تبیان، دستیار زندگی
قایقرانی ایران با یک نماینده ،سهمی کوچک در المپیک 2016 برزیل دارد . مهسا جاور قایقران رویینگ زنجانی کشورمان توانست یک سهمیه برای بانوان کشورمان به ارمغان بیاورد تا بتواند به عنوان یک بانوی ایرانی نماینده ایران در برزیل باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی مشترک بعد از المپیک /مصاحبه

قایقرانی ایران با یک نماینده ،سهمی کوچک در المپیک 2016 برزیل دارد . مهسا جاور قایقران رویینگ زنجانی کشورمان توانست یک سهمیه برای بانوان کشورمان به ارمغان بیاورد تا بتواند به عنوان یک بانوی ایرانی نماینده ایران در برزیل باشد.

مصاحبه: شبنم روحی - بخش ورزشی تبیان
مهسا جاور


 قبل از دوپینگ قایقران روسی و کسب یک سهمیه توسط عادل مجللی در آب های آرام آن هم در روزهای نزدیک به آغاز المپیک، مهسا جاور تنها قایقران ایران در المپیک 2016 ریو بود.قایقرانی که با شکستن رکورد خود در بازی های انتخابی کره جنوبی سهمیه المپیک گرفت.
خانم جاور درباره شرایط آمادگی خودت بگویید؟
آخرین اردوی من در ایران و در دریاچه آزادی برگزار شد. این اردو از 30 تیر آغاز و تا 7 مرداد ادامه داشت و خوشبختانه تمرین های بسیار خوبی را انجام دادم و هر آن چه که لازم بود صورت گرفت تا بتوانم بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشم.
حدود یک ماه در اردوی پرتغال بودی، شرایط در این اردو چطور بود؟
اردوی یک ماهه پرتغال بسیار خوب بود و همه امکانات در اختیارم قرار داشت. مهم ترین آن هم پیست استاندارد این کشور بود که کار را خیلی برای من بهتر کرد. اگر در ایران باشیم مجبور هستیم در پیست دریاچه آزادی تمرین کنیم که از لحاظ مسافت استاندارد نیست. از لحاظ آب وهوایی نیز این کشور برای تمرین های قایقرانی خیلی خوب بود و به نظرم در کسب آمادگی بیشتر من تاثیر زیادی داشت.
حدود 4 روز تا آغاز المپیک 2016 ریو باقی مانده است و برای اولین بار حضور در المپیک را تجربه می کنی چه احساسی داری؟
در هرصورت هر ورزشکاری قبل از حضور در مسابقه های مهم به خصوص المپیک استرس دارد و من هم  همین طور. این برای نخستین بار است که من حضور در المپیک را تجربه می کنم. تمام تلاشم را انجام می دهم که این استرس برای من مشکل ساز نباشد و روی عملکردم تاثیر نگذارد.البته باید دقت کرد که حتی قهرمانان پیشین المپیک و دنیا هم در این بازی ها استرس دارند.

رقابت های قایقرانی روئینگ جزو نخستین رقابت هایی است که در المپیک برگزار می شود و مسابقه اول روئینگ هم روز نخست بازی هاست ...

درست است. روز اول بازی ها من در دور مقدماتی روئینگ زنان باید مسابقه بدهم و در کاروان ایران هم جزو نخستین ورزشکارانی هستم که مسابقه می دهم. شاید از این بابت هم کمی فشار روی من باشد اما خب تلاش می کنم این موضوع از بین برود و بتوانم به عنوان اولین نمایندگان ایران روحیه کاروان را بالا ببرم.
از حریفانت در بازی های المپیک بگو...
هر قایقران و حتی هر ورزشکاری که در المپیک حاضر است یک حریف قوی به شمار می رود چرا که فقط بهترین ها به چنین مسابقه ای می رسند بنابراین باید بگویم که تمام حریفانم قدرتمند هستند و رقابت سختی با آن ها دارم.

هدف ات در المپیک 2016 ریو چیست؟
باید منطقی به شرایط نگاه کنیم. در دنیای قایقرانی چین و قزاقستان قدرت زیادی دارند و رقابت با این کشورها خیلی سخت است. همه می دانند که ما شانسی برای کسب مدال در المپیک نداریم اما این بدان معنا نیست که بگوییم چون مدال نمی گیریم بنابراین فقط در مسابقه شرکت می کنیم. اصلا اینطور نیست. از همان روز اول که من برای سهمیه تلاش می کردم هدفم این بود که اگر به المپیک رسیدم بهترین عملکرد را در این بازی ها داشته باشم. هیچ وقت به این فکر نکردم که نمی توانم. تمام تلاشم را انجام می دهم که بتوانم به فینال  C این بازی ها برسم و بهترین نتیجه را کسب کنم. یکی دیگر از اهدافم هم این است که رکورد شخصی خودم را بهتر کنم. در رقابت های انتخابی موفق شدم زمان بسیار خوبی را برجای بگذارم و امیدوارم این اتفاق در برزیل هم بیفتد چرا که مطمئنم با بهبود رکوردم می توانم به رده خوبی هم برسم.
مهسا جاور مدال برنز بازی های آسیایی را هم در کارنامه دارد، بعداز المپیک برنامه ات چیست؟
خب اولین کاری که بعد از المپیک انجام می دهم این است که زندگی مشترکم را با محسن سیفی قهرمان خوب ووشو جهان آغاز می کنم. خیلی دوست دارم که در بازی های آسیایی جاکارتا حاضر باشم و بازهم مدال بیاورم و حتی مدالی خوش رنگ تر از دوره قبل اما باید ببینم شرایط چطور پیش می رود.
المپیک 2020 توکیو چطور؟
واقعیت این است که به این المپیک هم فکر می کنم اما نمی دانم چه اتفاقی در آینده رخ می دهد.
حرف پایانی.
تمام تلاشم را در ریو انجام می دهم که به عنوان یک دختر ایرانی حضور شایسته ای داشته باشم و اصلا هیچ رقیبی برایم اهمیتی ندارد من می خواهم نماینده خوبی برای ایران باشم.