تبیان، دستیار زندگی
تونی موریسون (tony morrison) اولین زن سیاهپوستی است كه موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات شد (1993) . این بانوی نویسنده آفریقایی هجدهم فوریه 1931 در شهر لورین از ایالات اوهایویی آمریكا دیده به جهان گشود . پدرش كشاورز زحمتكشی بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تونی موریسون

تونی موریسون (tony morrison) اولین زن سیاهپوستی است كه موفق به اخذ جایزه نوبل ادبیات شد (1993) . این بانوی نویسنده آفریقایی هجدهم فوریه 1931 در شهر لورین از ایالات اوهایویی آمریكا دیده به جهان گشود . پدرش كشاورز زحمتكشی بود كه به سختی امور خانواده را اداره می كرد . او به رغم بی سوادی خود پول لازم را برای تحصیلات عالی دخترش فراهم كرد . تا اینكه تونی جوان در سال 1953 موفق به كسب مدرك كارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه هاروارد شد . وی پس از دریافت درجه كارشناسی ارشد از دانشگاه معتبر كورنل به تدریس در دانشگاه پرداخت .

تونی موریسون در كتاب های ارزنده خود بارها به خاطرات خویش از خانواده تهدیست اما امیدوارش اشاره كرده است . او در كتابهایش یاد آور شده كه پدر بزرگش یك برده بوده است .

موریسون بردگی را یك شرم برای تاریخ عنوان می كند. تونی در حال حاضر بهترین سخنگوی ادبیات سیاهان امریكایی و وجدان بیدار امریكاییان افریقائی تبار به شمار می رسد .

این بانوی نویسنده بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی ، با یك آرشیتكت سیاهپوست به نام هاوارد موریسون ازدواج كرد . ثمره این ازدواج دو فرزند پسر و دختر است . متاسفانه پس از چندی این ازدواج به جدایی انجامید . موریسون در این باره می گوید: " در اكثر موارد زندگی خانوادگی برای یك زن نویسنده می تواند الهام بخش انواع داستانهای زیبا و جذاب باشد اما گاهی هم این گونه نیست . من متعلق به مورد اخیر هستم . با این وصف به همه زنان نویسنده توصیه می كنم كه در حفظ زندگی خانواده شان بكوشند زیرا اهمیت آن از هر چیز دیگر بیشتر است . "

از جمله آثار تونی موریسون می توان به كتاب « محبوب » اشاره كرد كه به فارسی برگردانده شده است .