تبیان، دستیار زندگی
006 اشاره : برای آن‌كه هم با نوت‌بوك‌های برتر سال 2006 بیشتر آشنا شوید، به سراغ ده نوت‌بوك برتر سال از نظر سایت معروف LAPTOP MAGAZINE رفتیم تا شاید در میان این محصولات گلچین شده شما هم بتوانید نوت‌بوك دلخواه خود را انتخاب ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده نوت‌بوك برتر سال 2006


اشاره :

برای آن‌كه هم با نوت‌بوك‌های برتر سال 2006 بیشتر آشنا شوید، به سراغ ده نوت‌بوك برتر سال از نظر سایت معروف LAPTOP MAGAZINE رفتیم تا شاید در میان این محصولات گلچین شده شما هم بتوانید نوت‌بوك دلخواه خود را انتخاب كنید.


1. (APPLE MACBOOK (BLACK

این نوت بوك مشكی رنگ زیبا با بهره‌گیری از پردازنده سری CORE DUO شركت اینتل كه در فركانس دوگیگاهرتز فعالیت می‌كند، از كارایی مناسبی در سیستم‌عامل‌های مختلف برخوردار است. پردازنده گرافیكی این نوت‌بوك مانند سری APPLE MACBOOK، چندان قدرتمند نیست.

با این وجود، این نوت‌بوك تمام نیازهای یك كاربر را در كاربردهای سه‌بعدی استاندارد برآورده می‌كند. وزن 3/2 كیلوگرمی این نوت‌بوك آن را در رده نوت‌بوك‌های THIN AND LIGHT قرار می‌دهد و به عبارتی امكان جابه‌جایی آسان این نوت‌بوك را فراهم می‌كند؛ البته در مقایسه با بعضی از رقبای هم‌‌رده خود.

صفحه نمایش 3/13 اینچی این نوت‌بوك از نوع براق و صفحه پهن است كه این عامل باعث افزایش شصت درصدی روشنایی صفحه نمایش این نوت بوك نسبت به IBOOK (سری قبل نوت بوك‌های شركت اپل) می‌شود. APPLE MACBOOK است به امكانات ارتباطی مناسبی كه این مسئله امكان ارتباط آسان این محصول را به وسایل مختلف ممكن می‌سازد.


2. DELL XPS M1210

نوت‌بوك XPS1210 از جمله محصولات پر طرفدار شركت دل است كه از دو فاكتور كارایی و قابلیت حمل آسان به خوبی پشتیبانی می‌كند. این نوت‌بوك 1/2 كیلوگرمی به یك صفحه نمایش پهن 1/12 اینچی مجهز است كه امكان نمایش تصاویر گوناگون را با كیفیت مناسب ممكن می‌سازد. این محصول كم وزن (البته در میان رقبای هم رده خود ) به پردازنده دو گیگاهرتزی سری CORE 2 DUO مجهز است كه این ویژگی كارایی آن را در كاربردهای پیشرفته افزایش می دهد.

همچنین وجود پردازنده گرافیكی قدرتمند GEFORCE GO 7400 كه مجهز به 256 مگابایت حافظه اختصاصی است، امكان اجرای برنامه‌های سه‌بعدی پیشرفته و ویندوز ویستا را به این محصول قدرتمند داده است. عمر باتری در این نوت‌بوك با استفاده از یك باتری نُه سلولی در حدود 5/4 ساعت است كه این مدت زمان برای یك نوت‌بوك پیشرفته مدت زمان مناسبی است. به‌طور‌كلی این نوت‌بوك THIN AND LIGHT یك انتخاب مناسب برای كاربرانی است كه به یك نوت‌بوك قدرتمند در شرایط مختلف نیاز دارند.


3. HP PAVILION DV6000T

PAVILION DV6000T امكانات سخت‌افزاری مناسبی پشتیبانی می‌كند. این نوت‌بوك به یك پردازنده 16/2 گیگاهرتزی سری CORE 2 DUO مجهز است كه قدرت پردازشی این نوت‌بوك را در مصارف مختلف افزایش داده است. صفحه‌‌نمایش 4/15 اینچی به كار رفته در این دستگاه از نوع BRIGHT VIEW است كه این ویژگی امكان نمایش تصاویر شفاف‌تر را به صفحه نمایش این نوت‌بوك داده است.

وجود یك گیگابایت حافظه DDR2، هارددیسك هشتادگیگابایتی از نوع ساتا و DVD WRITER با امكان ضبط دیسك‌های نوری دو لایه، این نوت‌بوك را به انتخابی مناسب برای مصارف چند رسانه‌ای (MULTI MEDIA) تبدیل كرده است. عمر باتری در این نوت بوك با استفاده از یك باتری دوازده سلولی در حدود سه‌‌ساعت و چهل دقیقه است كه در مقایسه با عمر باتری نوت‌بوك های دیگر (با در نظر گرفتن تعداد سلول‌های باتری) زمان كمی به نظر است. به طور كلی نوت‌بوك PAVILION DV6000T انتخابی مناسب برای كاربرانی است كه به دنبال یك نوت‌بوك با قیمت و كارایی قابل قبول می‌گردند.


4.ALIENWARE AUORA M9700

اكثر كاربران حرفه‌ای زمانی كه نام ALIENWARE را می‌شنوند، به یاد كامپیوترهای پیشرفته این شركت می‌افتند كه از لحاظ كارایی و طراحی جای صحبت را برای كسی باقی نمی‌گذارد.

این نوت‌بوك با بهره‌گیری از یك پردازنده 4/2 گیگاهرتزی سری TURION 64 كارایی مناسبی را در پردازش‌های سه بعدی ارائه می‌كند.

به علاوه، وجود دو پردازنده گرافیكی قدرتمند سری GEFORCE GO 9700GS كه هر كدام مجهز به 512 مگابایت حافظه اختصاصی است، نوت‌بوك AURA M 9700 را به یك دسكتاپ فشرده شده قدرتمند در میان نوت‌بوك‌ها تبدیل كرده است. نكته جالبی كه در این میان وجود دارد، پشتیبانی این نوت‌بوك از فناوری مضاعف‌سازی SLI است كه در كمتر نوت‌بوكی مشاهده می‌شود. این ویژگی به آن در كاربردهای سه‌بعدی پیچیده توانی مضاعف می‌بخشد.

شركت ALIENWARE در این دستگاه از یك صفحه‌نمایش هفده اینچی با حداكثر دقت 1200 *1920 استفاده كرده است تا بدین روش لذت انجام بازی‌های سه‌بعدی در این نوت‌بوك را افزایش دهد. همچنین برای افزایش كارایی این دستگاه، از دو هارددیسك 160 گیگابایتی كه به صورت RAID 0 فعالیت می‌كنند استفاده شده است.

نوت‌بوك AUORA M 9700 با وزن بالای خود در رده نوت بوك‌های DESKTOP REPLACEMENT قرار می‌گیرد و این مسئله آن را به انتخابی مناسب برای كاربران تشنه كارایی بالا تبدیل می‌كند.


5. SONY VAIO VGN-SZ320P/B

این محصول زیبا به یك پردازنده 8/1گیگاهرتزی سری CORE 2 DUE مجهز است كه با فركانس 667 مگاهرتز با پل شمالی در ارتباط است. پل شمالی INTEL 945GM موجود در این دستگاه امكان استفاده از دو پردازنده گرافیكی مجزا را به این نوت‌بوك داده است تا بر اساس این قابلیت كاربر بتواند بدون هیچگونه دردسری از دو پردازنده GEFORCE GO 7400 و INTELGMA 950 استفاده كند. وجود این قابلیت در نوت‌بوك SZ320P/B علاوه بر افزایش كارایی سیستم در كاربردهای مختلف، باعث افزایش عمر باتری این نوت‌بوك می‌شود.

این محصول با وزنی در حدود 86/1 كیلوگرم و عمر باتری پنج ساعت و هفده دقیقه به عنوان یك محصول سبك و كارآمد برای استفاده در شرایط مختلف تبدیل شده است. البته باید به این نكته اشاره نمود كه مدت زمان پنج ساعت در شرایط استاندارد محاسبه می‌شود و در حین انجام پردازش‌های گرافیكی این زمان كاهش خواهد یافت. به طور كلی نوت بوك SZ320P/B یك نوت بوك THIN AND LIGHT مناسب برای كاربردهای مختلف است كه هر روزه بسیاری از كاربران با آن‌ها در ارتباط هستند.


6. DELL LATITUDE D820

اگر به دنبال یك نوت بوك مناسب برای پردازش تصاویر سه بعدی خود در نرم‌افزارهای 3D MAX و MAYA می‌گردید، LATITUDE D820 انتخابی مناسب برای نیازهای شماست. این نوت‌بوك قدرتمند با بهره‌گیری از یك پردازنده 16/2 گیگاهرتزی سری CORE 2 DUE و كارت گرافیكی QUADRO NVS 120M با 512 مگابایت حافظه اختصاصی، كارایی قابل قبولی را در كاربردهای سه بعدی ارائه می‌كند.

به یك صفحه نمایش 4/15 اینچی از نوع WIDESCREEN با دقت1200*1920 پیكسل مجهز است كه این قابلیت امكان مشاهده تصاویر را با بهترین دقت ممكن می‌سازد.

شركت دل برای افزایش كارایی این نوت بوك در كاربردهای سه بعدی از یك‌گیگابایت حافظه DDR2 667 و یك هارددیسك صدگیگابایتی با سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه استفاده كرده است تا با این كار زمان دسترسی پردازنده و كارت گرافیگی را به حداقل برساند.

همچنین برای كاهش دردسر كاربر برای شارژ باتری در شرایط ضروری این شركت از فناوری EXPRESS CHARGE استفاده كرده است كه این ویژگی امكان شارژ هشتاد درصدی باتری را در زمان كمتر از یك ساعت ممكن می‌سازد.

یكی از نقاط ضعف این نوت بوك، وزن سه كیلوگرمی آن است كه امكان جا به‌جایی آسان آن را كاهش می دهد. البته با توجه به نوع كاربرد این نوت‌بوك، فاكتور وزن در این محصول از اهمیت كمتری برخوردار است؛ زیرا اكثر كاربرانی كه این نوت‌بوك را انتخاب می‌نمایند، بیشتر به فاكتور كارایی بالا در كاربردهای سه‌بعدی توجه می‌كنند.


7. LENOVO THINKPAD T60

این محصول كارآمد‌ به یك پردازنده 6/1 گیگاهرتزی سری CORE 2 DUE مجهزاست كه با حافظه DDR2 خود یك زوج قدرتمند را به وجود آورده است. واحد پردازش گرافیكی X1300 این نوت‌بوك به 256 مگابایت حافظه اختصاصی مجهز است و این ویژگی، امكان اجرای برنامه‌ای گرافیكی پیشرفته را روی این نوت‌بوك ممكن می‌سازد.

همچنین شركت LENOVO برای جلوگیری از كاهش دقت تصاویر و افزایش عمر باتری در این نوت‌بوك از یك صفحه نمایش چهارده اینچی نوع +SXGA استفاده كرده است. البته شركت LENOVO در سری جدید نوت‌بوك‌های T60، در این نوت‌بوك از صفحه نمایش پهن استفاده كرده‌ است تا با این‌كار قابلیت‌های این نوت‌بوك را در مصارف مختلف افزایش دهد.

نوت‌بوك THINKPADT60 به یك باتری نُه سلولی مجهز است كه تا حدود پنج ساعت انرژی مورد نیاز آن را تأمین می‌كند. در مجموع محصول كارآمد شركت LENOVO انتخابی مناسب برای مدیرانی است كه امنیت اطلاعات اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها دارد؛ زیرا در این نوت بوك‌ها از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند FINGER PRINT SENSOR استفاده می‌شود كه این مسئله امكان دست‌یابی كاربران مختلف به اطلاعات این نوع نوت‌بوك را محدود می‌كند.


8. TOSHIBA PORTEGE M400

یکی از نوت‌بوك‌های معروف این سری كه از امكانات پیشرفته‌ای برخوردار است، مدل موفق PORTEGE M400 شركت توشیبا است. این نوت‌بوك قدرتمند با استفاده از یك پردازنده 86/1 گیگاهرتزی سری CORE DUO كارایی مناسبی را در كاربردهای مختلف ارائه می‌كند كه این مسئله خیال شما را از بابت تمامی موارد راحت می‌كند. همچنین وجود یك هارددیسك صدگیگابایتی با سرعت چرخش 5400RPM امكان ذخیره‌ای فایل مختلف را در كمترین زمان میسر می‌سازد.

یكی از قابلیت‌های برجسته این نوت‌بوك كه باعث برتری آن نسبت به دیگر رقبای خود می‌شود، امكان ارتباط سریع كارت شبكه این نوت‌بوك با سرعتی در حدود چهارصد تا هفتصد كیلوبایت است كه این ویژگی به عنوان یك قابلیت كاربردی در این نوع نوت‌بوك شناخته می‌شود. علاوه بر این وجود یك نرم‌افزار با نام CONFIG FREE امكان مدیریت ساده‌ وسایل ارتباطی موجود در این نوت‌بوك را فراهم می‌كند. به علاوه، وجود یك لایه ضد ضربه روی صفحه نمایش این نوت‌بوك باعث افزایش مقاومت این محصول در مقابل ضربات ناگهانی می‌شود. نوت‌بوك PORTEGE M400 با وزنی در حدود دوكیلوگرم، یك انتخاب ایده‌آل برای كسانی است كه می‌خواهند یك محصول كارآمد و كم وزن را به همراه خود در كنفرانس‌های خبری به همراه داشته باشند.


9. FUJITSU LIFEBOOK Q2010

این نوت‌بوك فوق سبك، با وزنی در حدود 990 گرم لذت استفاده از یك نوت‌بوك كاملاً پورتابل را برای شما ممكن می‌سازد. ضخامت بدنه این نوت‌بوك در حدود 5/2 سانتی‌متر است كه این مسئله آن را به یك شاهكار تمام عیار در بین رقبای خود تبدیل كرده است.

شركت فوجیتسو در این نوت‌بوك از یك پردازنده 2/ 1 گیگاهرتزی ‌سری CORE SOLO ULTRA LOW VOLTAGE استفاده كرده است تا به این وسیله عمر باتری این نوت‌بوك را افزایش دهد.

بنا به اطلاعات ارائه شده در سایت اینتل، یك پردازنده كم مصرف CORE SOLO حداكثر توانی در حدود پنج وات را مصرف می‌كند در این مقدار مصرف در مقایسه با پردازندهای دیگر، مقدار بسیار اندكی است.

بر اساس آزمایش‌های انجام گرفته باتری 255 گرمی این نوت بوك قادر است پنج ساعت انرژی مورد نیاز این نوت بوك را تأمین كند كه این مدت برای یك باتری استاندارد واقعاً ایده‌آل است.

یكی از ویژگی‌های جالب نوت‌بوك Q2010، صفحه‌نمایش دوازده اینچی نوع پهن آن است كه به طور كاملاً ماهرانه‌ای تعبیه شده است. امكانات ارتباطی این نوت‌بوك، شامل پورت USB 2 ،FIREWIRE و رابط بلوتوث می‌شود. همچنین وجود یك پورت پانزده پین (D SUB) در این محصول باعث ارتباط آسان آن با مانیتورهای مختلف می‌شود كه با این ویژگی به راحتی می‌توان مشكل كوچك بودن صفحه نمایش این محصول را در مصارف خاص حل نمود.


10. TOSHIBA QOSMIO G35-AV650

این نوت‌بوك قدرتمند با وجود یك پردازنده دوگیگاهرتزی سری CORE DUO و دوگیگابایت حافظه DDR2 با فركانس كاری 667 مگاهرتز، انتخابی ایده‌آل برای كاربردهایی است كه در آن نوع پردازنده و میزان حافظه اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

پردازنده گرافیكی GEFORCE GO 7600 به كار رفته در این نوت بوك، به 256 مگابایت اختصاصی از نوع GDDR3 مجهز است كه توانسته با صفحه نمایش هفده اینچی WUXGA آن یك مجموعه قدرتمند برای پردازش و نمایش تصاویر گرافیكی به وجود آورد.

همچنین وجود دو هارددیسك صدگیگابایتیِ موجود در این نوت بوك امكان استفاده از حالت RAID 0 را ممكن می‌سازد كه این ویژگی باعث افزایش كارایی این نوت بوك در ذخیره فایل‌هایی با حجم بالا می‌شود.

شركت توشیبا برای افزایش قابلیت‌های این نوت‌بوك از یك درایونوری با قابلیت پشتیبانی از فرمت HD-DVD استفاده كرده است تا با این كار، اولین قدم اساسی را در زمینه معرفی این فرمت برداشته باشد. البته باید به این نكته اشاره كرد كه این درایو نوری فقط قادر به خواندن دیسك‌های نوری این فرمت است و قابلیت رایت این نوع دیسك را ندارد. این نوت بوك قدرتمند وزنی در حدود 7/4‌كیلوگرم دارد كه در میان تمام رقبای انتخابی هم رده خود به عنوان یك محصول سنگین به حساب است.

منبع : نشریه عصر شبکه

مطالب مرتبط :

1. حافظه اصلی رایانه وحجم آن

2. مراقب دمای کامپیوتر خود باشید!

3. آشنایی با فن آوری صفحه نمایشگر LCD

4. راهنمای خرید یك LAPTOP