداری جهان به راه افتاده ، وزنه برداران ایرانی درگیر نشده اند، در این مورد چه نظری دارید؟
خدا را شکر نامی از وزنه برداران ایرانی نبود. وزنه‌برداران ایران جزو پاک‌ترین وزنه‌برداران در دنیا هستند. ما به نوعی نان بازویمان را می‌خوریم. کشورهای دیگر در حال سرمایه‌گذاری بر روی علم دوپینگ و مکمل‌های ورزشی هستند تا از این طریق به موفقیت برسند اما ما بیشتر بر توان و زور بازوی خود تکیه داریم.

-شاید تصور می شد به همراه بهادر مولایی در المپیک ریو وزنه بزنید؟
بهادر مولایی وزنه‌بردار بزرگ و عنوان‌داری است و رفتنش از جمع ما ناراحت کننده بود اما این خط خوردن‌ها در ورزش طبیعی است و باید آن را پذیرفت . اگر بهداد سلیمی هم شرایطش خوب نباشد، از تیم کنار گذاشته می‌شود و باید آن را بپذیرد.اما از این اتفاق بدتر تصادف مولایی بود. امیدوارم ابتدا سالم و سلامت باشد و پس از آن بتواند دوباره به وزنه‌برداری برگردد و افتخارات گذشته را تکرار کند.