تبیان، دستیار زندگی
احسان حدادی پرتابگر دیسک ایران تنها امید دوومیدانی ست که شانس کسب مدال دارد و بازهم با انگیزه همیشگی به دنبال دومین مدال المپیک خود است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احسان حدادی: به جای قول مدال به فکر رکورد خوب هستم

احسان حدادی پرتابگر دیسک ایران تنها امید دوومیدانی ست که شانس کسب مدال دارد. با وجود اینکه رقیبان فعلی او قدرتمندتر از المپیک لندن هستند اما حدادی بازهم با انگیزه همیشگی به دنبال دومین مدال المپیک خود است.

مصاحبه: خلیلی - بخش ورزشی تبیان

احسان حدادی

احسان حدادی متولد 30 دی 1363در تهران است و یکی از شانس های مدال ایران در المپیک ریو به شمار می رود. احسان حدادی در دو و میدانی و پرتاب دیسک توانسته است اولین ها را برای کشور ایران به ارمغان بی آورد . پرتاب گر دیسک ایرانی و رکورددار فعلی پرتاب دیسک ایران و آسیا با حد نصاب 69.32متر است.

احسان حدادی نخستین بار در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 2004 مدال طلا را به چنگ آورد، چندی بعد این قهرمانی را در مسابقات جوانان جهان در گروسو، ایتالیا تکرار کرد و نخستین مدال جهانی را برای دو و میدانی ایران به ارمغان آورد. او در سال 2005 با پرتاب دیسک به مسافت 65.25 متر رکورد آسیا را شکست و مدال طلای قهرمانی دوومیدانی آسیا را در شهر اینچه اون، کره جنوبی به گردن آویخت.

حدادی در بازی های آسیایی 2006 دوحه، با رکورد 65.38 متر پس از 32 سال ایران را صاحب مدال طلای بازی های آسیایی در رشته دو و میدانی ساخت.

حدادی پس از آن مدال فراوانی را در مسابقات مختلف کسب کرد و دو المپیک 2008 پکن و 2012 لندن را تجربه کرد . اوج درخشش حدادی به المپیک 2012 لندن برمی گردد که توانست با یک پرتاب و رکورد عالی مدال نقره بازی های المپیک 2012 را از آن خود کند. این مدال نخستین مدال تاریخ دوومیدانی تاریخ المپیک برای ایران بود شد و حالا باید منتظر ماند و دید آیا احسان حدادی می تواند مدال طلای بازیهای آسیایی را کسب کند یا خیر ؟

بخش ورزشی تبیان مصاحبه ای را با احسان حدادی پیش از آغاز ریو 2016 انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست . 

آقای حدادی شما چندماهی ست در اردوی برون مرزی حضور داری. شرایط تمرینی چطور است؟

در حال حاضر در اردوی آلمان حضور دارم و زیر نظر "کیم بوخونسف" تمریناتم را انجام می دهم. امکانات خوبی در طول این اردوها دراختیارم قرار گرفته که باعث شده به شرایط خوبی برسم. من از کشور آلمان به برزیل می روم و قبل از رفتن هم به ایران نمی آیم.

از همان ابتدای تمرینات دچار آسیب دیدگی شدی وحتی این موضوع باعث نگرانی هم شد؟

من در اردوی سوچی روسیه فشار تمرینات زیادی را تحمل کردم و همین تمرینات در آفریقا و تهران کمی مرا اذیت کرد و باعث آسیب دیدگی شد. در این مدت تمام تلاشم را انجام دادم که این آسیب دیدگی تاثیر زیادی روی تمریناتم نگذارد. نسبت به روزهای قبل شرایطم خیلی بهتر شده و مصدومیتم کمتر شده و درد کمتری را احساس می کنم. تلاش دکترم هم این است که با آمپول این درد را هم به حداقل برساند تا در المپیک مشکلی نداشته باشم.

آیا این مصدومیت به حدی هست که در المپیک برایت مشکل ساز باشد و عملکردت را تحت تاثیر قرار بدهد؟

بارها گفته ام که من بیدی نیستم که با این بادها بلرزم. در المپیک لندن نیز شانه ام مصدوم بود ولی موفق شدم با همان شرایط مدال بگیرم. اما باید این نکته را هم درنظر گرفت که هر ورزشکاری برای کسب پیروزی و مدال آن هم در بازی های مهمی به مانند المپیک احتیاج دارد که از لحاظ جسمانی هم در شرایط خوبی باشد.  با وجود این آسیب دیدگی که دارم در تمرین ها تمام تلاشم را انجام می دهم تا بتوانم در المپیک مدال بگیرم. هرورزشکاری دوست دارد در چنین بازی های مهمی موفق باشد و من هم همین هدف را دارم.

عملکرد برخی از پرتابگران و حریفان اصلی در المپیک در ماه های گذشته خیلی خوب بوده است.نظرت درباره آن ها چیست؟

من به حریفانم کاری ندارم و به آن ها توجهی ندارم آن چه که مهم است اینکه من بتوانم عملکرد خودم را داشته باشم. اگر من کار خودم را انجام بدهم می توانم از هر رقیبی با هررکوردی بالاتر قرار بگیرم. با این حال می دانم که کار دشوار است و همه حریفانم در این مدت تمرینات خوبی را انجام دادند. هارتینگ آلمانی هم مدتی مصدوم بود اما از زمانی که به میادین برگشته رکوردهای خوبی را زده است.

احسان حدادی قول کسب مدال در المپیک 2016 ریو را می دهد؟

من قول می دهم که در المپیک رکورد خوبی را برجای بگذارم اما قول مدال نمی دهم. هر ورزشکاری اگر بتواند در بازی های المپیک یک رکورد خوب بزند می تواند به گرفتن مدال امیدوار باشد. بنابراین من ترجیح می دهم به جای دادن قول مدال تلاشم را انجام بدهم تا یک رکورد خوب برجای بگذارم.  من تجربه دو المپیک را داشتم و می دانم که برای گرفتن مدال احتیاج به زدن یک رکورد عجیب نیست بلکه تنها باید رکورد خوب برجای بگذاری. با این حال هیچ گاه نمی توان ورزش را پیش بینی کرد و خدا می داند که در روز مسابقه چه اتفاقی رخ می دهد.

در ریو هم کیم بوخونسف روسی به عنوان مربی همراهی ات می کند؟

در تصمیمی که گرفتیم مقرر شد کیم همراه من در المپیک باشد. سال هاست که با این مربی کار می کنم و بیش از هر شخص دیگری از وضعیت من خبر دارد. درباره شرایط مصدومیتم هم او بیشتر از هرکسی دیگر می تواند کمک کند و کاری انجام بدهد که بیش از این تشدید نشود.

نظرت درباره تعداد سهمیه های ایران در المپیک ریو چیست؟

در دوره های گذشته سهمیه های دوومیدانی براساس ورودی A و B بود و بیشتر نمایندگان ما با ورودی B راهی المپیک شدند. فدراسیون جهانی برای المپیک 2016 ریو این شیوه کسب سهمیه را تغییر داد و یک ورودی را تعیین کرد. اینکه دوومیدانی ایران توانست 10 سهمیه دوره قبل المپیک را در ریوهم تکرار کند اتفاق خوبی بود. البته ما شانس های دیگری هم برای کسب سهمیه داشتیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. محمد صمیمی در پرتاب دیسک و کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع جزو دوومیدانی کارانی بودند که می توانستند سهمیه بگیرند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

حرف پایانی احسان حدادی؟

هر چه به المپیک نزدیک تر می شویم تمریناتم سبک تر می شود تا بتوانم عملکرد بهتری را در ریو داشته باشم امیدوارم مردم من را دعا کنند تا بتوانم هم چون المپیک قبل آن ها را شاد کنم.همیشه از لطف و حمایت مردم و مسئولان انگیزه گرفتم و در مدت زمان کم باقی مانده تا المپیک هم به این حمایت ها احتیاج دارم.

آخرین اخبار و مطالب جذاب المپیک 2016 ریو را اینجا بخوانید