تبیان، دستیار زندگی
غلظت خون بیماری ای است که در آن درصد نسبت گویچه های قرمز خون (RBC) به پلاسما از حد نرمال بالاتر باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلظت خون؛ علل و راهکارها در طب سنتی

غلظت خون بیماری ای است که در آن درصد نسبت گویچه های قرمز خون (RBC) به پلاسما از حد نرمال بالاتر باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
غلظت خون

HCT یا همان هماتوکریت یکی از فاکتورهای مورد بررسی پر اهمیت در آزمایش خون است. رنج نرمال آزمایشگاهی غلظت خون به  طور متوسغ برای آقایان 41 الی 51 درصد و برای خانم ها 36 الی 45 درصد است. کاهش فاکتور غلظت خون از حد نرمال نشان دهنده ی کم خونی می باشد که در صورت کاهش زیاد غلظت خون، نیاز به بررسی تخصصی تر خواهد بود. میزان بالاتر از 60 درصد هماتوکریت، بیماری غلظت خون گفته می شود که با توجه به علت آن نیاز به بررسی خواهد داشت.

علل غلظت خون

غلظت خون با دلیل اولیه و ثانویه مورد بررسی است که در علت اولیه غلظت خون؛ تولید گلبول های قرمز خون بدون دلیل در مغز استخوان افزایش پیدا می کند که به آن پلی سیتمی گفته می شود. غلظت خون با علت اولیه به میزان کمتری شایع است.

مصرف روزانه سکنجبین برای کنترل غلظت خون توصیه می شود

این در حالی است که در علل ثانویه غلظت خون به دلیل کمبود اکسیژن با دلایل مختلف، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ها ترشح شده و این هورمون مغز استخوان را برای تولید گلبول قرمز تحریک می کند.
علل ثانویه غلظت خون شامل: مصرف سیگار، مسمومیت با منو اکسید کربن، زندگی در ارتفاعات، کم آبی شدید بدن، ابتلا به بیماری قلبی عروقی، بیماری های ریوی-تنفسی، بیماری های خونی، پرخونی ارثی و... است. یکی از موارد خطر در بیماران قلبی-ریوی بالا رفتن غلظت خون به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به بدن است که نهایتاً می تواند عوارضی مانند تشکیل لخته خون و آمبولی ریوی داشته باشد و حتی منجر به سکته فرد شود.

علائم غلظت خون را بشناسیم

کبودی لب، برافروختگی چشم ها و صورت، سرگیجه و سنگینی سر، تنگی نفس و نفس نفس زدن غیرمعمول، کبودی زیر ناخن ها، کمبود انرژی و خستگی مفرط ، خونریزی از بینی، تپش قلب بخصوص در بیماران قلبی که همراه با تنگی نفس یا نفس نفس زدن می توانند از علائم غلظت خون باشند.

دلایل غلظت خون از دیدگاه طب سنتی

گرمی مزاج بیش از حد، موجب تجزیه مایعات و رطوبت بدن می شود که خود منجر به افزایش غلظت خون می شود.

علائم غلظت خون در طب سنتی

دمای بدن در ایجاد غلظت خون بسیار موثر است. در دمای زیر 37 درجه بدن خون تغلیظ و متراکم می شود و این یک مورد مهم در افزایش غلظت خون است. اگر خوب توجه کرده باشید افراد در سرما دچار کبودی زیر ناخن ها و لب می شوند که از علائم غلظت خون نام برده شدند. بالا رفتن بیش از حد دمای بدن نیز باعث کاهش تراکم خون می شود که این نیز اتفاق مناسبی نخواهد بود. از دیدگاه طب سنتی خون باید دارای غلظت و قوام مناسبی باشد. همچنین دیدگاه طب سنتی در مورد رنگ خون این است که؛ تیرگی بودن رنگ خون و یا روشن بودن آن معیار مناسبی برای تشخیص غلظت خون در فرد نمی باشد.

آب زغال اخته

چند توصیه طب سنتی برای پیشگیری از غلظت خون

1. یبوست یکی از علل ایجاد کننده غلظت خون است. در صورتی  که چنین عارضه ای دارید، برای رفع این عارضه که زمینه ساز غلظت خون است، از مواد غذایی و گیاهان دارویی مناسب استفاده فرمایید. از جمله استفاده از چند عدد انجیر خشک خیس خورده در آب به صورت ناشتا صبح ها، استفاده از میوه هایی مانند آلو، گلابی، انبه در صبحانه و بعد از شام توصیه می شود. همچنین مصرف خاکشیر به صورت ناشتا در صبح نیز می تواند موثر باشد.

گرمی مزاج بیش از حد، موجب تجزیه مایعات و رطوبت بدن می شود که خود منجر به افزایش غلظت خون می شود

2. برای کمک به پیشگیری از غلظت خون روزی یک لیوان عرق شاه تره میل فرمایید و از مواد غذایی و میوه هایی را که مزاج سرد و تر دارند در رژیم غذایی خود قرار دهید (با توجه به مزاج فرد در صورتی که گرمی مزاج علت غلظت خون بوده است).

3. مصرف روزانه سکنجبین برای کنترل غلظت خون توصیه می شود.

4. استفاده از آب میوه هایی از قبیل انار، زرشک، تمشک، زغال اخته و آب آلبالو برای کنترل غلظت خون توصیه می شود.

5. مصرف سیر و زنجبیل در صورتی که علت گرمی مزاج برای غلظت خون مطرح نباشد بسیار مناسب خواهند بود.


منبع: آوای سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.